Προσωπικότητα Vs Διασκέδασης: Οι διαφορετικοί λόγοι για τους οποίους μπαίνουμε σε Facebook και Instagram

Προσωπικότητα Vs Διασκέδασης: Οι διαφορετικοί λόγοι για τους οποίους μπαίνουμε σε Facebook και Instagram
Girl in front of chalkboard with social media icon
Justin Lewis via Getty Images
Girl in front of chalkboard with social media icon

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας και, ίσως, το πιο συνεπές βαρόμετρο της κουλτούρας κάθε λαού, κάθε κοινωνικής ομάδας, κάθε ατόμου.

Το ότι κάθε κοινωνικό δίκτυο εξυπηρετεί μια συγκεκριμένη λειτουργία και καλύπτει ένα σύνολο ξεχωριστών αναγκών, είναι δεδομένο. Η λειτουργία του Facebook διαφέρει από αυτή του Twitter και το Pinterest χρησιμοποιείται από τον κόσμο για διαφορετικούς λόγους από ότι το Instagram. Για να είναι πετυχημένο ένα κοινωνικό δίκτυο, πρέπει να προσφέρει κάτι διαφορετικό στον χρήστη, κάτι που κανένα άλλο δεν μπορεί να του προσφέρει. Για αυτό, ας πούμε, το Google+ «πέθανε» μέσα σε λίγους μήνες. Όταν υπάρχει το Facebook, δεν υπάρχει λόγος να χρησιμοποιήσεις μια κακή αντιγραφή του.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, το Facebook διεξήγαγε πρόσφατα μια μεγάλη έρευνα σε μια προσπάθεια να κατανοήσει καλύτερα τις ανάγκες των χρηστών του και πιο συγκεκριμένα τις ανάγκες που έχουν από την δημοφιλή πλατφόρμα δικτύωσης σε σύγκριση με αυτές που τους καλύπτει το Instagram.

Η έρευνα έγινε πάνω σε περισσότερους από 7.800 ανθρώπους ηλικίας 18-64 ετών από Αυστραλία, Βραζιλία, Γαλλία, Ιαπωνία, ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία, οι οποίοι χρησιμοποιούν το Facebook ή/και το Instagram τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα. «Ενώ ο κόσμος στρέφεται τόσο στο Facebook όσο και στο Instagram κατά τη διάρκεια της ημέρας για να συνδεθεί με την οικογένειά του, τους φίλους και τον κόσμο, είναι ξεκάθαρο πως η κάθε πλατφόρμα παίζει διαφορετικό ρόλο στις ζωές τους. Ποιοι ακριβώς, όμως, είναι αυτοί οι ρόλοι; Και πόσο εξαρτώνται από την ηλικία, το φύλο και τη γεωγραφία;», αναφέρεται στο εισαγωγικό σημείωμα της έρευνας.

Τα αποτελέσματα της έρευνας του Facebook παρουσίασαν αρκετές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες οι οποίες βοηθούν στη βαθύτερη κατανόηση των αναγκών των χρηστών από τα κοινωνικά δίκτυα και των προτιμήσεων που έχουν στο καθένα από αυτά -στο Facebook και στο Instagram στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Ακολουθούν μερικά από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας.

Άποψη Vs Τάσεων Φυγής

Σύμφωνα με τη Vicki Molina-Estolano, ερευνήτρια Facebook IQ, το βασικότερο εύρημα της έρευνας ήταν πως το Facebook ικανοποιεί περισσότερο την ανάγκη των ανθρώπων για αναγνώριση, χειραφέτηση και επαφή, ενώ το Instagram πληροί πιο έντονα την επιθυμία τους για διασκέδαση, χαλάρωση και ανακάλυψη.

«Στο Instagram ο κόσμος ακολουθεί διάσημους, παίρνει ιδέες για DIY δημιουργίες και μεταφέρεται εικονικά σε νέα μέρη. Στο Facebook η βασική τους προτεραιότητα είναι να έρθουν σε επαφή με την οικογένεια και τους φίλους τους».

Σύμφωνα με τα δεδομένα της έρευνας, ο κόσμος στρέφεται στο Instagram για μια πιο εσωτερική, αποκλειστική ματιά, σαν να κοιτάζει μέσα από ένα παράθυρο σε έναν άλλο κόσμο, ενώ το Facebook είναι ο πραγματικός κόσμος, εκεί που βρίσκονται οι άνθρωποι και τα ζητήματα που τους ενδιαφέρουν και αφορούν άμεσα.

«Ένα ακριβές παράδειγμα αυτού», λέει η Molina-Estolano «ήταν το Melbourne Cup 2015, ένας από τους πιο γνωστούς αγώνες ιπποδρομιών. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, το πιο δημοφιλές περιεχόμενο στο Instagram ήταν οι φωτογραφίες των διάσημων που επικεντρώνονταν στη μόδα. Στο Facebook, όμως, το δημοφιλές περιεχόμενο ήταν οι αντιδράσεις για την ιπποδρομία σε πραγματικό χρόνιο και τα θέματα που αφορούσαν τα δικαιώματα των ζώων».

Αυτό αποδεικνύει κάτι που η ψυχολογία υποστηρίζει εδώ και καιρό σχετικά με τη συνήθεια του να μοιραζόμαστε πράγματα στα κοινωνικά δίκτυα. Οι άνθρωποι μοιράζονται πράγματα για να αυτοπροσδιοριστούν στους άλλους ανθρώπους, κάτι που έχει μεγαλύτερη σημασία στο Facebook όπου οι επαφές κάποιου αποτελούνται κυρίως από φίλους και συγγενείς. Παρότι όμως μπορεί να έχει παρόμοιες επαφές και στο Instagram, εκεί ο κόσμος επικεντρώνεται στο οπτικό ερέθισμα καθώς η συγκεκριμένη πλατφόρμα ευνοεί τις τάσεις φυγής και προωθεί τη διασκέδαση παρά την έκφραση άποψης.

Δημογραφικές Διαφορές

Η έρευνα του Facebook έριξε επίσης φως στο διαφορετικό τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τις δύο πλατφόρμες οι άντρες και οι γυναίκες.

«Στις αγορές που ερευνήσαμε, οι άντρες αντιμετωπίζουν τις κοινωνικές αυτές πλατφόρμες με πρακτικό τρόπο. Οι γυναίκες, από την άλλη, με πιο προσωπικό», λέει η Molina-Estolano.

Για παράδειγμα, οι άντρες στο Facebook και το Instagram βαθμολόγησαν ως πιο σημαντική λειτουργία των δύο μέσων το γεγονός πως μπορείς να ενημερωθείς για εκδηλώσεις και να γίνεις μέλος κάποιον γκρουπ. Οι γυναίκες, αντίθετα, επέλεξαν ως πιο σημαντική λειτουργία τους το ότι τις βοηθούν να κρατούν επαφή με φίλους και οικογένεια.

Επίσης οι ερευνητές εξέτασαν και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν οι γονείς τις δύο πλατφόρμες. Όπως μπορείτε να δείτε στο σχετικό γράφημα, οι διαφορές ανάμεσα σε Facebook και Instagram για τους γονείς είναι μεγάλες.

Το παραπάνω γράφημα ωστόσο δεν αφορά αποκλειστικά τους γονείς. Οι χρήστες, εν γένει, αποζητούν κυρίως υλικό προσωπικού περιεχομένου στο Facebook, ενώ στο Instagram θέλουν να βλέπουν υλικό που τους εμπνέει και τους «ταξιδεύει».

Οι Millennials

Η γενιά των Millennials δε θα μπορούσε να λείπει φυσικά από τα ευρήματα της έρευνας, καθώς αποτελεί το μεγαλύτερο, πιο σημαντικό αλλά και μελλοντικό target group του Facebook.

Σύμφωνα με αυτά, οι Millennials προτιμούν το Instagram σε σχέση με το Facebook για θέματα όπως μόδα, ομορφιά, design και φωτογραφία αλλά και για να παρακολουθούν φωτογραφίες ανθρώπων τη ζωή των οποίων απολαμβάνουν να χαζεύουν -διάσημων και μη.

Η έρευνα τονίζει πως κάθε κοινωνική πλατφόρμα είναι διαφορετική και απαιτεί ξεχωριστό χειρισμό και προσέγγιση για να επιτύχει μέγιστη απόδοση και δέσμευση των χρηστών. Τα αποτελέσματά της, παρόλα αυτά, παρουσιάζουν μια εξαιρετικά χρήσιμη εικόνα γύρω από τα όσα ψάχνουν οι άνθρωποι στο Instagram και το Facebook, η οποία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τις εταιρείες (κάθε είδους) στο να κατανοήσουν καλύτερα το τι πρέπει να παρέχουν στον κόσμο μέσω αυτών των κοινωνικών δικτύων και πώς να διαμορφώνουν το υλικό τους έτσι ώστε να κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον των χρηστών.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά την έρευνα «Facebook and Istagram: A Tale of Two Feeds» εδώ.