Ο χαμένος τζίρος στη Θεσσαλονίκη και η αλυσιδωτή αντίδραση

Από το lockdown δεν θα μείνουν ανεπηρέαστες ούτε οι επιχειρήσεις που παραμένουν ανοικτές

Περισσότερα από 100 εκατ.ευρώ αναμένεται να χαθούν από το τζίρο τον επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη κατά τις δύο εβδομάδες του lockdown, μια απώλεια η οποία έρχεται στην κατά τεκμήριο πιο εμπορική περίοδο της χρονιάς.

Οι επιχειρήσεις που τέθηκαν στη Θεσσαλονίκη σε αναστολή λειτουργίας με κρατική εντολή είναι 10.047, απασχολούν 20.548 εργαζόμενους και παράγουν ετησίως τζίρο 1,21 δις ευρώ σε νορμάλ εποχές. Η δε περιφερειακή ενότητα της Θεσσαλονίκης εισφέρει το 65% του ΑΕΠ της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (δηλαδή 15,992 δισ. ευρώ), σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Μελετών της ΕΣΕΕ.

Η παραπάνω πρόβλεψη αφορά τις επιχειρήσεις εκτός της εστίασης και δεν υπολογίζει την έντονη εποχικότητα (π.χ. το εκπτωτικό δεκαήμερο και την Black Friday), θεωρώντας ότι ενδεχομένως μέρος του τζίρου θα «διασωθεί» μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ,. Γιώργο Καρανίκα, «τα νέα περιοριστικά μέτρα στη λειτουργία της αγοράς διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό μείγμα που θα προκαλέσει δραματικές επιπτώσεις στους τζίρους αλλά και στην επιβίωση χιλιάδων εμπορικών επιχειρήσεων»

Κατά τον ίδιο, από το lockdown δεν θα μείνουν ανεπηρέαστες ούτε οι επιχειρήσεις που παραμένουν ανοικτές, καθώς το εισόδημα των 20.548 απασχολούμενων στις επιχειρήσεις που έχουν κλείσει, θα περιοριστεί στα 534 ευρώ. Σημειώνει δε ότι στις περιοχές που τα καταστήματα παραμένουν τύποις ανοικτά ο ήδη αναιμικός τζίρος για πολλές επιχειρήσεις θα εξανεμιστεί πλήρως, λόγω της κακής ψυχολογίας των καταναλωτών, της τηλεργασίας και της αναστολής λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης με τα οποία, σχεδόν παντού, υπάρχουν σχέσεις αλληλεξάρτησης και αλληλοτροφοδότησης της πελατείας.

Σύμφωνα με τον ίδιο είναι απαραίτητο, τα αντισταθμιστικά μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση να εμπλουτισθούν με πρόνοιες και εξειδικεύσεις – με βάση το ποσοστό μείωσης του τζίρου – για τις πραγματικά πληττόμενες επιχειρήσεις. Ο εμπορικός κόσμος χρειάζεται μεγαλύτερη στήριξη από την ώστε να βγει όρθιος από τη σκληρή δοκιμασία του Νοεμβρίου και στη συνέχεια να σώσει κάτι από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, η οποία προσέφερε σε περιόδους κανονικότητας περίπου το 20% του ετήσιου τζίρου στο λιανικό εμπόριο.

Δημοφιλή