ΚΟΙΝΩΝΙΑ
16/11/2020 11:40 EET | Updated 16/11/2020 15:06 EET

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη: Ιδού ο νόμος για την απαγόρευση συναθροίσεων

Τι απαντά η ΕΛ.ΑΣ. στις κατηγορίες για αντισυνταγματική απόφαση.

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
.

Σε νόμο που ψηφίστηκε από την Βουλή τον περασμένο Μάρτιο, βασίζεται η απαγόρευση των συγκεντρώσεων και των πορειών για την επέτειο του Πολυτεχνείου. Αυτό απαντά το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στο κοινό μέτωπο ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ και Μέρα 25 , που χαρακτηρίζουν αυταρχική την απόφαση της κυβέρνησης και ζητούν την ανάκλησή της, αλλά και στην Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων, η οποία υποστηρίζει ότι η απόφαση είναι εκτός συνταγματικού πλαισίου.

Υπέρ της απαγόρευσης τάσσονται και οι δικηγόροι της χώρας. Η συντονιστική επιτροπή της Ολομέλειας των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος με απόφασή της τάσσεται κατά της διεξαγωγής του αυριανού εορτασμού της επετείου του Πολυτεχνείου, ενώ αφήνει αιχμές για την ανακοίνωση της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων.

Διαβάστε επίσης: 

Απαγόρευση δημόσιων συναθροίσεων και όρια νομιμότητας

Όταν οι δικαστές «ανακάλυψαν» το Πολυτεχνείο

Όπως τονίζουν στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, πράξη νομοθετικού περιεχομένου του περασμένου Μαρτίου, η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή, παρέχει τη δυνατότητα απαγόρευσης συναθροίσεων σε ορισμένη περιοχή ή ακόμα και σε ολόκληρη τη χώρα για λόγους δημόσιας υγείας. Το άρθρο 68, παράγραφος 2, του Νόμου 4683 αναφέρει:

«Για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19, είναι δυνατόν, με απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID19, να επιβάλλεται, για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, σε όλη την Επικράτεια ή σε ορισμένη μόνο περιοχή, απαγόρευση δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων, στις οποίες συμμετέχει ένας ελάχιστος αριθμός ατόμων. Με την ίδια απόφαση μπορούν να προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης της διάταξης του προηγούμενου εδαφίου, υπό την επιφύλαξη της εφαρμογής άλλων κυρώσεων που προκύπτουν από την κείμενη νομοθεσία».

Τα στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πράξη απαντά στο κατά πόσο είναι νόμιμη ή όχι η απαγόρευση των συγκεντρώσεων και των πορειών, ενώ εξηγεί γιατί η απόφαση ελήφθη από τον ίδιο τον αρχηγό.

Huffpost

Τι λέει η αντιπολίτευση

Υπενθυμίζεται ότι σε κοινό τους κείμενο ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ και Μέρα 25 ζητούν να ανακληθεί η απαγόρευση των συναθροίσεων, κάνοντας λόγο για αυταρχική απόφαση της κυβέρνησης για την απαγόρευση του αγωνιστικού εορτασμού της 17ης Νοεμβρίου. Στο ίδιο κείμενο γίνεται λόγος για αντιδημοκρατική αλλά και αντισυνταγματική απόφαση.

Νωρίτερα ανακοίνωση είχε εκδώσει η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων, η οποία επίσης έκανε λόγο για απόφαση εκτός συνταγματικού πλαισίου. Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων επισημαίνει:

«Με την υπ’ αριθμό 1029/8/18 (ΦΕΚ 5046 Β’/ 14-11-2020) απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας αποφασίστηκε η απαγόρευση όλων των δημόσιων υπαίθριων συγκεντρώσεων στο σύνολο της Επικράτειας για το διάστημα από 15 Νοεμβρίου και ώρα 06.00’ μέχρι 18 Νοεμβρίου 2020 και ώρα 21.00’, στις οποίες συμμετέχουν 4 ή και περισσότερα άτομα με την απειλή επιβολής κυρώσεων.

Το άρθρο 11 παρ. 2 του Συντάγματος ορίζει ότι «υπαίθριες συναθροίσεις μπορούν να απαγορευτούν με αιτιολογημένη απόφαση της αστυνομικής αρχής γενικά αν εξαιτίας τους επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια…».

Η γενική απαγόρευση δεν παύει και αυτή να αφορά συγκεκριμένη συνάθροιση η οποία έχει εξαγγελθεί για ορισμένο τόπο και χρόνο με το ένα ή άλλο περιεχόμενο. Δεν μπορεί να επεκταθεί σε απαγόρευση και κάθε άλλης συνάθροισης σε ολόκληρη γεωγραφική περιοχή (πχ σε Νομό ή πολύ περισσότερο σε όλη την Επικράτεια) διότι τούτο θα ισοδυναμούσε με αναστολή της ισχύος του άρθρου 11 του Συντάγματος κάτι που μόνο στις έκτακτες συνθήκες του άρθρου 48 του Συντάγματος (κατάσταση πολιορκίας) μπορεί να συμβεί (Σβώλου/Βλάχου, Το Σύνταγμα της Ελλάδος , Β’ , 1955, 228 και σε Κ. Χρυσόγονο, Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, έκδ. 2006, 489).

Η δε ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 5 του Συντάγματος, την οποία επικαλείται η απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, αφορά στη λήψη ατομικών διοικητικών μέτρων περιορισμού της ελεύθερης κίνησης (πχ θέση σε καθεστώς καραντίνας συγκεκριμένου πολίτη) και δεν βρίσκει έδαφος εφαρμογής στις μαζικές υπαίθριες συναθροίσεις για τις οποίες προβλέπει αποκλειστικά και μόνο το άρθρο 11. Επιπρόσθετα θα πρέπει να τονιστεί, ότι για τις συναθροίσεις κατά την επέτειο του Πολυτεχνείου όπως και της Πρωτομαγιάς, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 3 του ΠΔ 73/2020 που εκδόθηκε για τη ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων του ν. 4703/2020, δεν οφείλεται γνωστοποίηση στις Αρχές.

Η Πολιτεία οφείλει να προστατεύσει τη δημόσια υγεία μέσα στις συνθήκες της πανδημίας, χωρίς να υπερβαίνει τα όρια του Κράτους Δικαίου. Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων θεωρεί ότι η σχολιαζόμενη απόφαση για γενική απαγόρευση των συναθροίσεων σε όλη την Επικράτεια βρίσκεται εκτός Συνταγματικού πλαισίου και θα πρέπει άμεσα να ανακληθεί».