Επιστήμονες ανακάλυψαν περίεργο σχήμα DNA σε ανθρώπινα κύτταρα

Peshkova via Getty Images

Η ανακάλυψη του DNA ως διπλής έλικας είναι ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα της ανθρώπινης επιστήμης, ωστόσο δεκαετίες μετά, εξακολουθούμε να μαθαίνουμε νέα πράγματα για αυτό.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Popular Science, για πρώτη φορά στην ιστορία οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα νέο σχήμα DNA σε ανθρώπινα κύτταρα: Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα στο Nature Chemistry, ομάδα ερευνητών του Kinghorn Centre for Clinical Genomics στο Garvan Institute of Medical Research του Σίδνεϊ, περιγράφει την ανακάλυψη DNA σε δομή κόμπου τεσσάρων νημάτων (i-motif) σε ανθρώπινα κύτταρα- μια ανακάλυψη που ανατρέπει πολλά όσον αφορά στο τι πιστευόταν μέχρι σήμερα ότι μπορεί να υπάρχει στον σύγχρονο άνθρωπο, εγείροντας σημαντικά ερωτήματα για τον ρόλο αυτής της δομής (εάν υπάρχει).

Ήταν ήδη γνωστό πως το DNA μπορεί να έρχεται και σε άλλα σχήματα, όπως τριπλή έλικα, σταυροειδές κ.α. Επίσης, το i-motif δεν είναι η μόνη δομή τεσσάρων νημάτων που έχει βρεθεί σε ανθρώπινα κύτταρα- ωστόσο είναι φορά που το i-motif συγκεκριμένα βρίσκεται σε ανθρώπινα κύτταρα. Αξίζει να σημειωθεί πως η δομή αυτή είχε πρωτοπαρατηρηθεί πριν από περίπου δύο δεκαετίες, σε συνθήκες εργαστηρίου που χαρακτηρίζονταν από υψηλή οξύτητα, και οι περισσότεροι είχαν υποθέσει πως δεν θα βρισκόταν ποτέ στη φύση.

Όσον αφορά στο μεγάλο ερώτημα του τι κάνει, υπάρχουν κάποια στοιχεία που υποδεικνύουν πως ίσως παίζει ρόλο στο «transcription» (όταν το κύτταρο χρησιμοποιεί το DNA ως «οδηγίες» για τη δημιουργία διαφορετικών πρωτεϊνών). Ακόμη, έχουν βρεθεί στοιχεία πως τα i-motifs σχετίζονται με έναν αριθμό γονιδίων που συνδέονται με τον καρκίνο, οπότε και εκτιμάται πως περαιτέρω έρευνες και ανακαλύψεις πάνω στο αντικείμενο θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε αντικαρκινικές θεραπείες.