Ο τουριστικός κλάδος μέσα από τα μάτια του Διευθυντής Τμήματος Διοίκησης Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Επιχειρήσεων BCA

Ο τουριστικός κλάδος μέσα από τα μάτια του Διευθυντής Τμήματος Διοίκησης Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Επιχειρήσεων BCA

Ποια είναι η σημερινή κατάσταση στον κλάδο της Φιλοξενίας; Πως κρίνετε το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών;

Σήμερα δεν μπορούμε να περιγράψουμε απόλυτα τον κλάδο της Φιλοξενίας, γιατί είναι ένας πολύ δυναμικός χώρος. Ειδικά με την τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως τα πράγματα αλλάζουν σε καθημερινή βάση. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας και γενικώς με τη βοήθεια κάποιων νέων ανθρώπων που έχουν μπει στον κλάδο, και ασχολούνται γενικά με αυτό που ονομάζουμε «Φιλοξενία», είτε αφορά ξενοδοχεία, είτε τουριστικά γραφεία, εστιατόρια, βλέπουμε μια διαφορετική προσέγγιση στην ανάδειξη του κλάδου, του προορισμού μας, των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ποιότητας τους. Τα τελευταία 5-10 χρόνια φαίνεται μια διάθεση αναβάθμισης και μια προσπάθεια βελτίωσης στις παρεχόμενες υπηρεσίες, στα καταλύματα, στις διαδικασίες και γενικότερα στις υποδομές του Τουρισμού. Σε αυτό έχουν βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό οι νέες υπηρεσίες που έχουν υιοθετηθεί και φυσικά οι νέοι άνθρωποι που έχουν αποκτήσει εμπειρίες και γνώσεις σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τις προηγούμενες γενιές. Ο Τουρισμός μεταμορφώνεται, κάθε μέρα που περνά και πιο γρήγορα με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Η Ελλάδα μπορεί πια να συγκριθεί με άλλους προορισμούς, σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό για να έχει μια συνέχεια πρέπει να εισέρχονται στον κλάδο άνθρωποι που πραγματικά γνωρίζουν το αντικείμενο, το έχουν σπουδάσει και μπορούν να το εξελίξουν. Ο Τουρισμός δεν έχει ανάγκη από πυροτεχνήματα, αλλά από σοβαρή ενασχόληση και προσήλωση στην ανάπτυξη του.

Παλαιότερα επικρατούσε η αντίληψη ότι 1-2 ξένες γλώσσες είναι αρκετές για να βρει ένας νέος δουλειά στην Τουριστική Βιομηχανία. Τι έχει αλλάξει σήμερα;

Δυστυχώς το πλαίσιο για να βρει κάποιος δουλειά στην Τουριστική Βιομηχανία δεν έχει αλλάξει, και όταν λέω πλαίσιο εννοώ το θεσμικό πλαίσιο. Δηλαδή, στη Βιομηχανία και τη Μεταποίηση υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για το πώς μπορεί και πρέπει να δουλέψει μια επιχείρηση. Στον Τουρισμό είναι πιο ad hoc, θα έλεγα, τα πράγματα. Στον Τουρισμό κάθε ένας μπορεί να λειτουργήσει ένα κατάλυμα και να προσφέρει πολύ ευαίσθητες υπηρεσίες με πολύ διαφοροποιημένες τιμές σε έναν πελάτη που μπορεί να τις αξιολογήσει αρνητικά και να μεταφέρει την άποψη του άμεσα, σε ολόκληρο τον κόσμο πλέον, χάρη στις νέες τεχνολογίες. Η αντίληψη που επικρατούσε για πάρα πολλά χρόνια, ότι δηλαδή ξέρεις 2 ξένες γλώσσες, είσαι «σβέλτος», άρα μπορείς να δουλέψεις στον Τουρισμό, μας κράτησε στάσιμους. Σε αυτή την αντίληψη/πρακτική ευθύνεται και η κακή φήμη που είχε δημιουργηθεί στο παρελθόν για τις υπηρεσίες που παρέχουμε ως χώρα. Ακόμη και τώρα αν συζητήσετε με ξένους που επισκέπτονται την Ελλάδα, υπάρχει μια προκατάληψη ότι το service που προσφέρουμε δεν ανταποκρίνεται στο επίπεδο του προορισμού. Για να αλλάξει αυτή η κακή σχέση στο value for money σίγουρα χρειάζονται οι ξένες γλώσσες, ωστόσο αυτές δεν είναι αρκετές. Πλέον παρουσιάζεται μια στροφή στις τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες αναζητούν ανθρώπους με περισσότερες γνώσεις, με σπουδές στο αντικείμενο και φυσικά… εμπειρία. Για να επιτευχθεί μια αλλαγή σε αυτή την κατάσταση πρέπει να ανοίξει το θεσμικό πλαίσιο. Υποστηρίζω ισχυρά ότι το Υπ. Τουρισμού σε συνεργασία με το Υπ. Παιδείας, πρέπει να θεσπίσουν ένα κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο. Για παράδειγμα πιστεύω ότι ένα 5αστερο ξενοδοχείο, για να λειτουργήσει, θα πρέπει να απασχολεί ένα ποσοστό της τάξης του 70% που θα είναι απόφοιτοι τουριστικών σχολών. Αυτό θα δώσει μια τεράστια ώθηση στο value for money, στη φήμη του προορισμού, αλλά προπάντων θα δώσει δουλειά σε πάρα πολλούς ανθρώπους, μέσα από τη βιώσιμη ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεων.

Τι θα λέγατε σε έναν νέο που θα ήθελε να ασχοληθεί με τον κλάδο της φιλοξενίας;

Υπάρχει γενικότερα μια στροφή στο χώρο των σπουδών και πλέον πολλοί νέοι αποφασίζουν για τις σπουδές τους με κριτήριο τη μελλοντική επαγγελματική τους αποκατάσταση. Η Ελλάδα είναι ένας παραδοσιακός τουριστικός προορισμός που πράγματι προσφέρει πολλές ευκαιρίες καριέρας. Παλιότερα ένας νέος θεωρούσε ότι οι τουριστικές σπουδές οδηγούν σε μια θέση σερβιτόρου σε κάποιο ξενοδοχείο, αυτό που λέμε σήμερα εμείς είναι ότι ο Τουρισμός είναι ένας εξαιρετικά δυναμικός κλάδος, που αποτελείται από Ξενοδοχεία, Τουριστικά γραφεία, Online Travel agencies, όπως είναι το Booking.com, από εταιρίες που διοργανώνουν συνέδρια, αεροπορικές εταιρίες, εστιατόρια… κ.α. Γενικότερα η αλυσίδα των υπηρεσιών διευρύνεται διαρκώς. Αν από αυτή την αλυσίδα σπάσει ένας κρίκος όπως καταλαβαίνετε δεν δουλεύει το σύστημα. Όλα αυτά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Όποιος έρχεται σε εμάς, το πρώτο πράγμα που του διευκρινίζουμε είναι ότι στο BCA, Τουρισμός δεν σημαίνει αποκλειστικά ενασχόληση με ξενοδοχεία. Μέσα από το δικό μας Πρόγραμμα Σπουδών δίνουμε τη δυνατότητα στους αποφοίτους μας να έχουν μια διαφοροποιημένη και πλουραλιστική πορεία στον κλάδο. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στο BCA, ο απόφοιτος έχει σίγουρα την επιλογή να δουλέψει σε ξενοδοχεία, τα οποία παραμένουν ο #1 τομέας στον ελληνικό τουρισμό, όμως θα μπορέσει να αναζητήσει εργασία, ή να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση στην ευρύτερη γκάμα του κλάδου της φιλοξενίας. Προσφέρουμε μια διαφορετική, ολιστική προσέγγιση στο πεδίο του τουρισμού, ανοίγοντας ευρύτερους επαγγελματικούς ορίζοντες. Ένας απόφοιτος του BCA διαθέτει τις γνώσεις και τα εφόδια να αλλάζει τομείς και επαγγελματικό περιβάλλον. Αυτό δεν συμβαίνει παντού. Δεν δίνουν όλες οι σχολές, ειδικά στον δημόσιο εκπαιδευτικό χώρο, τόσο μεγάλη ελευθερία επαγγελματικών επιλογών. Και ξέρετε στην εποχή που ζούμε οι επιλογές εξέλιξης είναι κομβικής σημασίας, ειδικά στη Βιομηχανία του Τουρισμού, γιατί δεν υπάρχουν σύνορα σε αυτόν τον κλάδο. Είτε δουλεύεις στο HILTON στην Ελλάδα, είτε στο HILTON στην Ιαπωνία δεν έχει καμία διαφορά. Έτσι, οι απόφοιτοι μας είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν σε οποιοδήποτε περιβάλλον, εντός ή εκτός Ελλάδος.

Το Τμήμα απευθύνεται αποκλειστικά σε προπτυχιακούς σπουδαστές; Παρέχονται σεμινάρια/μαθήματα σε όσους απασχολούνται ήδη στον κλάδο ή σε όσους διαθέτουν ήδη ένα βασικό πτυχίο;

Το Τμήμα απευθύνεται σε όλους. Βεβαίως απευθύνεται σε προπτυχιακούς σπουδαστές, όμως απευθύνεται και σε ανθρώπους που μπορεί να έχουν ένα πρώτο πτυχίο ή και μεταπτυχιακό σε διαφορετικό αντικείμενο. Παρατηρείται πολύ έντονα αυτό το φαινόμενο. Λόγω της κρίσης που περνούν κάποιοι κλάδοι, πολλοί νέοι ή και μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι θέλουν να κάνουν στροφή στην καριέρα τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε μέσω του μεταπτυχιακού προγράμματος Τμήματος μας, είτε μέσω κάποιων professional courses τα οποία προσφέρουμε. Δηλαδή προγράμματα μαθημάτων που είναι σχεδιασμένα και δομημένα κατά τέτοιο τρόπο που επιτρέπουν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, 6 μήνες – 1 χρόνο, να αλλάξει κάποιος καριέρα αποτελεσματικά και με πολύ μικρό κόστος. Επομένως απευθυνόμαστε σε όσους θέλουν να κάνουν προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές, σε όσους θέλουν να αποκτήσουν μια στοχευμένη επαγγελματική πιστοποίηση στον ξενοδοχειακό κλάδο, είτε προέρχονται από αυτόν και έχουν εμπειρία, είτε όχι.

Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στον κλάδο του Τουρισμού προχωρά με ραγδαίους ρυθμούς, σχεδιάσαμε και προσφέρουμε από τη νέα χρονιά ένα δίπλωμα “Digital Tourism” το οποίο θα απευθύνεται σε ανθρώπους που θέλουν να κάνουν στροφή στην καριέρα τους, αλλά και σε επαγγελματίες του κλάδου που δεν έχουν εξοικειωθεί με την ψηφιακή τεχνολογία. Το πρόγραμμα θα αφορά την εφαρμογή των ψηφιακών μέσων στον Τουρισμό, δηλαδή social media, mobile marketing, online branding, ενώ ένα κομμάτι του προγράμματος θα σχετίζεται με το pricing strategy και revenue management, δύο στοιχεία που αναζητούν οι περισσότεροι επαγγελματίες του κλάδου, ειδικά στον Ξενοδοχειακό τομέα.

Παρέχονται Distance Learning προγράμματα στο Τμήμα σας;

Με γνώμονα το γεγονός ότι πολλοί επαγγελματίες του χώρου δεν έχουν το χρόνο και την πολυτέλεια να μπουν σε μια αίθουσα με φυσική παρουσία, έχουμε αναπτύξει ολοκληρωμένα προγράμματα εξ αποστάσεως. Η διαδικασία είναι απλή. Το BCA παρέχει τη σχετική βιβλιογραφία, ανάλογα με τα μαθήματα που έχουν επιλέξει οι σπουδαστές. Επίσης παρέχεται πρόσβαση σε ειδική, ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου μπορούν να κατεβάσουν υλικό, σημειώσεις, βιβλιογραφία και να επικοινωνήσουν με τους εισηγητές. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εξετάσεις που δίνονται σε προκαθορισμένες ημερομηνίες, προκειμένου να αποκτηθεί το πτυχίο. Σε επόμενη φάση στοχεύουμε να παρέχουμε και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών εξ αποστάσεως. Το νέο πρόγραμμα «Hospitality & Tourism» θα απευθύνεται και σε σπουδαστές του εξωτερικού.

* Ο Κώστας Χανδρινός ξεκίνησε και ανέπτυξε την καριέρα του στον ευρύτερο χώρο της ξενοδοχειακής και τουριστικής βιομηχανίας, έχοντας εργαστεί από το 1994 έως το 1999 σε διάφορες θέσεις ευθύνης σε ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σήμερα εργάζεται στο BCA σαν Διευθυντής του ακαδημαϊκού τμήματος Hospitality & Tourism Management έχοντας υπό την εποπτεία του την λειτουργία και ανάπτυξη του προγράμματος BA Hon’s Hospitality, Tourism & Leisure Management σε συνεργασία με το American Hotel & Lodging Association (AH&LA) και το London Metropolitan University UK. Μέσα από την πολυετή του παρουσία στον εκπαιδευτικό χώρο έχει αναπτύξει και εστιάσει την ερευνά του στους τομείς του Operation Management, Implementing Decision Making & Managing Organization και στην εφαρμογή διαφόρων μοντέλων που συσχετίζονται με τα πεδία International Tourism Development & Implementation of sustainable practices in Tourism.