Κ. Μπακογιάννης: Ο Δήμος Αθηναίων είναι ο ιδανικός φορέας για να διατηρήσει το «Εμπρός»

Πρόταση στην Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου για παραχώρηση «έστω και με αντίτιμο».

«Ο Δήμος Αθηναίων είναι ο ιδανικός φορέας για να διατηρήσει το θέατρο «Εμπρός» το χαρακτήρα και την ταυτότητα του» τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, ενημερώνοντας το Δημοτικό Συμβούλιο, στη συνεδρίαση της Δευτέρας 24 Μαΐου, για τη σχετική πρόταση που υπέβαλε στην Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) να περιέλθει ιδιοκτησιακά στον Δήμο.

Ο κ. Μπακογιάννης ανάφερε ότι είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΤΑΔ, Στέφανο Βλαστό, στον οποίο πρότεινε να ακολουθηθεί το «μοντέλο Λυκαβηττού» για την παραχώρηση στον δήμο «έστω και με αντίτιμο».

Επίσης, πρόσθεσε, ο δήμος με την παραχώρηση θα προβεί «σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες στο θέατρο για να έχει τη θέση που του αξίζει στην καρδιά της πόλης».

Ο επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης», Νάσος Ηλιόπουλος, τόνισε ότι το «Εμπρός» είναι ένα μνημείο αρχιτεκτονικής της πόλης. «Ήταν και παραμένει ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού» είπε και η αστυνομική παρέμβαση συνιστά «κτύπημα στον πολιτισμό και την ελευθερία». Ο κ. Ηλιόπουλος κάλεσε τη Δημοτική Αρχή να στηρίξει τη λειτουργία του «Εμπρός» και «να καλύψει οικονομικά τα λειτουργικά και όλες τις εργασίες αναστήλωσης του κτιρίου». Επίσης να παραμείνει «ανοιχτός προσβάσιμος πολιτιστικός χώρος που θα εξακολουθήσουν να τον διαχειρίζονται εκείνοι που όλα αυτά τα χρόνια τον έχουν κρατήσει ζωντανό».

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα είσαι εσύ», Παύλος Γερουλάνος, χαρακτήρισε «τριτοκοσμικά» όσα συμβαίνουν και κάλεσε το Δήμο Αθηναίων «να συνεργαστεί με το Υπουργείο Πολιτισμού για να μη χαθεί αυτή η πηγή δημιουργίας». Αναφέρθηκε δε, στην πρωτοβουλία που είχε αναλάβει το Υπουργείο Πολιτισμού επί υπουργικής θητείας του για αξιοποίηση αχρησιμοποίητων χώρων από πολιτιστικές ομάδες.

Για «επικοινωνιακό επεισόδιο καταστολής από την κυβέρνηση» έκανε λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση», Νίκος Σοφιανός. Επίσης ζήτησε να λυθεί το ιδιοκτησιακό και «να λειτουργεί με ευθύνη του δήμου σαν ανοιχτή πολιτιστική δομή».

Eurokinissi
Eurokinissi

Το πρωί της Δευτέρας 24 Μαΐου, η αστυνομία επιχείρησε να σφραγίσει εκ νέου τον χώρο του αυτοδιαχειριζόμενου θεάτρου «Εμπρός», επί της οδού οδό Ρήγα Παλαμήδη στου Ψυρρή, σε συνέχεια της επιχείρησης της περασμένης εβδομάδας, που κατέληξε ωστόσο, με ανακατάληψη του χώρου το βράδυ του Σαββάτου υπό τους ήχους τραγουδιών και συνθημάτων.

Η νέα επιχείρηση δεν ολοκληρώθηκε καθώς διαπιστώθηκε ότι το συνεργείο δεν διέθετε σχετική άδεια.

Υπέρ της επαναλειτουργίας η ΠΟΘΑ

Νωρίτερα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία υποστήριξε την επαναλειτουργία του θεάτρου «Εμπρός», εκφράζοντας την έντονη αντίθεση της στη νέα αστυνομική επιχείρηση και ζητώντας την άμεση παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Αθηναίων.

Στην ανακοίνωση της η ΠΟΘΑ αναφέρεται στην «απαράδεκτη επιχείρηση της Ελληνικής Αστυνομίας το πρωί της Δευτέρας (24/5), που προσπάθησε να σφραγίσει ξανά το Θέατρο ″Εμπρός″ αυτή τη φορά με σιδερένια κάγκελα, επαναλαμβάνοντας την παρανομία της Πέμπτης, 20 Μαΐου», όταν το κτίριο εκκενώθηκε και σφραγίστηκε με τσιμεντόλιθους από συνεργείο.

«Από την πρώτη στιγμή βρεθήκαμε στο σημείο» επισημαίνει η ΠΟΘΑ και συμπληρώνει: «Οι εργασίες δεν σταμάτησαν ούτε όταν κλιμάκιο του υπουργείου Πολιτισμού διαπίστωσε την παράνομη παρέμβαση στο διατηρητέο κτίριο. Οι εργασίες σταμάτησαν μόνο όταν οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων του Δήμου Αθηναίων ”Ανοιχτή Πόλη” και ”Ανταρσία στις γειτονιές” απείλησαν με μηνύσεις. Κατόπιν ο εργολάβος με το συνεργείο ηλεκτροσυγκολλητών συγκέντρωσαν τα υλικά τους και αποχώρησαν».

Για τη νέα, σημερινή επιχείρηση της ΕΛΑΣ, το θέατρο «Εμπρός» από ένα άδειο κτίριο μετατράπηκε εδώ και μια δεκαετία σε πολυδύναμο χώρο καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτιστικής έκφρασης, τονίζει στην ανακοίνωση της η ΠΟΘΑ.

Το ιστορικό κτίριο

Το διατηρητέο κτίριο ανεγέρθηκε τη δεκαετία του 1930 και λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της εφημερίδας «Εμπρός». Το 1988 ο χώρος ενοικιάστηκε και στέγασε τον Θεατρικό Οργανισμό «Μορφές» (Δημήτρης Καταλειφός, Τάσος Μπαντής, Ράνια Οικονομίδου) και στη συνέχεια την Εταιρεία Θεάτρου «Εμπρός» μέχρι το 2007 και τον θάνατο του Τάσου Μπαντή. Εγκαταλείφθηκε μέχρι το 2011 οπότε και άρχισε πάλι να λειτουργεί όταν ομάδα καλλιτεχνών υπό την επωνυμία «Κίνηση Μαβίλη» προχώρησε στην κατάληψη του κτιρίου, με τη συμμετοχή κατοίκων της περιοχής, καλλιτεχνών και ακτιβιστών, παρουσιάζοντας τα χρόνια που ακολούθησαν παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις. Το 2012 το κτίριο πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ.

Δημοφιλή