Έρευνα: Ακόμη και οι γυναίκες ηγέτες παρουσιάζονται στις ταινίες ως σύμβολα του σεξ

Τα στοιχεία του Ινστιτούτου για την Ισότητα στα Μέσα Ενημέρωσης της Τζίνα Ντέιβις όσον αφορά την βιομηχανία του κινηματογράφου.
Θέλμα και Λουίζ (1991)
Θέλμα και Λουίζ (1991)

Το ζήτημα της ισότητας ανδρών - γυναικών στην εργασία απασχολεί έντονα τα τελευταία δυο χρόνια το Χόλιγουντ, καθώς παράλληλα με την απαρχή των κινημάτων #MeToo και #Time’sUp, η μάχη για ίσες ευκαιρίες στην μεγάλη και μικρή οθόνη λαμβάνει πλέον μεγαλύτερες διαστάσεις παγκοσμίως.

Μια νέα έρευνα που διεξάγεται από το Ινστιτούτο για την Ισότητα στα Μέσα Ενημέρωσης (Geena Davis Institute on Gender in Media) που ίδρυσε η ηθοποιός Τζίνα Ντέιβις το 2004 και την ΜΚΟ Plan International, ανέλυσε την απεικόνιση των γυναικών στην βιομηχανία του κινηματογράφου και τον αντίκτυπο στη ζωή των κοριτσιών. Η έρευνα χρησιμοποίησε ως δείγμα 56 δημοφιλείς ταινίες που κυκλοφόρησαν το 2018 σε 20 χώρες.

Οι περισσότεροι χαρακτήρες σε θέσεις ηγεσίας ήταν άνδρες, ενώ οι γυναίκες σε αυτές τις θέσεις σύμφωνα με τα στατιστικά φορούν αποκαλυπτικά ρούχα και είναι πιο πιθανόν να εμφανιστούν εν μέρει γυμνές ή εντελώς γυμνές σε κάποιες σκηνές ταινίας, στις οποίες εμφανίζονται εκτός εργασίας.

Επιπλέον, η έρευνα αποκάλυψε ότι ο αριθμός των ανδρών που συμμετείχε σε 56 ταινίες ήταν διπλάσιος των γυναικών και οι ατάκες τους διπλάσιες από αυτές των γυναικών. Οι άνδρες χαρακτήρες παρουσιάζονται περισσότερο αποτελεσματικοί και αξιοσέβαστοι από τις γυναίκες. Αντιθέτως, οι γυναίκες που υποδύονται προέδρους και πρωθυπουργούς, φαίνεται να δυσκολεύονται στις αρμοδιότητές τους. Οι μοναδικές στιγμές που παρουσιάζονται πιο δυναμικές είναι όταν βρίσκονται στο σπίτι τους.

Σχεδόν οι μισοί από τους χαρακτήρες που αναλύθηκαν σε ταινίες οι οποίες έκαναν εισπράξεις 21 δισ. δολαρίων στο box office, ήταν λευκοί.

Μόνο μια στις 60 γυναίκες ηγέτες σε ταινίες ήταν LGBTQ+.

Καμία ταινία δεν σκηνοθετήθηκε από γυναίκα, μόνο το ένα τέταρτο είχε τουλάχιστον μια γυναίκα παραγωγό και μια στις 10 είχε τουλάχιστον μια γυναίκα σεναριογράφο.

Στην αναφορά με τίτλο «Rewrite her Story», 10.000 κορίτσια και νεαρές γυναίκες ηλικιών ανάμεσα στα 15 και 25 σε 19 χώρες, ρωτήθηκαν για τον ρόλο τον μίντια στην διαμόρφωση των στόχων τους και τον τρόπο που εκπροσωπούνται ως φύλο. Η πλειοψηφία όσων ρωτήθηκαν απάντησαν ότι επηρεάστηκαν από αυτό που είδαν στην οθόνη και ήθελαν πιο πολλά γυναικεία πρότυπα. Ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 90% είπε ότι πιστεύει πως οι γυναίκες σε ηγεσία αντιμετωπίζονται με λιγότερο καλό τρόπο εξαιτίας του φύλου.

Η Τζίνα Ντέιβις είναι ιδρύτρια του Ινστιτούτου για την Ισότητα στα Μέσα Ενημέρωσης.
Η Τζίνα Ντέιβις είναι ιδρύτρια του Ινστιτούτου για την Ισότητα στα Μέσα Ενημέρωσης.
Richard Shotwell/Invision/AP

Οι υποσχέσεις για θετική αλλαγή όσον αφορά τις γυναίκες στην οθόνη μετά τον ρόλο της στην εμβληματική ταινία «Θέλμα και Λουίζ» δεν έγιναν πραγματικότητα και από τότε οι γυναίκες δεν έχουν πολλά κινηματογραφικά και τηλεοπτικά πρότυπα, σύμφωνα με την Ντέιβις.

«Γνωρίζουμε από πολλά παραδείγματα ότι οι εικόνες των μίντια μπορούν να είναι πολύ ισχυρές με θετικό τρόπο. Η θεωρία μου είναι ότι δεν έχουμε πολλά αληθινά πρότυπα γυναικών σε σημαντικές θέσεις ώστε να εμπνεύσουν την αλλαγή και γι’αυτό χρειάζεται να τις δούμε στην μυθοπλασία. Έτσι η ζωή θα μιμηθεί την τέχνη. Πίστεψα ότι όλη η αντίδραση των μίντια για την ”Θέλμα και Λουίζ” θα άλλαζε τα πάντα και θα υπήρχαν περισσότερες γυναίκες σε ταινίες, ενθουσιάστηκα. Όμως τόσα χρόνια μετά, η πρόοδος είναι ελάχιστη», δήλωσε η γνωστή ηθοποιός στον Guardian.

Πηγή: The Guardian

Δημοφιλή