Marketing 2 Women; Αλλάζω τον τίτλο τώρα!

Απλά σκέφτομαι πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή μας σε όλα τα επίπεδα των σχέσεων αν αναγνωρίζαμε αυτές τις διαφορές: πολλά ζευγάρια δεν θα είχαν χωρίσει, πολλοί συνεργάτες δεν θα τα είχαν «τσουγκρίσει», πολλοί άντρες επιχειρηματίες θα είχαν πετύχει πολλά περισσότερα αν καταλάβαιναν καλύτερα τις γυναίκες συνεργάτες ή πελάτες τους, και το αντίστοιχο. Εδώ λοιπόν θα ήθελα πολύ να αλλάξω τον τίτλο λέγοντας ότι η εποχή μας είναι Marketing 2 people, και η επιτυχία σε οποιονδήποτε επιχειρεί έρχεται από τις βασικές αρχές των πετυχημένων σχέσεων.
Alessia Malatini via Getty Images

Την περασμένη εβδομάδα ήμουν καλεσμένη παρουσιάστρια-πανελίστρια σε ένα πολύ ενδιαφέρον συνέδριο που οργανώθηκε με θέμα «Marketing 2 Women». Βεβαίως και είμαι ευγνώμων για την τιμή που μου δίνεται κάθε φορά που μοιράζομαι τις απόψεις μου και τα στοιχεία που αποκομίζω από την συνεχή μελέτη και εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας, όμως αυτή τη φορά ένοιωσα την ανάγκη να αλλάξω τον τίτλο: γιατί marketing to women; Γιατί όχι marketing to people;

Ισχύει βεβαίως ότι οι γυναίκες είναι εκείνες που αποφασίζουν για το 75% των δαπανών ανά τον πλανήτη, οπότε...προφανώς αξίζει τον κόπο! Για ακόμα μια φορά, είχα την ευκαιρία να μοιραστώ την βιωμένη γνώση-εμπειρία που έρχεται μέσα από την μελέτη των ανθρώπων, γιατί άνθρωποι είμαστε όλοι, και τα πάντα είναι ανθρώπινες σχέσεις. Το μοιράζομαι μαζί σας, γιατί πιστεύω πως τα πράγματα είναι πιο απλά, και ότι ζούμε και «επιχειρούμε» είναι σχέσεις, σχέσεις μέσα στην οικογένεια, με τον/την σύντροφο, με τους φίλους, τους συνεργάτες, την κοινωνία, σχέσεις μεταξύ marketers και καταναλωτών, επιχειρήσεων και πελατών.

Και οι σωστές σχέσεις βασίζονται στην κατανόηση, στην ενσυναίσθηση, στην αμφίδρομη επικοινωνία, στην εμπιστοσύνη, στην ειλικρίνεια, στον αλληλοσεβασμό και στην αμοιβαία ωφέλεια, είτε αφορούν άντρες, είτε γυναίκες!

Αν θεωρήσουμε τα δύο πρώτα, την κατανόηση και την ενσυναίσθηση, αξίζει να αναφερθούμε σε κάτι που πραγματικά αφορά και τους άντρες και τις γυναίκες: από την βιολογία, η μελέτη του αντρικού και του γυναικείου εγκεφάλου δείχνει πως ενώ και οι δύο ανήκουμε στο ανθρώπινο είδος, έχουμε αρκετά μεγάλες διαφορές σε σημαντικά κέντρα του εγκεφάλου, πράγμα που μας δίνει διαφορετικές ιδιότητες στις 5 αισθήσεις και διαφορετικά εγγενή χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα: ο άντρας, ως κυνηγός, έχει αυξημένη σηραγγώδη όραση, ενώ η γυναίκα έχει πολύ καλή περιφερειακή όραση. Ο άντρας έχει ένα κέντρο λόγου στον εγκέφαλο και μέσα σε μια μέρα μπορεί να «ξοδέψει» 5.000 λέξεις, ενώ η γυναίκα έχει δύο κέντρα λόγου στον εγκέφαλο και μέσα σε μια μέρα μπορεί να «ξοδέψει» 20.000 λέξεις!

Ο άντρας λειτουργεί περισσότερο με το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου (της λογικής) και η γυναίκα με το δεξί (του συναισθήματος), ο άντρας είναι πιο εστιασμένος σε στόχους και με πιο «απλή» αλλά στρατηγική σκέψη, ενώ η γυναίκα είναι πιο αναλυτική στη σκέψη της, ο άντρας είναι ανταγωνιστικός και κυνηγά την δύναμη και την εξουσία, η γυναίκα ενδιαφέρεται περισσότερο για την επικοινωνία, την ομαδική δουλειά και γενικότερα είναι πιο συνεπής. Τονίζω βέβαια ότι αυτά είναι κάποια πολύ απλά παραδείγματα, και η μελέτη του ανθρώπινου εγκεφάλου και των δυνατοτήτων του είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο.

Απλά σκέφτομαι πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή μας σε όλα τα επίπεδα των σχέσεων αν αναγνωρίζαμε αυτές τις διαφορές: πολλά ζευγάρια δεν θα είχαν χωρίσει, πολλοί συνεργάτες δεν θα τα είχαν «τσουγκρίσει», πολλοί άντρες επιχειρηματίες θα είχαν πετύχει πολλά περισσότερα αν καταλάβαιναν καλύτερα τις γυναίκες συνεργάτες ή πελάτες τους, και το αντίστοιχο. Εδώ λοιπόν θα ήθελα πολύ να αλλάξω τον τίτλο λέγοντας ότι η εποχή μας είναι Marketing 2 people, και η επιτυχία σε οποιονδήποτε επιχειρεί έρχεται από τις βασικές αρχές των πετυχημένων σχέσεων:

  1. Βάζω τον εαυτό μου στην θέση του πιθανού πελάτη μου και ρωτάω: ποιος είναι αυτός ο άνθρωπος (είτε άντρας είτε γυναίκα); Ποιες ανάγκες έχει; Ποια είναι η ζωή του; Ποιες είναι οι συνήθειες, οι προτιμήσεις του, τα θέλω του;
  2. Συνεχίζω να είμαι στη θέση του πελάτη μου και ρωτάω: πώς αισθάνεται αυτός ο άνθρωπος; Πώς μπορώ εγώ να του κάνω τη ζωή του καλύτερη; Γιατί να πάρει το δικό μου προϊόν ή υπηρεσία αντί για κάποιο άλλο; Πώς θα τον/την διευκολύνω;
  3. Στέλνω το μήνυμά μου προς τον πιθανό μου πελάτη για να με γνωρίσει (είτε μέσω διαφήμισης/εμπορικής επικοινωνίας, είτε μέσω μηνυμάτων, sms, email ή οποιοδήποτε άλλο τρόπο μου δίνει η σημερινή τεχνολογία): Ας τσεκάρω πρώτα, είμαι ειλικρινής-μπορώ να προσφέρω αυτό που υπόσχομαι; Στέλνω το μήνυμά μου με ευχάριστο τρόπο ή το στέλνω με «εκβιαστικό» τρόπο; Δίνω την επιλογή να έρθει εκείνος/η κοντά μου αν θέλει, ή τον/την καταπιέζω «σώνει και ντε» να με ακούσει;
  4. Υποθέτοντας ότι ο/η πελάτης μου αγόρασε το προϊόν/υπηρεσία μου: πώς θα του δείξω την ευγνωμοσύνη μου; Πώς θα τον επιβραβεύσω που με προτίμησε; Πώς θα του κάνω μια ευχάριστη έκπληξη, ένα δωράκι, πώς θα τον/την κάνω να νοιώσει ότι τον/την τιμώ, ότι είναι ξεχωριστός/η και ότι το ενδιαφέρον μου είναι αυθεντικό;
  5. Κι αν έκανα ένα λάθος, μια παράλειψη, μια έλλειψη: πώς αντιμετωπίζω το πρόβλημά του/της; Δίνω πραγματικά λύση, ή οι μηχανισμοί/υποδομές μου είναι απλώς διαδικασίες διεκπεραίωσης που υποστηρίζονται από αυτοματοποιημένα συστήματα και «ξύλινους» ανθρώπους;

Marketing 2 people λοιπόν από μένα, που βαθειά μου πεποίθηση είναι πώς άντρες και γυναίκες σε αρμονική και συμπληρωματική συνύπαρξη είναι η καλύτερη «ομάδα» με αθροιστικά τα προσόντα και των δύο σε «ένα», ενώ ο καταναλωτής μας είναι ακόμα ένας άνθρωπος που ζητάει από την σχέση μας:

«Γνώρισέ με-Τράβηξέ μου το Ενδιαφέρον-Κάνε τη ζωή μου πιο Εύκολη-Αφουγκράσου τις Ανάγκες μου-Νοιώσε αυτό που Νοιώθω-Αντάμειψέ με»