Καπέλα Σιστίνα: Επιστρέφουν μετά από αιώνες οι 12 ταπισερί του Ραφαήλ

Για την επέτειο των 500 ετών από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου της Αναγέννησης. Δείτε το εξαιρετικό βίντεο που καταγράφει βήμα προς βήμα την τοποθέτηση τους.
Owen Franken via Getty Images

Όταν ο Πάπας Ιούλιος ο Β′ ανέθεσε στον τριαντάχρονο Μιχαήλ Άγγελο να ζωγραφίσει τις τοιχογραφίες της οροφής (1508-1512) και τον τοίχο του ιερού (1534-1541), εκείνος παρέδωσε ένα μνημειώδες έργο με 300 μορφές.

Η περίφημη Καπέλα Σιστίνα, μνημείο του παγκόσμιου πολιτισμού, με 30.000 επισκέπτες την ημέρα (6 εκατ. ετησίως), μόλις πρόσθεσε ακόμη ένα «διαμάντι» στο στέμμα της: Πρώτη φορά μετά από αιώνες, οι 12 επιτοίχιοι τάπητες του συγχρόνου και μεγάλου αντιπάλου του Μιχαήλ Άγγελου, Ραφαήλ (1483-1520), με σκηνές από τις «Πράξεις των Αποστόλων», τοποθετήθηκαν στους τοίχους της Καπέλα Σιστίνα, στο πλαίσιο του εορτασμού για την επέτειο των 500 ετών από τον θάνατο του.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

🌎 The #SistineChapel is preparing to welcome the #Raphael tapestries. From February 17 to 23 all ten tapestries conceived by the #Urbino genius will return to the location for which they were intended and designed by Pope Leo X Medici. Despite never having dealt with this type of art before, #Raphael had enthusiastically accepted the opportunity to intervene in the Great Chapel of the #Vatican Palaces and drew a monumental pictorial cycle on paper with the Stories of St. Peter and St. Paul taken from the Acts of the #Apostles. In 1517, his models for clothes arrived in #Brussels at the famous workshop of Pieter van Aelst. Two years later they returned to #Rome translated into magnificent #tapestries. It was December 26,1519, for the first time his precious fabrics were exhibited in the Sistine Chapel, in the presence of prominent commissioners. The effect had to be extraordinary. Raphael had managed to amaze everyone: once again he had produced a work destined to change the course of the history of European art. 🇮🇹 La #CappellaSistina si prepara ad accogliere gli Arazzi di #Raffaello. Dal 17 al 23 febbraio tutti e dieci gli arazzi concepiti dal genio urbinate tornano eccezionalmente nella sede per cui furono voluti e pensati da Papa Leone X Medici. Nonostante non si fosse mai confrontato prima con questo tipo di arte, Raffaello aveva accettato con entusiasmo l’occasione di intervenire nella “Cappella Magna” dei Palazzi Vaticani e, su richiesta del Papa, disegna su carta un monumentale ciclo pittorico con le Storie di san Pietro e san Paolo tratte dagli Atti degli Apostoli. Nel 1517 i suoi cartoni per i tessuti giungono a Bruxelles presso la famosa bottega di Pieter van Aelst. Tornano a #Roma due anni dopo tradotti in magnifici arazzi. Era il 26 dicembre 1519 quando, per la prima volta, i preziosi tessuti vennero esposti in Cappella Sistina alla presenza dell’illustre committente. L’effetto dovette essere straordinario. Raffaello era riuscito a stupire tutti: ancora una volta aveva prodotto un’opera destinata a mutare il corso della storia dell’arte europea. #vaticanmuseums #art #raffaello2020 #梵蒂冈博物馆 #vaticancity #arthistory #heritage #masterpiece

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Vatican Museums (@vaticanmuseums) στις

Οι τάπητες είχαν υφανθεί στις Βρυξέλλες, στο διάσημο εργαστήριο του Πίτερ φαν Έλστ, με βάση τα σχέδια του Ραφαήλ. Μεταξύ των σκηνών που απεικονίζουν είναι ο «Λιθοβολισμός του Αγίου Στεφάνου» και «Το κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα». Και οι δώδεκα τάπητες είναι υφασμένοι από μετάξι, μαλλί, χρυσή και ασημένια κλωστή, ενώ η συντήρηση και αποκατάστασή τους από τα ειδικά συνεργεία του Βατικανού ήταν μακρά και δύσκολη και διήρκεσε μία δεκαετία.

Από τις 17 έως τις 23 Φεβρουαρίου, βρίσκονται ξανά στην Καπέλα Σιστίνα, όπου κρέμονταν το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο Μιχαήλ Άγγελος ολοκλήρωνε την εικονογράφηση της οροφής (1512) και άρχιζε να ζωγραφίζει την Τελική Κρίση, στον τοίχο πίσω από το κεντρικό ιερό (1536).

Οι συντηρητές έδωσαν άδεια να εκτεθούν μόνον για μία εβδομάδα, εν μέρει για λόγους προστασίας, εν μέρει διότι κάποιοι εξ αυτών είναι δάνεια από άλλα μουσεία. Ένας από αυτούς προέρχεται (και θα επιστρέψει) στο Μουσείο των Σκουντερίε του Κυρηνάλιου Προεδρικού Μεγάρου, ενώ ένας άλλος αποτελεί τμήμα της συλλογής της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, στην οποία και θα επιστρέψει αργότερα εντός του έτους.

Επτά από τους τάπητες -τον σχεδιασμό των οποίων ανέθεσε στον Ραφαήλ ο Πάπας Λέων Χ- κρέμονταν στο παρεκκλήσι στις 26 Δεκεμβρίου 1519. Ο Ραφαήλ, που άφησε όλους κατάπληκτους με το έργο του, ήταν πιθανώς εκεί για να τους δει, αλλά πέθανε τέσσερις μήνες αργότερα σε ηλικία 37 ετών. Οι υπόλοιποι ολοκληρώθηκαν μετά τον θάνατο του.

Συνήθως στο Βατικανό εκτίθεται μία εκάστοτε επιλογή τους κι αυτό πάντοτε πίσω από προστατευτικό γυαλί σε κλιματικά ελεγχόμενους χώρους του. Στις προηγούμενες εκθέσεις, που κάποιες είχαν διαρκέσει μόλις κάποιες ώρες, είχαν περιληφθεί μόνον οι 10 μεγαλύτεροι τάπητες, ορισμένοι διαστάσεων έξι επί πέντε μέτρα. Δύο από αυτούς είναι στενότεροι και τοποθετούνται κάθετα ως μπορντούρες.

Vera Shcherbakova via Getty Images

Πηγή: Reuters

Δημοφιλή