Τελικά «πουλάνε» το σεξ και η βία;

Τελικά «πουλάνε» το σεξ και η βία;
Shorts and Sweet, 1950s. From a private collection. (Photo by Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images)
Heritage Images via Getty Images
Shorts and Sweet, 1950s. From a private collection. (Photo by Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images)

Στον χώρο της διαφήμισης επικρατεί εδώ και χρόνια η αντίληψη ότι το σεξ απίλ είναι αναπόσπαστο στοιχείο μιας πετυχημένης καμπάνιας. Με τον ίδιο τρόπο, στον χώρο της τηλεόρασης κυριαρχεί το μοντέλο που συνδέει την βία με την επιτυχία ενός προγράμματος. Πόσο όμως «πουλάει» στην πραγματικότητα το σεξ και η βία;

Για να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα, οι επικοινωνιολόγοι Brad Bushman και Robert Lull διεξήγαγαν μια ποσοτική έρευνα που βασίστηκε πάνω σε 53 ήδη υπάρχουσες μελέτες. Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 8.489 άνθρωποι, εξέτασε δύο περιπτώσεις: διαφημίσεις που περιείχαν σε ή και βία και τηλεοπτικά προγράμματα που περιείχαν σεξ και βία και τα οποία διακόπτονταν από διαφημιστικά σποτάκια. Οι τρεις παράγοντες που εξετάστηκαν ήταν αυτοί που ορίζουν μια διαφημιστική καμπάνια πετυχημένη: η αποτύπωση της μάρκας στην μνήμη του καταναλωτή, η γνώμη που έχει ο καταναλωτής για την μάρκα και η πιθανότητα να αγοράσει ο καταναλωτής τα προϊόντα της μάρκας.

Οι ερευνητές υπέθεσαν πως οι διαφημίσεις και τα τηλεοπτικά προγράμματα που περιέχουν βία και σεξ δρουν αρνητικά στους προαναφερόμενους παράγοντες, με την σκέψη ότι ο κόσμος δεν προσέχει τόσο την μάρκα ή το προϊόν όταν βλέπει τέτοιου είδους εικόνες. Αυτό που βρήκαν ήταν μη αναμενόμενο.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι μάρκες που διαφημίζονται ανάμεσα σε προγράμματα που παρουσιάζουν σκηνές με βία και σεξ, δεν έχουν «καλό όνομα» και οι αγοραστές δεν έχουν πρόθεση να αγοράσουν τα προϊόντα τους. Οι μάρκες που χρησιμοποιούν διαφημίσεις με δυνατό σεξ απίλ αξιολογούνται χαμηλότερα από τους καταναλωτές. Όσο πιο σεξουαλική είναι μια διαφήμιση, τόσο μειώνονται οι τρεις παράγοντες που κάνουν μια καμπάνια πετυχημένη. Ακόμα, δεν βρέθηκε κάποια ισχυρή σύνδεση των σεξουαλικών και βίαιων διαφημίσεων με τον πρώτο και τον τρίτο παράγοντα. Όταν όμως τα προγράμματα και οι διαφημίσεις ταυτίζονται (π.χ. βίαιες διαφημίσεις σε βίαια προγράμματα, μη βίαιες διαφημίσεις σε οικογενειακά προγράμματα), οι καταναλωτές όχι μόνο θυμούνται τις μάρκες, αλλά δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν τα προϊόντα της.

Οι άνθρωποι μπορεί να δείχνουμε προσοχή στη βία και το σεξ, καθώς κάποτε αυτά τα δύο στοιχεία βοήθησαν τους προγόνους μας να επιβιώσουν, όμως η φήμη μιας μάρκας δέχεται μεγάλο πλήγμα όταν συνδέεται με αυτά.