H «ΑΚΤΩΡ» κυριαρχεί στο Κατάρ – το βλέμμα στραμμένο στις αραβικές χώρες

Εργα κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης.

Αποστολή στη Ντόχα

Είναι αλήθεια, ότι κατασκευαστικά η Αραβική Χερσόνησος αποτελούσε -από τη δεκαετία του 70 κιόλας- κατασκευαστική πρόκληση. Θαρρώ, πολλοί θα είχαν κάποιον συγγενή που θα δούλεψε στη Σαουδική Αραβία. Τα χρόνια πέρασαν και σιγά σιγά ήρθαν στο προσκήνιο άλλες χώρες, όπως το Ντουμπάι, το Αμπού Ντάμπι και το Κατάρ, που με τις κατασκευαστικές επενδύσεις που κάνουν, έχουν αλλάξει ριζικά την εικόνα των κρατών τους.

Σε αυτή τη κατασκευαστική πρόκληση και από τη στιγμή που η Ελλάδα μπήκε σε μια δεκαετία ύφεσης με μεγάλα κατασκευαστικά έργα να καθυστερούν να ολοκληρωθούν (αυτοκινητόδρομοι και σιδηρόδρομος) ή να εκκινήσουν (π.χ. αεροδρόμια), ελληνικές εταιρείες του μεγέθους της ΑΚΤΩΡ, με χιλιάδες εργαζόμενους, αναζήτησαν την τύχη τους στις αραβικές χώρες, έχοντας ως συγκριτικό πλεονέκτημα την υψηλή τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει, κατασκευάζοντας μετρό σε μια σεισμογενή περιοχή, όπως της Αθήνας και αυτοκινητόδρομους με τούνελ, σε επίσης δύσκολες περιοχές, στην Ελλάδα.

Ετσι, η ΑΚΤΩΡ, κατάφερε να μπει σε έργα στις αραβικές χώρες, ωστόσο εξαιτίας του γεγονότος ότι η προηγούμενη διοίκηση δεν ήταν «πάνω από τα έργα», όπως με αυτά της Ελλάδος, η εταιρεία κατέγραψε ζημιές που άγγιξαν τα 200 εκατ.
Η αλλαγή της διοίκησης, τον Ιούλιο του 2018, έβαλε την εταιρεία σε νέα ρότα. «Η πορεία από εδώ και πέρα θα είναι θετική. Είχαμε στο παρελθόν πολλά έργα κερδοφόρα στη Μέση Ανατολή, αλλά ένα έργο στο Κουβέιτ, στα Εμιράτα και στο Κατάρ, έγραψαν μεγάλες ζημιές.

Οι προβλέψεις που είχαμε για τη Μέση Ανατολή τον Ιούλιο του 2018 που αναλάβαμε δεν έχει μεταβολή μέχρι τώρα. Πλέον, δεν υπάρχουν πλέον ζημιές και θα εμφανιστεί κερδοφορία στην ΑΚΤΩΡ,» επισημαίνει ο Πάρις Καλλιτσάντσης, ο οποίος από τον Αύγουστο του 2018 κατέχει τη θέση του επικεφαλής των Έργων της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή, διοικώντας έργα και δραστηριότητες στο Κατάρ, το Κουβέιτ και τα Η.Α.Ε. Έχει συμμετάσχει σε γνωστά και εμβληματικά έργα στη Μέση Ανατολή, όπως η Χρυσή Γραμμή του Μετρό στη Ντόχα του Κατάρ, πολυάριθμα έργα στο Διεθνές Αεροδρόμιο Hamad της Ντόχα καθώς και στο κλειστό αθλητικό στάδιο Ali Bin Hamad al-Attiyah Arena.

Πάρις Καλλιτσάντσης, επικεφαλής των εργων της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή.
Πάρις Καλλιτσάντσης, επικεφαλής των εργων της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή.

Τα μεγάλα έργα στο Κατάρ

Σε αυτά τα έργα θα αναφερθώ τώρα, καθώς η ΑΚΤΩΡ ηγείται της πολυεθνικής κοινοπραξίας εταιρειών «ALYSJ», η οποία ανέλαβε και τώρα ολοκληρώνει το έργο «Μελέτης και Κατασκευής» της Χρυσής Γραμμής του μετρό της Ντόχα, πρωτεύουσας του Κατάρ, με προϋπολογισμό 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Την κοινοπραξία ALYSJ απαρτίζουν 5 εταιρείες από 4 διαφορετικές χώρες: ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – Ελλάδα, Larsen & Toubro Limited – Ινδία, Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S. – Τουρκία, Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA – Τουρκία και Al Jaber Engineering LLC – Κατάρ, με περίπου 13.580 εργαζόμενους.

Το έργο της Χρυσής Γραμμής, αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του μετρό της Ντόχα. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει το υπόγειο σύστημα μεταφορών της Κεντρικής Ντόχα και αποτελεί τμήμα του ολοκληρωμένου Σιδηροδρομικού Δικτύου του Κατάρ και του νέου συστήματος Μεταφορών που προωθεί η χώρα στο πλαίσιο του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για το 2030. Η γνωστή και ως «Ιστορική Γραμμή» του μετρό, διασχίζει τη Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης.

Το νέο μετρό της Ντόχα, θα έχει σε 1η φάση συνολικά 3 γραμμές συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε 4, φτάνοντας σε συνολικό μήκος τα 300 περίπου χλμ. και τους 100 σταθμούς.

Μόνο η Χρυσή Γραμμή, περιλαμβάνει έχει υπόγειες σήραγγες TBM συνολικού μήκους 23,3 χλμ. με διάμετρο 6,17 μέτρων, καθώς και 10 υπόγειους σταθμούς εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, με υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμούς, σύνθετα συστήματα εκαπνισμού των σταθμών σε περίπτωση φωτιάς και υπερσύγχρονα μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και υδραυλικά συστήματα. Το έργο, περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή υπόγειου αμαξoστασίου συνολικού μήκους 650 μέτρων, καθώς και κεντρικού εργοστασίου ψύξης των τριών σταθμών.

«Ολοκληρώνοντας τη Χρυσή Γραμμή, έχουμε μια καλή βάση και αναζητούμε έργα FM (Facility Management) - λειτουργίας και συντήρησης. Στον κατασκευαστικό τομέα, έχουμε καταθέσει πρόταση για την Πράσινη Γραμμή του μετρό της Ντόχα, ύψους 3 δισ. δολαρών (300 εκατ. το ποσοστό που διεκδικεί), με το ίδιο σχήμα που δουλεύουμε τη Χρυσή Γραμμή. Εχει δημοπρατηθεί, αλλά καθυστερεί η μελέτη του έργου. Εντός του 9μηνου θα έχουμε ανταγωνιστικό διάλογο και ανάθεση,» τονίζει χαρακτηριστικά ο Πάρις Καλλιτσάντσης.

Διαχείριση και Συντήρηση του δικτύου μετρό και τραμ της Ντόχα

Πέραν της κατασκευής της Χρυσής Γραμμής, η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services, έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου μετρό (Doha Metro) και τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στον τομέα του Facility Management, ενώ επιλέχθηκε ανάμεσα σε 41 καταξιωμένες εταιρείες Facility Management και 6 εταιρείες Λειτουργίας από όλο τον κόσμο, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που διήρκησε πάνω από 2,5 χρόνια.

Η σύμβαση αφορά στις 3 γραμμές του μετρό (Κόκκινη, Χρυσή και Πράσινη) συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς που ολοκληρώνονται, αλλά και στις 4 γραμμές τραμ της πόλης (Κόκκινη, Χρυσή, Πράσινη, Μωβ) με 45 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς και 3 αμαξοστάσια, συνολικής επιφάνειας 850.000 τ.μ. Χαρακτηριστικό του μεγέθους του συγκεκριμένου έργου είναι πως στην πλήρη ανάπτυξη του, μετά την ολοκλήρωση της 1ης φάσης του νέου Μετρό της Ντόχα, πρόκειται να απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζομένους.

Διεθνής Αερολιμένας «Hamad International Airport» της Ντόχα

Τώρα, όσον αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα της Ντόχα, η ΑΚΤΩΡ κατασκεύασε το Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών, τον κεντρικό κόμβο συντήρησης του στόλου της Qatar Airways και ένα από τα μεγαλύτερα υπόστεγα ελεύθερου ανοίγματος παγκοσμίως, που μπορεί να στεγάσει ταυτόχρονα έως και 14 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των Airbus A380, καθώς και των Airbus 350, Boeing 787. Παράλληλα, τα τελευταία έξι χρόνια, η ΑΚΤΩΡ FM είναι υπεύθυνη για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών Facility Management στο Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών και τις αποθήκες Duty Free του αεροδρομίου.

Δεδομένου ότι η σύμβαση τελειώνει τον Δεκέμβριο, η ΑΚΤΩΡ FM, ετοιμάζεται για ανανέωση της σύμβασης για πάνω από 3 χρόνια (κόστους περίπου 30 εκατ. ευρώ ετησίως), με ποσοστό κέρδους 11-12%.

Σύμφωνα με τον Πάρη Καλλιτσάντση, «το αεροδρόμιο κάνει επέκταση του Terminal και η ΑΚΤΩΡ είναι παρούσα με υποστηρικτικά έργα ύψους 3 δισ. δολαρίων, διεκδικώντας μέρη, όπως ο αεροδιάδρομος και ο χώρος αποσκευών.»
Επίσης, σε έργα Facility Management, η ΑΚΤΩΡ έχει καταθέσει προσφορές για έργα στην πόλη Λουσέιλ (δρόμους κ.α.) και για κατασκευές κτιρίων, έργα κόστους 10 – 20 εκατ. ευρώ ετησίως για 3 χρόνια.

Καταλήγοντας, οι συντηρήσεις φτάνουν και στο αεροδρόμιο του Κουβέιτ, με την ελληνική εταιρεία να εξετάζει κι άλλα έργα στις γειτονικές χώρες.

Αποστολή στη Ντόχα, Δημήτρης Μπαλής.
Αποστολή στη Ντόχα, Δημήτρης Μπαλής.

Δημοφιλή