Τζιμ Γιαννόπουλος: Συνέντευξη με τον ελληνοαμερικάνο πρόεδρο της 20th Century Fox

Τζιμ Γιαννόπουλος: Συνέντευξη με τον ελληνοαμερικάνο πρόεδρο της 20th Century Fox
Ο Jim Γιαννόπουλος στο εξώφυλλο του περιοδικού Variety, Αύγουστος 2014
Ο Jim Γιαννόπουλος στο εξώφυλλο του περιοδικού Variety, Αύγουστος 2014
variety

Ένας πραγματικός Έλληνας, ο Jim Giannopulos, μας κάνει την τιμή να μιλήσει σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του για την ζωή του, τα σχέδια του, την Ελλάδα, την κρίση και τον φίλο του George... τον οποίο συμβούλευσε πριν την δήλωση του για την επανένωση των μαρμάρων...

Κύριε Γιαννόπουλε, είναι μεγάλη μου τιμή και ευχαρίστηση που είστε ένας από τους πρώτους με τους οποίους συνομιλώ εκ μέρους της HuffPost Greece.Θα μπορούσατε να μας πείτε μερικά πράγματα για εσάς; Τις σπουδές σας και την Ελληνική καταγωγή σας; Πήγατε σε Ελληνικό Σχολείο;

Μεγάλωσα και πήγα σε δημόσιο σχολείο στη Νέα Υόρκη. Σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης, Νομική στο Fordham University και συνέχισα για μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Ενώ πήγαινα στο Δημοτικό, πήγαινα επίσης και στο Ελληνικό Σχολείο, και δεν ήμουν καθόλου ευχαριστημένος για αυτό, γιατί έπρεπε να διαβάζω αρκετές παραπάνω ώρες τα απογεύματα. Τώρα έχω αναθεωρήσει τις απόψεις μου, διότι ναι μεν μιλούσα Ελληνικά από μικρό παιδί, αλλά το ελληνικό σχολείο με έμαθε να διαβάζω και να γράφω Ελληνικά.

Πόσο δύσκολη ήταν η πορεία σας μέχρι την κορυφή της 20th Century Fox;

Δεν θα την έλεγα δύσκολη, αλλά δεν ήταν πάντα εύκολη, όπως σε κάθε δουλειά. Ήμουν πολύ τυχερός που στα περισσότερα από 20 χρόνια που δουλεύω στην 20th Century Fox είχα εξαιρετικούς μέντορες και υποστηρικτές που με νουθετούσαν, και τελικά με εμπιστεύτηκαν και μου έδωσαν την ευκαιρία να αναλάβω τις ευθύνες που έχω σήμερα.

Το περιοδικό Forbes σας περιγράφει ως φαινόμενο στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Ποιοι ήταν οι βασικοί παράγοντες της επιτυχίας σας;

Έχω μια πολύ απλή απάντηση στην ερώτηση για το πώς έφτασα στη θέση αυτή: ξεπατώθηκα στη δουλειά ανάμεσα στις ευκαιρίες που μου δόθηκαν. Ενώ είναι ίσως αλήθεια ότι έχω ορισμένα ταλέντα και ικανότητες, δεν θα μπορούσα να κάνω οτιδήποτε χωρίς τις ευκαιρίες που μου δόθηκαν, να αντιμετωπίσω νέες προκλήσεις και να αναλάβω ευρύτερο ρόλο, και θα είμαι πάντα ευγνώμων για αυτό.

Πώς έχουν επηρεάσει οι μεγάλες τεχνολογικές εξελίξεις τη βιομηχανία του κινηματογράφου;

Νομίζω ότι είναι ευκολότερο να απαντήσω την ερώτηση αυτή ρωτώντας με ποιον τρόπο η τεχνολογία ΔΕΝ έχει επηρεάσει την βιομηχανία του κινηματογράφου. Το μεγάλο όφελος που προσφέρει η τεχνολογία στον κινηματογράφο δεν είναι καινούργιο. Από την αρχή του κινηματογράφου, οι νέες τεχνολογίες βελτιώνουν διαρκώς τις δυνατότητες των δημιουργικών και εμπνευσμένων κινηματογραφιστών προσφέροντας νέα εργαλεία και μεθόδους έκφρασης. Αντίστοιχα, η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα στους θεατές να απολαύσουν το περιεχόμενο με ποιότητα και μεθόδους που διαρκώς βελτιώνονται, και να αυξήσουν το επίπεδο πρόσβασης, επιλογής και ελέγχου σε αυτό που βλέπουν.

Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών δεν είναι καινούργια υπόθεση. Απεναντίας, η τεχνολογία έχει παίξει ρόλο σε ολόκληρη την ιστορία του κινηματογράφου. Ξεκίνησε από τις πρώτες μέρες του βουβού κινηματογράφου, έχει περάσει από την εισαγωγή του ήχου και του χρώματος, σε βελτιωμένες κάμερες, φακούς και ειδικά εφέ, και σε πρωτοποριακές μεθόδους όπως το σινεμασκόπ (που εισήγαγε ο Σπύρος Σκούρας της 20th Century Fox πριν από πολλά χρόνια) και έφτασε μέχρι την τηλεόραση και τις πολλές μορφές διανομής που υπάρχουν σήμερα.

Αυτό που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια είναι ότι αλλάζει ο ρυθμός εξέλιξης της τεχνολογίας, ιδιαίτερα μέσα από την ψηφιακή επανάσταση της τελευταίας δεκαετίας. Είναι γεγονός ιστορικά εξακριβωμένο ότι τα μεγάλα άλματα στην τεχνολογική εξέλιξη δημιουργούν πάντα νέες ευκαιρίες, επειδή οι δυνατότητες που προσφέρονται στους δημιουργούς τους δίνουν την ευκαιρία να κάνουν ακόμη μεγαλύτερα άλματα σε μικρότερο χρονικό διάστημα, και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο ρυθμός αυτός θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

Η σύγχρονη κινηματογραφική αφήγηση έχει τις ρίζες της στον Αριστοτέλη, σύμφωνα με τον οποίο οποιοδήποτε έργο έχει τρεις πράξεις (αρχή, μέση και τέλος), και είναι η μορφή που χρησιμοποιείται συχνότερα από τους σημερινούς κινηματογραφιστές. Η πρόοδος της τεχνολογίας δίνει στους κινηματογραφιστές τη δυνατότητα να μεταφέρουν στην οθόνη σχεδόν οτιδήποτε περνάει από τη φαντασία τους και να το κάνουν αμέσως διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο. Από αυτή την άποψη, ζούμε σε εξαιρετικές εποχές.

O George Clooney, η Shailene Woodley και ο Alexander Payne στην πρεμιέρα της ταινίας της Fox Searchlight, «The Descendants».H ταινία κέρδισε μεταξύ άλλων ένα Όσκαρ και 1 Χρυσή Σφαίρα.

Στη διαμάχη ανάμεσα στον Ευρωπαϊκό και Αμερικανικό κινηματογράφο, το Χόλιγουντ φαίνεται να κερδίζει πάντα. Γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο;

Δεν το βλέπω σαν διαμάχη. Επί σειρά ετών οι Ευρωπαϊκές και άλλες χώρες έχουν βγάλει καταπληκτικές ταινίες με παραγωγούς πολύ μεγάλα μυαλά του διεθνούς κινηματογράφου. Το δύσκολο είναι μια ταινία που έχει μεγάλη απήχηση στο τοπικό κοινό να επιτύχει και εκτός της πατρίδας της. Αυτό ίσχυε πριν από μερικά χρόνια, και ισχύει κατά μεγάλο ποσοστό ακόμη και σήμερα, αλλά χωρίς καμία κρυφή ατζέντα ή επιθυμία να περιοριστεί η επιτυχία τους. Οι πιο επιτυχημένες ταινίες στη Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία ή άλλες χώρες δεν γνωρίζουν επιτυχία σε άλλες χώρες ή σε άλλα μέρη της Ευρώπης, και η μεγάλη επιτυχία στις πατρίδες τους μερικές φορές αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την επιτυχία τους σε άλλα μέρη.

Επί πολλά χρόνια, διάφορες χώρες στον κόσμο προσπαθούν να μιμηθούν την επιτυχία των Αμερικανικών παραγωγών. Κατά ένα μεγάλο ποσοστό, η επιτυχία είναι συνάρτηση του μεγέθους της αγοράς. Η αγορά των ΗΠΑ και των άλλων χωρών που μιλούν Αγγλικά περιλαμβάνει μεγάλο και ομοιογενές κοινό, κάτι που επιτρέπει στις ταινίες να γίνονται σε κλίμακα που δεν υπάρχει σε άλλες χώρες του κόσμου. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ευθύς εξαρχής, οι παραγωγές του Χόλιγουντ είχαν επικεντρωθεί στην παγκόσμια αγορά, διότι ο πληθυσμός των ΗΠΑ αποτελεί πανσπερμία πολιτισμών από όλες τις γωνιές του κόσμου. Επομένως, οι παραγωγές του Χόλιγουντ δεν είχαν ως βάση μια μοναδική πολιτισμική πηγή, αλλά είχαν σχεδιαστεί να απευθύνονται σε άτομα διαφορετικής πολιτιστικής προελεύσεως. Προφανώς, αυτό άλλαξε με την πάροδο του χρόνου, και όλες οι ταινίες του Χόλιγουντ δεν προορίζονται για την παγκόσμια αγορά. Όμως, παραμένει η άποψη ότι οι ταινίες πάνε καλύτερα όταν απευθύνονται σε πολυπολιτισμικό κοινό.

Ποια είναι τα σχέδιά σας και τα έργα σας για το μέλλον; Δουλεύετε αυτή τη στιγμή πάνω σε κάτι;

Είμαι πολύ χαρούμενος που έχω μια εξαιρετική ομάδα έμπειρων και ταλαντούχων στελεχών εδώ στο στούντιο, που δουλεύουν με μερικούς από τους καλύτερους κινηματογραφιστές στον κόσμο. Έχουμε πολλές κατηγορίες παραγωγών, που κάνουν μεγάλη ποικιλία ταινιών για διαφορετικά ακροατήρια. Η κύρια ομάδα παραγωγών της 20th Century Fox κάνει τις "μεγάλες" ταινίες, όπως π.χ. «Avatar», «X-Men» και «Ο πλανήτης των πιθήκων», ενώ αυτά τα Χριστούγεννα θα βγει στους κινηματογράφους το τρίτο μέρος της σειράς «Μια νύχτα στο Μουσείο» και το επικό αριστούργημα του Ridley Scott «Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες».

O Ridley Scott σκηνοθετεί τον Christian Bale στο «Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες»

Η Fox 2000 κάνει παραγωγές που βασίζονται σε λογοτεχνικές πηγές, όπως το φετινό πολύ επιτυχημένο «Το λάθος αστέρι» και δουλεύουν σε ένα άλλο βιβλίο του πολύ επιτυχημένου συγγραφέα John Green. Η ίδια ομάδα ετοιμάζει την επόμενη ταινία του David O. Russell, του εξαιρετικού σκηνοθέτη της ταινίας «Οδηγός αισιοδοξίας» και «Οδηγός διαπλοκής». Θα λέγεται «Joy» με πρωταγωνιστές την Jennifer Lawrence και τον Robert DeNiro.

Η Fox Searchlight Pictures είχε τεράστια επιτυχία εφέτος με το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» και συνεχίζει να βγάζει επιτυχημένες ταινίες εσωτερικής έκφρασης του σκηνοθέτη, όπως το «Birdman», που πήρε πολύ καλές κριτικές και αναφέρεται ως μια από τις υποψήφιες ταινίες για Oscar. Τον Δεκέμβριο θα προβληθεί η ταινία «Wild»,που είναι άλλη μια πιθανή υποψηφιότητα για Oscar και ένα πραγματικά θαυμάσιο φιλμ.

Έχουμε επίσης ένα στούντιο animation, το Blue Sky, που γνώρισε εφέτος επιτυχία με την ταινία «Rio» και τώρα φτιάχνει το «Peanuts», που βασίζεται στο ομώνυμο επιτυχημένο κόμικς, και θα βγει στους κινηματογράφους του χρόνου.

Είπατε ότι ένας από τους σκοπούς σας είναι να δείτε τη μεταφορά μιας επιτυχημένης ταινίας στο θέατρο. Θα ανεβεί το Star Trek στο Broadway;

Το «Star Trek» ανήκει στην Paramount Pictures, αλλά δεν ξέρω τι ακριβώς εννοείτε! Δουλεύουμε σε αρκετά μιούζικαλ για το Broadway καθώς και μια ταινία μιούζικαλ με πρωταγωνιστή τον Hugh Jackman. Λέγεται «The World’s Greatest Showman», και ταιριάζει απόλυτα στον Hugh!

Πώς βλέπετε την Ελλάδα από εκεί ψηλά στο Hollywood;

Παρακολουθώ με μεγάλη ανησυχία τις δύσκολες στιγμές που περνάει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια και ενημερώνομαι από τις ειδήσεις και από πολλούς φίλους στην Ελλάδα που βιώνουν την κατάσταση από πρώτο χέρι. Δεν έχω καμία λύση να προτείνω και όλοι γνωρίζουν ότι δεν θα είναι εύκολη η μετάβαση, αλλά η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει πολλές και μεγάλες δυσκολίες και στο παρελθόν, και το ηθικό παρέμενε υψηλό. Έτσι νομίζω ότι θα ξεπεράσουμε και αυτή την κρίση και θα αναδειχθούμε δυνατότεροι στο μέλλον.

Είστε πρωτοπόρος σε ένα τομέα που θα μπορούσε να συνεισφέρει πολλά πράγματα στην ανάκαμψη της Ελλάδας. Έχουμε αφθονία τουρισμού και πραγματικό πολιτισμό. Πώς θα μπορούσαμε να το χρησιμοποιήσουμε αυτό σε καλλιτεχνικό επίπεδο;

Μακάρι να μπορούσα να βοηθήσω στην ανάκαμψη της Ελλάδας, όπως λέτε, αλλά η ανάκαμψη δεν απαιτεί καλλιτεχνική λύση. Είναι θέμα πολιτικό και οικονομικό, και δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις. Το να κάνεις μια ταινία για το πόσο όμορφη είναι η χώρα ή την τεράστια συμβολή της στον παγκόσμιο πολιτισμό, είναι ασφαλώς ένα ζητούμενο, αλλά δεν θα παρέχει τις δουλειές, την παιδεία και την οικονομική σταθερότητα, που χρειάζεται η χώρα αυτή τη στιγμή. Αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση του πολιτικού συστήματος, την ικανότητα των ανθρώπων να θρέψουν τις οικογένειές τους και να βλέπουν με αισιοδοξία το μέλλον, τη μείωση της γραφειοκρατίας και τα κίνητρα για επενδύσεις από το εσωτερικό και εξωτερικό. Δεν το παίζω ειδικός σε οποιοδήποτε από αυτά τα θέματα, και είναι πολύ δυσκολότερα από το να κάνεις μια ταινία, αλλά είναι αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε.

Θα μπορούσαμε να έχουμε μια Ελληνική βιομηχανία εξαγωγής ταινιών; Ποιος θα παρακολουθούσε Ελληνικές ταινίες στο εξωτερικό;

Είχαμε πάντα μια αξιόλογη βιομηχανία παραγωγής ταινιών στην Ελλάδα, και πολύ καλούς κινηματογραφιστές, αλλά οι προοπτικές επιτυχίας για σημαντικές εξαγωγές είναι περιορισμένες. Μακάρι τα πράγματα να ήταν διαφορετικά, αλλά, όπως σας είπα, το ίδιο ισχύει και για πολλές άλλες χώρες στον κόσμο, που φιλοδοξούν να ακουστεί η φωνή τους μέσα από τον κινηματογράφο σε άλλα μέρη του κόσμου. Έχω υποστηρίξει το φεστιβάλ του Ελληνικού κινηματογράφου στο Los Angeles επί σειρά ετών από τότε που πρωτοεμφανίστηκε η ιδέα. Το φεστιβάλ είναι μια ευκαιρία να παρουσιαστούν Ελληνικές ταινίες στο Αμερικανικό κοινό και στους κριτικούς του κινηματογράφου, αλλά πρέπει να είμαστε ρεαλιστές για το δυναμικό και για σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα. Θα ήθελα η απάντηση να ήταν διαφορετική, αλλά, δυστυχώς, αυτή είναι η αλήθεια.

Δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι δεν πρέπει να συνεχίσουμε τις φιλοδοξίες μας να εκφραζόμαστε μέσα από τον κινηματογράφο, και κινηματογραφιστές όπως ο Παντελής Βούλγαρης, του οποίου την εξαιρετική ταινία «Μικρά Αγγλία» μόλις είδα, καθώς και άλλοι νέοι και αναδυόμενοι κινηματογραφιστές, συνεχίζουν να αναγνωρίζονται παγκοσμίως για το ταλέντο και το όραμά τους.

Ποια είναι η αντίδρασή σας στη δήλωση του George Clooney για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα μας; Πιστεύετε ότι η πρόσφατη επίσκεψη της συζύγου του είχε πραγματική αξία;

Ήμουν μαζί με τον George στην περιοδεία για τη διαφημιστική προβολή της ταινίας "Μνημείων άνδρες", που κάναμε μαζί με θέμα τα κλεμμένα έργα τέχνης από τους Ναζί, όταν έκανε αυτές τις δηλώσεις, και ένιωσα πολύ περήφανος για τη δήλωσή του αυτή. Του είχα πει για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες τα πήραν από το πιο φημισμένο αρχαίο κτίριο του κόσμου, και όταν ένας Έλληνας δημοσιογράφος ρώτησε τον George στη Συνέντευξη Τύπου, εκείνος αμέσως υποστήριξε την επιστροφή τους.

Υποστηρίζετε αυτή την προσπάθεια της Ελλάδας;

Βεβαίως! Δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία για την δίκαιη αυτή διεκδίκηση για την επιστροφή τους. Σκεφτόμουν πάντα πόσο τραγικό είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης όλου του κόσμου να έχει συληθεί τόσο άγρια και άδικα και να παραμένει έτσι. Επίσης νομίζω ότι η διεκδίκηση των μαρμάρων είναι διαφορετική από τις ανησυχίες που εκφράζονται ότι αν όλες οι χώρες προελεύσεως αναζητούσαν αυτά που τους ανήκουν, τότε όλα τα μουσεία του κόσμου θα άδειαζαν. Τα μάρμαρα έχουν τη δική τους μοναδική ιστορία και διηγούνται μια ιστορία με συνέχεια. Το πιο θλιβερό απ' όλα είναι ότι κάποια αγάλματα έχουν κατακερματιστεί, με το κορμί να βρίσκεται σε ένα μέρος του κόσμου, και το κεφάλι του ίδιου αγάλματος σε άλλο. Αυτό είναι πραγματικά προσβολή για την τέχνη. Αναρωτιέμαι, εάν ο Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου κοβόταν στη μέση, και το ένα κομμάτι το είχαν πάρει οι Ναζί από τη Φλωρεντία, θα επέμενε κανείς ότι δεν πρέπει να επιστραφεί και να ενωθεί με το υπόλοιπο άγαλμα ως ενιαίο έργο τέχνης στον τόπο προέλευσής του; Αυτό είπα στον George, και δεν ακούω αυτό το επιχείρημα να επαναλαμβάνεται όσο συχνά πρέπει, έτσι ώστε να καταλάβει ο κόσμος περί τίνος πρόκειται.

Πόσο Έλληνας και πόσο Αμερικανός αισθάνεστε;

Γεννήθηκα στις ΗΠΑ και ανατράφηκα με Ελληνικές αρχές που παραμένουν μέχρι και σήμερα. Αγαπώ την Αμερική για όλες τις ευκαιρίες που μου έδωσε, και ιδιαίτερα για τους γονείς μου, αλλά πολιτισμικά και πνευματικά είμαι και παραμένω πάντα Έλληνας. Είμαι περήφανος για την Ελληνική μου υπηκοότητα, την οποία έχουν και τα παιδιά μου.

Είστε μέλος του Ελληνικού club του Hollywood που περιλαμβάνει μέλη όπως τη Nia Vardalos, τη Rita Wilson, τον Tom Hanks, τη Melina Kanakarides, τον Alexander Payne, και τον Phaedon Papamichael. Η Arianna Huffington είναι φίλη σας;

Όλοι είναι φίλοι μου, και η Μελίνα μάλιστα είναι κουμπάρα μας. Είμαστε πολύ φίλοι και με πολλά άλλα μέλη της Ελληνικής κοινότητας εδώ. Γιορτάζουμε μαζί κάθε Πάσχα και συχνά βρισκόμαστε όλοι μαζί στην Ελλάδα τα καλοκαίρια. Η Arianna και η αδελφή της Αγάπη μένουν στον ίδιο δρόμο με την οικογένειά μου, και είμαστε φίλοι πολλά χρόνια. Είμαι πολύ περήφανος για τις επιτυχίες των πατριωτών μου, και αποτελούν λαμπρό παράδειγμα προς μίμηση για μένα.

Πόσο συχνά διαβάζετε την Huffington post;

Καθημερινά, τόσο για το πολιτικό της σχόλιο, όσο και για τις ενδιαφέρουσες απόψεις της σε πολλά θέματα.

Θέλετε να κάνετε μια ευχή για εμάς στην Ελληνική έκδοση;

Σας εύχομαι μεγάλη επιτυχία και είμαι πολύ περήφανος που οι φίλοι μου Πέτρος Παππάς και Μαριάννα Λάτση μαζί με τους συνεργάτες τους έχουν ξεκινήσει αυτή την υπέροχη προσπάθεια, την έχουν προσαρμόσει στα Ελληνικά δεδομένα, και την έχουν κάνει διαθέσιμη σε όλους τους Έλληνες. Κι εγώ τη διαβάζω και εξασκώ τα Ελληνικά μου!

Σας ευχαριστώ πολύ.

Ήταν ευχαρίστηση μου να συνομιλήσω μαζί σας.

Δημοφιλή