Κλεάνθης Αναστασάκης: Ο Κρητικός που γυρίζει τον κόσμο με ιστιοπλοϊκό

Ο καπετάνιος της Nala μιλά στη HuffPost Greece για την ιδέα, τα ταξίδια, τις προκλήσεις και τους επόμενους προορισμούς.
Sailing Nala Instagram

Στην πρώτη μας ηλεκτρονική επικοινωνία, ο Κλεάνθης Αναστασάκης βρισκόταν στα ανοιχτά της Αυστραλίας και θα έφτανε στο επόμενο λιμάνι σε έξι ημέρες. Από τον Αύγουστο του 2017, ο 27χρονος Κρητικός από το χωριό Αρώνι των Χανίων ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο με το ιστιοπλοϊκό του, τη Nala.

Η ενασχόλησή του με τα ιστιοπλοϊκά προέκυψε σε ηλικία 18 ετών, ενώ το πρώτο του ταξίδι το 2012 είχε προορισμό την Καραϊβική. Πώς όμως αποφάσισε να ξεκινήσει τα ταξίδια του σε χώρες του πλανήτη και μάλιστα μέσα σε ένα σκάφος; «Εργαζόμουν ως δόκιμος σε γκαζάδικο (τάνκερ). Μόλις είχα ξεμπαρκάρει και παρέα με καινούργιους φίλους, αποφάσισα να μην γυρίσω αμέσως στα Χανιά αλλά να ταξιδέψω μαζί τους από το Κουρασάο της Καραϊβικής, στον Παναμά. Μετά από αυτό το ταξίδι και ερωτευμένος πια με την ιστιοπλοΐα, αποφάσισα να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα», λέει ο Αναστασάκης στη HuffPost Greece.

Οταν επέστρεψε στην Κρήτη την ίδια χρονιά, γράφτηκε σε σχολή ιστιοπλοΐας και συμμετείχε σε ομάδα αγώνων ταχύτητας με σκάφη για να εκπαιδευτεί και να αποκτήσει εμπειρία. «Δεν δυσκολεύτηκα να πάρω την απόφαση. Αυτό που σκεφτόμουν ήταν το πώς θα αποκτήσω ένα σκάφος, τις ναυτικές γνώσεις και πότε θα βρω την κατάλληλη στιγμή για να φύγω». Από την ημέρα που αγόρασε τη Nala, το σκάφος Beneteau μήκους 8,20 μέτρων και πλάτους 2,8 μέτρων που κατασκευάστηκε το 1984, έχει γίνει το σπίτι του.

Τα πρώτα δυο χρόνια ταξίδευε παρέα με τη γάτα του, Tefiti (Πριγκίπισσα), η οποία ζει μόνιμα στο σκάφος από τότε που ήταν μωρό. Μερικές φορές, τον καπετάνιο της Nala συνόδευε στα ταξίδια κάποιος φίλος. Τον τρίτο χρόνο, τον Αναστασάκη συνόδευσε η σύντροφός του Conceicao, με την οποία γνωρίστηκαν το καλοκαίρι του 2017 και αργότερα δημιούργησαν την ομάδα «Sailing Nala». «Συναντηθήκαμε στην Κρήτη, διατηρήσαμε επικοινωνία και αρχίσαμε να σχεδιάζουμε τα επόμενα ταξίδια, καθώς και οι δυο μοιραζόμαστε αυτό το πάθος», εξηγεί η Conceicao που κατάγεται από τη Γουινέα - Μπισσάου και έχει μεγαλώσει στην Πορτογαλία. Οι δυο τους ταξιδεύουν συνέχεια, full - time όπως λένε, ενώ στην ομάδα προστέθηκε και τρίτο μέλος, ο Στέφανος, ο οποίος πηγαίνει περιστασιακά.

«Αν έπρεπε να επιλέξω μια λέξη για να περιγράψω τη Sailing Nala, αυτή θα ήταν: φροντίδα. Φροντίζουμε ο ένας τον άλλον σε δύσκολες στιγμές, για παράδειγμα πρέπει να αντιμετωπίζουμε τη ναυτία και παράλληλα να διασκεδάζουμε. Μαθαίνω να εκτιμώ τα απλά πράγματα στη ζωή που συμβάλλουν στην ευτυχία μας, να σέβομαι τις διαφορές μας και τη συγκατοίκηση σε ένα τόσο μικρό χώρο όπως του σκάφους, να μοιράζομαι γνώση και εμπειρία», συμπληρώνει.

Οι προκλήσεις

Κι ενώ η ιδέα ενός ταξιδιού σε όλο τον κόσμο μοιάζει συναρπαστική, ένα τέτοιο εγχείρημα και μάλιστα με μέσο μόλις λίγων μέτρων, παρουσιάζει σημαντικές προκλήσεις. «Είναι πολλές και αφορούν κυρίως τις καιρικές συνθήκες, τις προμήθειες και τα οικονομικά, όμως με τη σωστή προετοιμασία δεν είχαμε κάποια σοβαρή πρόκληση έως τώρα. Σταθερή μας δυσκολία παραμένει η έλλειψη χώρου και το λίγο νερό που μπορούμε να αποθηκεύσουμε στο σκάφος, αλλά με σωστή οικονομία εξασφαλίζουμε περίπου ένα μήνα αυτονομίας», εξηγεί ο Αναστασάκης.

Πέντε ημέρες μετά το ταξίδι στο Γιβραλτάρ και με πορεία τα Κανάρια Νησιά, η ομάδα συνάντησε τη χειρότερη καταιγίδα. Ο καιρός έκανε μεταβολή, με αποτέλεσμα οι άνεμοι να πνέουν 8 με 9 μποφόρ από τα βορειοδυτικά. «Το κύμα έφτανε τα 5 με 6 μέτρα. Κατά τη διάρκεια αυτών των τριών ημερών δοκιμάστηκε η αντοχή του σκάφους όπως και η δική μου, μιας και δεν είχα ταξιδέψει ποτέ σε τέτοιες συνθήκες. Η καταιγίδα προκάλεσε πολύ σοβαρές ζημιές στη Nala. Η λαγουδέρα (τιμόνι) και δυο φωτοβολταϊκά έσπασαν από τα κύματα που χτυπούσαν το κατάστρωμα και κατέληξαν στην θάλασσα», λέει ο καπετάνιος.

Η ζωή στη θάλασσα

Το κόστος της ζωής μέσα σε σκάφος δεν είναι υψηλό για την ομάδα, αφού ταξιδεύουν κυρίως με τα πανιά, γιατί όπως λέει ο Αναστασάκης, «το σκάφος έχει έναν μικρό κινητήρα diesel που επιλέγουμε να μην χρησιμοποιούμε εκτός αν είναι απαραιτήτως αναγκαίος». «Το κόστος για την συντήρηση του σκάφους ανέρχεται περίπου στα 1200 ευρώ το χρόνο και τα έξοδα για φαγητό, αν μαγειρεύουμε αντί να τρώμε έξω, είναι λιγότερα από το αν ζούσαμε στην Ελλάδα. Επίσης βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με την φύση, υπάρχει αφθονία σε ψάρια και φρούτα που καταναλώνουμε. Τα υπόλοιπα αγαθά τα αγοράζουμε ή τα ανταλλάζουμε, εξαρτάται από την περιοχή που βρισκόμαστε μιας και δεν βρίσκουμε παντού ένα σούπερ μάρκετ».

Οι ταξιδιώτες καταγράφουν την εμπειρία, τις εντυπώσεις και τις διαδρομές τους στο μπλογκ που έχουν δημιουργήσει, μέρος του ιστότοπου SV Nala. Επιπλέον, γυρίζουν και επιμελούνται τα βίντεο που δημοσιεύουν στο κανάλι τους στο Youtube. Μέσα από τα ταξίδια, η ομάδα φιλοδοξεί να παρουσιάσει όμορφες εικόνες της γης και να σας δείξει τον τρόπο που θα μπορέσετε να εξερευνήσετε γωνιές του κόσμου, χωρίς να ξοδέψετε πολλά χρήματα. «Θέλουμε να σας παρουσιάσουμε πως να ταξιδέψετε με έναν λιγότερο συμβατικό και πιο απολαυστικό τρόπο», γράφουν στον ιστότοπο.

Προσεχώς...

Ο Αναστασάκης και η Conceicao ταξίδεψαν σε πολλές από τις χώρες που ήθελαν, συμπεριλαμβανομένης της Γουινέας - Μπισσάου που η Conceicao είχε να επισκεφτεί εδώ και πολλά χρόνια. Η λίστα όμως περιέχει κι άλλες περιοχές που οι ταξιδιώτες θέλουν να δουν.

«Θέλουμε να επισκεφθούμε την Παταγονία, δυστυχώς όμως δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε κατευθείαν νότια από το Τρινιντάντ διότι τα ρεύματα είναι κόντρα. Για αυτό θα ξαναδιασχίσουμε τον Ατλαντικό με προορισμό τις Αζόρες, τη Μαδέιρα, τα Κανάρια, τα νησιά Bijagos στην δυτική Αφρική που αποτελούν το πιο όμορφο και ιδιαίτερο αρχιπέλαγος που έχω βρεθεί. Στη συνέχεια θα διασχίσουμε τον Νότιο Ατλαντικό με προορισμό τη Βραζιλία και την Παταγονία, ελπίζουμε να είμαστε εκεί τον Δεκέμβριο του 2020 (στο καλοκαίρι τους)», καταλήγει ο Αναστασάκης.