Δέκα λεπτά με την Εύα Καρύδη: Ο διάλογος έργου και θεατή δεν χρειάζεται μεταφράσεις

Δέκα λεπτά με την Εύα Καρύδη: Ο διάλογος έργου και θεατή δεν χρειάζεται μεταφράσεις

Η Εύα Καρύδη είναι γλύπτρια και τα έργα της είναι βασισμένα στο οργανικό σχέδιο και την ύλη. Στην τέχνη της ακολούθησε το παιχνίδι της σκιάς με το φως διατηρώντας ως βασική της επιδίωξη στη γλυπτική, το αμείωτο ενδιαφέρον για τη διαδικασία και την τελική φόρμα.

Στο πλαίσιο της νέας της δουλειάς μιλήσαμε μαζί της και μας αποκάλυψε την πηγή έμπνευσης του νέου της έργου, ποια υλικά χρησιμοποιεί αλλά και πως είναι η καθημερινότητά της στην Κέρκυρα όπου επέλεξε να ζει.

Τι σημαίνει να είσαι εικαστικός καλλιτέχνης στην Ελλάδα της κρίσης;

Δεν νομίζω πως έχουν αλλάξει πολλά, δεν είμαι βεβαία και η κατάλληλη για να απαντήσω σε ένα τέτοιο ερώτημα μιας και η δράση μου είναι εκτός συνόρων.

Πώς διάλεξες τη γλυπτική;

Σπούδασα στο Παρίσι και ενώ πίστευα πως θα γίνω ζωγράφος στην πορεία με διάλεξε η γλυπτική, και λέω με διάλεξε γιατί τελικά δεν αποφασίζει ο καλλιτέχνης το δρόμο του παρά η ίδια η τέχνη.

Η Εύα Καρύδη στο ατελιέ της

Ποια είναι η έμπνευση για την καινούργια σας δουλεια;

Η δύναμη και ευθραυστότητα της γυναικείας υπόστασης. Επικεντρώνεται στο γενετήσιο θηλυκό όργανο που δρα ως μεταφορέας της δημιουργίας και του διαλογισμού , της ζωής και της ελπίδας, του πόνου και το δράματος, της αξίας και μη - αξίας. Σε επιβεβαίωση αυτού, και τα δύο ζωγραφισμένα στοιχεία, αντιστοίχως, του χρυσού και του κόκκινου: και πάλι μεταφορικά προβάλλοντας την ανάπτυξη και, ιδιαίτερα, στην μεταμόρφωση.

Πώς ονομάζεται, την ρωτάω: Δεν θέλησα να δώσω ένα τίτλο γιατί πιστεύω πως το έργο μιλά από μόνο του. Άλλωστε, ο διάλογος μεταξύ έργου και θεατή δεν χρειάζεται μεταφράσεις.

Ποίο είναι το υλικό που χρησιμοποιείς;

Πέτρα ,σίδερο, γύψο, χρώμα. Η συγκεκριμένη έχει γύψο και σίδερο.

Πως είναι η καθημερινότητα ενός γλύπτη;

Μοναχική

Γιατί επέλεξες να μείνεις στη Κέρκυρα;

Για να έχω την καθημερινότητα ενός γλύπτη.

Φωτογραφίες από το νέο έργο της Εύας Καρύδη

Τα σχέδιά σου για το μέλλον;

Δεν προλαβαίνω να κάνω σχέδια. Κάνω επιλογές.

Πώς μπορεί το κοινό να παρακολουθεί την πορεία της τέχνης;

Σήμερα, με το διαδίκτυο τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Σίγουρα όμως κάποιος πρέπει να επισκέπτεται τα μεγάλα κέντρα σύγχρονης τέχνης τη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, την Ιταλία και την Κίνα. Αυτό πάντα συνθετικά την περίοδο των Μπιενάλε και των Ομαδικών εκθέσεων.

Με την Ιστορικό τέχνης Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν

Κόβεται ο ομφάλιος λώρος ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τα έργα του;

Για εμένα όχι, ποτέ. Δεν μπορεί ν αποκοπεί το έργο από τον δημιουργό αφού είναι αποτέλεσμα εσωτερικών αναζητήσεων και προσωπικών εμπειριών.

Ο σύγχρονος Έλληνας "διαβάζει" τα μηνύματα των εικαστικών παρεμβάσεων που τον περιβάλλουν;

Πιστεύω πως ναι ,απλώς δεν διαθέτει πλέον την παιδεία για να μπορέσει να τα αφομοιώσει και να τα εκμεταλλευτεί προς όφελος του.

Γενικά τα πράγματα στην χώρα μας δεν πάνε καλά και έπεται συνέχεια, ο πολιτισμός μοιραία μπαίνει σε δεύτερη μοίρα

Αυτό προϋπήρχε. Δεν το έφερε η κρίση. Απλά τώρα έχουμε μια δικαιολογία.

Βλέπετε κάπου φως ελπίδας;

Αν αλλάξουμε νοοτροπία ίσως. Αυτό προσπαθεί να κάνει ένας καλλιτέχνης μέσα από την δουλειά του: να φέρει τους ανθρώπους κοντά και τον καθένα με τον εαυτό του.

Αν σας καλούσε ο υπουργός Πολιτισμού τι θα του προτείνατε για να βοηθήσουμε τον πολιτισμό;

Να βάλει περισσότερη τέχνη στα σχολεία. Μέχρι τώρα αφαιρούνται ώρες διδασκαλίας κάτι που κατά την γνώμη μου είναι καταστροφικό.

Εσείς ως πολίτης του κόσμου,θα εγκαταλείπατε την χώρα να ζήσετε κάπου στο εξωτερικό;

Έχω ζήσει αρκετά χρόνια στο εξωτερικό και συνεχίζω πάντα με γνώμονα την επαγγελματική μου δραστηριότητα. Αγαπώ τον τόπο μου με τα καλά και τα άσχημα του, άλλωστε, δεν πιστεύω στη φυγή ως έννοια.

Όπως λέει και ο Τίτος Πατρίκιος "Αυτός ο βράχος είναι η πατρίδα μου".

Eva Caridi

Τα έργα της Ευάς Καρύδη εκτίθενται στην A100 Gallery, piazza Alighieri 100, 73013 Galatina (Lecce) από 2 Μαΐου έως 30 Σεπτεμβρίου 2015

Δημοφιλή