Μήπως έχουμε περισσότερους τουρίστες από όσους μπορούμε να εξυπηρετήσουμε;

Ενα ασυνήθιστο, αλλά διόλου ρητορικό ερώτημα.
ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΠΟ ΕΚΔΡΟΜΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΧΩΡΟΥΝ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ (EUROKINISSI / ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΝΑΡΕΚΙΑΝ)
ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΠΟ ΕΚΔΡΟΜΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΧΩΡΟΥΝ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ (EUROKINISSI / ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΝΑΡΕΚΙΑΝ)
Eurokinissi

Μεγάλα καράβια μεγάλες φουρτούνες έλεγαν οι παλαιότεροι και τα φετινά δεδομένα του τουρισμού φαίνεται ότι επιβεβαιώνουν τη ρήση. Η εκτόξευση των αφίξεων στη χώρα φέτος, που υποδέχθηκε 5% περισσότερες εμπορικές πτήσεις σε σχέση με το 2019, έφερε μαζί της εκτός από σημαντικούς πόρους και σοβαρά προβλήματα. Η χώρα είναι αντιμέτωπη με ένα τεράστιο τουριστικό κύμα, το οποίο ίσως και να μην ήταν απολύτως έτοιμη να διαχειριστεί.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ανάγκη μετακίνησης των τουριστών στα στενά όρια του τελικού τους προορισμού, αλλά και όχι μόνο.

Τα ταξί από την πλευρά τους δεν επαρκούν σε δημοφιλείς προορισμούς όπως είναι τα μεγάλα εμπορικά νησιά (π.χ. Μύκονος, Σαντορίνη κτλ) για την κάλυψη των αναγκών του όγκου των επισκεπτών, ενώ η παροχή υπηρεσιών μεταφοράς μέσω πλατφορμών φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος καθώς πρόκειται και για ιδιαίτερα οικείο εργαλείο μεταξύ των τουριστών. Ωστόσο η ελληνική πλευρά δεν ήταν απόλυτα έτοιμη να προσφέρει τις παραπάνω υπηρεσίες όχι σε επιχειρησιακό επίπεδο αλλά σε επίπεδο θεσμικού/νομικού πλαισίου.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ένα πλαίσιο κανόνων που ορίζει τη λειτουργία τους, η πλειονότητα των εταιρειών που προσέφερε το φετινό καλοκαίρι υπηρεσίες μεταφοράς ήρθε αντιμέτωπη με συστηματικούς ελέγχους μικτών κλιμακίων της τροχαίας που επέβαλε συνεχώς υπέρογκα πρόστιμα. Το παράδοξο της υπόθεσης έγκειται στο γεγονός ότι η πλειονότητα των προστίμων καταλογίστηκε με το αιτιολογικό της υποκλοπής μεταφορικού έργου των ταξί από τις εν λόγω εταιρείες, οι οποίες όμως διαθέτουν όλα τα απαιτούμενα παραστατικά και προχωρούν σε όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες.

Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Μυκόνου, όπου οι σχετικές εταιρείες προσέφυγαν στα διοικητικά δικαστήρια της περιοχής, αιτούμενες προσωρινή διαταγή αναστολής του προστίμου που τους επιβλήθηκε, μέχρι την οριστική εκδίκαση της υπόθεσης. Επί της ουσίας η Δικαιοσύνη εξέδωσε μια πρώτη απόφαση, η οποία εμμέσως κάνει λόγο για παράτυπη επιβολή των παραπάνω προστίμων. Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής θερινής σεζόν και σε σημεία εισόδου όπως είναι το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας, τα λιμάνια (Πειραιάς, Λαύριο κ.α.) καθώς και σε τουριστικούς προορισμούς όπως είναι η ακρόπολη και το Σούνιο.

31 Ιουλίου 2022 - Παλιά πόλη της Ρόδου, Δωδεκάνησα. Τερματικός σταθμός πορθμείων, γιοτ και βάρκα. Landscape photography, Rhodes town photo. Traveling in Greece, greek touristic concept.
31 Ιουλίου 2022 - Παλιά πόλη της Ρόδου, Δωδεκάνησα. Τερματικός σταθμός πορθμείων, γιοτ και βάρκα. Landscape photography, Rhodes town photo. Traveling in Greece, greek touristic concept.
Alexander Shelegov via Getty Images

Οι αποφάσεις των κατά τόπους διοικητικών Πρωτοδικείων που δικαίωσαν τις εταιρείες εκτέλεσης μεταφορικού έργου ουσιαστικά αμφισβητούν τη νομιμότητα καταβολής των προστίμων.

Πρακτικά αυτό που διαπιστώθηκε ήταν ότι καταλογίστηκαν από τις αρχές για υποκλοπή μεταφορικού έργου από τα ταξί, παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες λειτουργούσαν με όλα τα νόμιμα παραστατικά και σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις του νόμου.

Καθίσταται σαφές ότι είναι επιτακτική πλέον η ανάγκη διαμόρφωσης και νομοθέτησης ενός πλαισίου λειτουργίας της εν λόγω αγοράς, η οποία έρχεται να απαντήσει στην ανάγκη παροχής μεταφορικού έργου με εποχικό χαρακτήρα.

Οι θερινοί μήνες βρίσκουν τα δημοφιλή νησιά με χιλιάδες τουρίστες, οι οποίοι αναζητούν τρόπο μετακίνησης. Η παροχή υπηρεσιών μεταφοράς μέσω πλατφορμών έρχεται να ικανοποιήσει ακριβώς αυτή την ανάγκη.

Τα δεκάδες πρόστιμα και οι αποφάσεις των διοικητικών δικαστηρίων επιβεβαιώνουν την επιτακτικότητα διαμόρφωσης ενός νομοθετικού πλαισίου, που να ορίζει το σύνολο των κανόνων που θα διέπουν τη λειτουργία εταιρειών παροχής μεταφορικού έργου μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών, οι οποίες αυτή τη στιγμή υπάγονται στον λεγόμενο νόμο Σπίρτζη, ο οποίος αφήνει σημαντικά κενά στο πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία τους.

Το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών είναι αρμόδιο για το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών αυτών, ωστόσο ιδιαίτερο ενδιαφέρον φαίνεται ότι διατηρεί και το υπουργείο Τουρισμού, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης τρόπου επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν. Όσο πιο αξιόπιστες είναι οι υπηρεσίες που παρέχονται τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες προσέλκυσης επισκεπτών και πέραν του παραδοσιακού ελληνικού καλοκαιριού.

Ειδικότερα οι εν λόγω εταιρείες διατηρούν, όπως προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος, ελάχιστη διάρκεια μίσθωσης 30’, ελάχιστο κόστος μίσθωσης 36€ και ανάρτηση της κάθε μια διαδρομής στο μητρώο του υπουργείου Μεταφορών. Στο μεταξύ οι εταιρείες έχουν εξασφαλίσει τις τέσσερις διαφορετικές άδειες, όπως ορίζει ο νόμος. Σε πρόσφατη σύστασή της η ΕΕ φωτογραφίζει την ελληνική νομοθεσία ως παράδειγμα προς αποφυγή για την παροχή αντίστοιχων σύγχρονων και ανταγωνιστικών υπηρεσιών.

Η εκτόξευση της τουριστικής ζήτησης καθιστά πιο επιβεβλημένη από ποτέ την απλοποίηση του πλαισίου ώστε να μπορούν οι εταιρείες να λειτουργούν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευελιξία προκειμένου να προσφέρει η χώρα συνολικά όσο το δυνατόν ποιοτικότερες και σφαιρικές τουριστικές υπηρεσίες.

Δημοφιλή