LIFE
02/09/2015 03:15 EEST | Updated 02/09/2015 06:54 EEST

Terra Creta: Το ελαιόλαδο από το Κoλυμβάρι της Κρήτης που εξάγεται σε 40 χώρες

Μέσα σε 14 χρόνια, η εταιρεία Terra Creta έχει καταφέρει να γίνει μία σημαντική και υπολογίσιμη εξαγωγική δύναμη σε όλο τον κόσμο, εξάγοντας ελληνικό ελαιόλαδο σε 40, περίπου χώρες. Με γνώμονα την καινοτομία, τις νέες τεχνολογίες και την επιμονή στην ποιότητα, το ελαιόλαδο από το Κολυμβάρι Χανίων ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και έχει καταφέρει να αποσπάσει μέχρι σήμερα περισσότερες από 15 διακρίσεις σε παγκόσμιους διαγωνισμούς. Η HuffPost Greece, μίλησε με τον Κωνσταντίνος Αγγελόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Terra Creta, ο οποίος μας μίλησε για την εξαγωγική δύναμη της εταιρείας, το ανταγωνιστικό περιβάλλον της Ευρώπης όσον αφορά στο ελαιόλαδο, αλλά και τις συνέπειες των capital controls στις εξαγωγές.

Πώς ξεκίνησε η Terra Creta;

Η Terra Creta ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 2001. To 2009 πραγματοποίησε μεγάλη επένδυση στο Κολυμβάρι Χανίων, σε ιδιόκτητες και υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις. Ως κύριο αντικείμενο εργασιών έχει την Παραγωγή, την τυποποίηση και τις εξαγωγές ελαιολάδου ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας, κυρίως από την περιοχή Κολυμβαρίου. Η Terra Creta είναι μία από τις λίγες εταιρείες στην Ελλάδα με καθετοποιημένη μονάδα που ελέγχει όλα τα βήματα παραγωγής, από τον ελαιώνα μέχρι το τελικό προϊόν και την εξαγωγής του. Παράγει εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο σε όλες τις κατηγορίες όπως Εξαιρετικό Παρθένο, ΠΟΠ Κολυμβάρι και Βιολογικό. Η έκθλιψη πραγματοποιείται στο σύγχρονο ελαιουργείο της εταιρείας που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της, στην καρδιά της ελαιοκομικής ζώνης της Δυτικής Κρήτης. Το ελαιουργείο είναι υψηλής δυναμικότητας, με δυνατότητα ποιοτικού διαχωρισμού του ελαιοκάρπου πριν την έκθλιψη και αυτοματοποιημένο σύστημα ιχνηλασιμότητας.

Ποια θα λέγατε ότι είναι η φιλοσοφία της;

Η φιλοσοφία και οι πρακτικές της εταιρείας κινούνται πάντα με γνώμονα την υψηλή ποιότητα του τελικού προϊόντος που παράγει η Κρητική Γη. Στόχος είναι να διατηρηθούν αναλλοίωτα όλα εκείνα τα ωφέλιμα συστατικά του προϊόντος, η γεύση και το άρωμά του αλλά και η υψηλή διατροφική του αξία. Επίσης είναι σημαντικό να είναι απαλλαγμένο από όλα εκείνα τα στοιχεία που απειλούν την υγεία του καταναλωτή, όπως πλαστικοποιητές και υπολείμματα φυτοφαρμάκων. Η συνεχής μέριμνα των παραπάνω εγγυάται την παραγωγή ενός ασφαλούς, γευστικού και ωφέλιμου «λειτουργικού τροφίμου» όπως αποκαλείται το ελαιόλαδο. Από το 2015, διαθέτουμε και σύστημα παραγωγής αζώτου για την σταθεροποίηση της υψηλής ποιότητας των προϊόντων της, τόσο στις δεξαμενές αποθήκευσης, όσο και σε κάθε συσκευασία.

Εξάγετε το ελαιόλαδό σας σε πάνω από 30 χώρες σε όλο τον κόσμο. Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες που «επιχειρούν» και εκτός Ελλάδας;

Η Terra Creta είναι κατά βάση εξαγωγική εταιρεία. Το 95% των πωλήσεων της απευθύνεται σε καταναλωτές του εξωτερικού. Τα προϊόντα μας εξάγονται σε 40 χώρες σήμερα, στο πλαίσιο συνεχούς προσπάθειας καθιέρωσης της υψηλής ποιότητας του Ελληνικού Branded ελαιόλαδου. Σε αυτό το σημείο έγκειται και η μεγαλύτερη πρόκληση των Ελληνικών εξαγωγών.

Δυστυχώς, στην κατηγορία τροφίμων, η Ελλάδα έχει να επιδείξει μικρό έργο, σε αντίθεση με άλλες χώρες όπως η Ιταλία ή Ισπανία που είναι και οι κύριοι ανταγωνιστές μας. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος, καλά οργανωμένος και πολλές φορές αθέμιτος. Η Ισπανία με αυξημένη παραγωγή αλλά χαμηλές τιμές και κυρίως η Ιταλία με δυνατό μάρκετινγκ, έχουν καταφέρει να μονοπωλούν τις διεθνείς αγορές. Στην αντίληψη των ξένων αγορών η Ελλάδα διαθέτει κυρίως φέτα, γιαούρτι και βρώσιμες ελιές ενώ οι Ιταλοί ελαιόλαδο, parmesana, προσούτο, μοτσαρέλα και πολλά άλλα που έχουν καθιερωθεί ως συνώνυμα της ποιοτικής διατροφής και αποτελούν βάση ολόκληρης βιομηχανίας εστιατορίων σε όλο τον κόσμο.

Δεν επιτρέπεται η Ελλάδα να μην είναι ταυτόσημη με το ποιοτικό αυτό προϊόν, μια και είναι η τρίτη παραγωγός χώρα ελαιολάδου στο πλανήτη. Η Terra Creta μαζί με λίγες ακόμα αξιόλογες εταιρείες του χώρου προσπαθούν να κάνουν το branded Ελληνικό Ελαιόλαδο γνωστό σε όλο τον κόσμο ενάντια στις ανταγωνίστριες χώρες. Μην ξεχνάμε επίσης ότι το 60% της Ελληνική παραγωγής πωλείται στους Ιταλούς σε μορφή «χύμα» για τυποποίηση και διάθεση ως «Ιταλικό» ή «Μεσογειακό», γεγονός που συνεπάγεται απώλεια προστιθέμενης αξίας αλλά και αναγκαίων πόρων για την ελληνική οικονομία.

Ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε αυτή την αγορά;

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια προσπαθεί να καταλάβει το χώρο που της ανήκει διότι παράγει κατά κανόνα, καλύτερο ποιοτικά ελαιόλαδο χωρίς όμως αρκετές διεθνώς αναγνωρίσιμες μάρκες. Οι καταναλωτές στο εξωτερικό έχουν την Ελλάδα συνυφασμένη με τον ήλιο, την θάλασσα (τουριστικός προορισμός) και όχι με την παραγωγή εξαιρετικών τροφίμων. Επίσης, η διαφορά μεταξύ του ελληνικού ελαιολάδου και αυτών του ανταγωνισμού δεν είναι εύκολα αντιληπτή από τον απλό καταναλωτή. Χρειάζεται εκπαίδευση και επικοινωνία που κοστίζει πολύ και σε χρήμα αλλά και χρόνο. Με λίγα λόγια, το μεγαλύτερο και σημαντικότερο εμπόδιο που συναντούν οι Έλληνες εξαγωγείς είναι η χαμηλή αναγνωρισιμότητα των ελληνικών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο. Πρέπει να πείσουν, να επενδύσουν, να εκπαιδεύσουν και να οπλιστούν με μεγάλη υπομονή για να πετύχουν το στόχο. Με αυτό τον τρόπο θα οικοδομήσουν μακροχρόνιες σχέσεις συνεργασίας και όχι ευκαιριακές πωλήσεις με ημερομηνία λήξεως.

Έχετε ψηφιστεί ως μία από τις 10 καλύτερες Ευρωπαϊκές εταιρείας και βρίσκεστε ανάμεσα στις καλύτερες του κόσμου. Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που σας έχει κάνει να ξεχωρίσετε;

Συγκριτικά πλεονεκτήματα της Terra Creta, εκτός από την ποιότητα, την ασφάλεια και την θρεπτική αξία των προϊόντων της, είναι οι καινοτομίες τις οποίες εφαρμόζει σε διάφορα επίπεδα αλλά και η αξιοπιστία που επιδεικνύει κατά το κτίσιμο των συνεργασιών της και την ανάπτυξη αγορών. Συγκεκριμένα, από το 2007 αναπτύξαμε και διαθέσαμε στην αγορά, προϊόντα ελαιολάδου με βαλβίδα ψεκασμού, και γυάλινη φιάλη, μια κατοχυρωμένη Διεθνώς Καινοτομία. Επίσης το 2006 αναπτύξαμε ένα πρωτοπόρο σύστημα on-line ιχνηλασιμότητας. Ο καταναλωτής μέσω της ιστοσελίδας μας μπορεί να έχει πρόσβαση σε πληθώρα στοιχείων για το προιόν και της παραγωγικής διαδικασίας του, για κάθε παρτίδα ελαιολάδου (LOT), μέσω 5ψήφιου αριθμού που τυπώνεται σε κάθε συσκευασία. Αποκαλύπτεται επίσης η πλήρης χημική του ανάλυση, καθώς και λεπτομέρειες καταγωγής με δορυφορική απεικόνιση των ελαιώνων από τους οποίους προέρχεται το ελαιόλαδο της συγκεκριμένης παρτίδας. Μια ομάδα 1.200 περίπου ελαιοπαραγωγών συνεργάζεται στενά με την εταιρεία για την παραγωγή ακόμα καλύτερου ελαιόκαρπου, αναγκαία πρώτη ύλη για την ανάπτυξη προϊόντων με ιδιαίτερα προτερήματα. O ποιοτικός διαχωρισμός, η έκθλιψη – παραγωγή ελαιολάδου, η εφαρμογή αυστηρών ποιοτικών κριτηρίων και οι ιδιαίτερες συνθήκες που χρησιμοποιούνται βοηθούν ώστε να μείνουν αναλλοίωτα όλα εκείνα τα φυσικά χαρίσματα του φυσικού χυμού. Χαμηλές θερμοκρασίες έκθλιψης, ανοξείδωτες εγκαταστάσεις, και ελεγχόμενες συνθήκες εξασφαλίζουν ότι το ελαιόλαδο θα είναι πλούσιο σε πολύτιμες αντιοξειδωτικές ουσίες αλλά ταυτόχρονα γευστικό και ασφαλές. Επιπλέον πλεονέκτημα που διαθέτει η εταιρεία έναντι του ανταγωνισμού είναι η 100% καθετοποιημένη μονάδα. Συνδυάζουμε συνεργαζόμενους παραγωγούς, ελαιοτριβείο τελευταίας τεχνολογίας, τυποποιητική μονάδα και εμπορία - εξαγωγές. Από το χωράφι στον καταναλωτή με έλεγχο και αυστηρές προδιαγραφές σε όλα τα στάδια.

Πιστεύετε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει μία υπολογίσιμη εξαγωγική δύναμη διεθνώς;

Το πιστεύω με όλη μου την δύναμη. Διαθέτουμε στοιχεία μοναδικά σε όλα τα επίπεδα. Χρειάζεται όμως να μάθουμε το διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας, εργασίας και προώθησης που απαιτούν οι ξένες αγορές. Επίσης είναι ανάγκη να ενημερωνόμαστε σε βάθος για τις σύγχρονες ανάγκες κάθε αγοράς αλλά και τον ανταγωνισμό, για να προσαρμόζουμε ανάλογα τις στρατηγικές ανάπτυξης και διείσδυσης, κατά περίπτωση. Άλλωστε, ποιος μπορεί να ανταγωνιστεί την ποιότητα και την γεύση των ποιοτικών και προσεγμένων προϊόντων της Ελληνικής γης; Εάν εφαρμόσουμε τις νέες τεχνολογίες και μεθόδους σε μεγαλύτερη κλίμακα τότε θα γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί διατηρώντας παράλληλα εξαιρετικά ποιοτικά προϊόντα.

Οι ξένες αγορές είναι ανοιχτές να δεχθούν περισσότερα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα. Όσοι έχουμε ήδη παρουσία στο εξωτερικό μπορούμε να διακρίνουμε την αλλαγή στην τάση των αγορών για αυξημένη παρουσία Ελληνικών προϊόντων. Όμως, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, και γιαυτό πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, σωστοί επαγγελματίες με αξιοπιστία, σταθερότητα και διάρκεια.

Πρέπει να δημιουργηθούν μεγαλύτερες μονάδες, να υπάρχουν συνεργασίες μεταξύ παραγωγών και εταιρειών. Βοηθώντας ο ένας τον άλλο επιτυγχάνουμε συνέργειες και οικονομίες κλίμακος. Στο εξωτερικό οι ελληνικές εταιρείες δεν είναι ανταγωνιστές αλλά συναγωνιστές. Είναι τεράστιες αγορές με χώρο για όλους. Οι βασικοί μας ανταγωνιστές είναι κυρίως Ιταλοί, Ισπανοί, Τυνήσιοι κλπ

Τι επιπτώσεις είχαν τα capital controls στις εξαγωγές;

Μια ελεύθερη αγορά προϊόντων απαιτεί και ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων. Ο περιορισμός κίνησης κεφαλαίων έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αυτή τη θεμελιώδη αρχή και ωθεί τις επιχειρήσεις σε εσωστρέφεια. Η Terra Creta, λόγω του εξαγωγικού της προσανατολισμού σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η προμήθεια της βασικής ύλης είναι Ελληνική δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα. Σε αντίθεση εταιρείες που χρειάζονται προμήθεια πρώτων υλών από το εξωτερικό προκειμένου να μεταποιήσουν και στη συνέχεια να εξάγουν αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες.

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους επιχειρηματίες;

Αρχικά, ότι μια καλή ιδέα δεν είναι πάντα αρκετή για την επιτυχία. Να έχουν πάντα στο μυαλό τους εάν αυτή η ιδέα μπορεί να πωληθεί στο εξωτερικό και γιατί διαφέρει από υπάρχουσες. Να βλέπουν πάντα τον ανταγωνισμό και να τον μελετούν και να επιδιώκουν συμμαχίες. Οι σοβαρές συνεργασίες σε όλο τον κόσμο χτίζονται με εμπιστοσύνη, αξιοπιστία και επαγγελματισμό. Τέλος να έχουν υπομονή, να βάζουν στόχους και να είναι ευέλικτοι προκειμένου να τους πετύχουν.