ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
13/02/2019 15:51 EET | Updated 13/02/2019 16:57 EET

Επένδυση 480 εκατ. για το αεροδρόμιο που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης»

Πότε θα είναι έτοιμη η νέα κατασκευή.

COSTAS METAXAKIS VIA GETTY IMAGES

Eντός της ερχόμενης εβδομάδας πρόκειται να κυρωθεί από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης για την λειτουργία του νέου, διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του economistas.gr και του Αχιλλέα Τόπα, το κόστος κατασκευής του αεροδρομίου, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης» θα ανέλθει στα 480 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς στα έξοδα να συγκαταλέγεται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας που εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

H κατασκευή του αεροδρομίου αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 60 μηνών από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, ενώ θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο που έχει γίνει στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα τα επόμενα έτη.

Το «Νίκος Καζαντζάκης» το 2018 με περισσότερους από 8 εκατομμύρια επιβάτες ήταν το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας σε επιβατική κίνηση πίσω μόνο από το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ωστόσο, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου έχει ήδη ξεπεράσει τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης και δεν έχει πλέον δυνατότητα να εξυπηρετήσει περισσότερους ταξιδιώτες.

Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης του αεροδρομίου θα έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα και θα είναι διεθνών προδιαγραφών, ίδιου επιπέδου με τους διαδρόμους στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (κατηγορία ICAO 4E). Προβλέπεται η κατασκευή ενός παράλληλου τροχόδρομου κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, ο οποίος θα συνδέεται με τον κύριο διάδρομο με 8 τροχόδρομους. 

Το νέο, διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης θα διαθέτει χώρο στάθμευσης 400 στρεμμάτων, ο οποίος θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 30 αεροσκάφη.

Το κτήριο του αεροσταθμού θα έχει 5 επίπεδα με συνολική επιφάνεια 72.000 τμ, από τα οποία τα 13.000 τμ προορίζονται για εμπορικές χρήσεις και 1.100 τμ για μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι.

Εκτός από την κατασκευή του αεροδρομίου, προβλέπεται να υλοποιηθούν και σημαντικά έργα για την κατασκευή νέων δρόμων και την αναβάθμιση των τοπικών οδών.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μήκους 18 χιλιομέτρων, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ο οποίος θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου. Κατά την περίοδο κατασκευής, θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας.

Τα έργα θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., η οποία μαζί με την ινδική GMR Airports Limited, θα διατηρεί ποσοστό 54,1% στην εταιρεία που θα συσταθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του αερολιμένα για 35 έτη, με το ποσοστό του Δημοσίου να ανέρχεται σε 45,9%. Η συμμετοχή του Δημοσίου στο κόστος κατασκευής θα ανέλθει σε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ.

Όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου τα τέλη θα ανέλθουν σε περίπου 19 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και θα περιοριστούν σταδιακά στα 17 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το όριο χωρητικότητας του νέου αεροδρομίου αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 10 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.

Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως 2% από τα έσοδα του αεροδρομίου θα αποδίδονται στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.

Στην δημιουργία του νέου αεροδρομίου αντιδρούν ωστόσο και κάποιοι από τους τοπικούς φορείς αλλά και τους κατοίκους του Ηρακλείου. Οι ίδιοι επισημαίνουν πως το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» μπορεί να αναβαθμιστεί με πολύ μικρότερο κόστος από αυτό που απαιτείται για τη νέα κατασκευή.

Sponsored Post