Διδάγματα από τον μύθο του λαγού και της χελώνας.
ScottTalent via Getty Images

Οι Μύθοι του Αισώπου έχουν απλότητα, χάρη, αλληγορικό και ηθικοπλαστικό χαρακτήρα. Δίνουν στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες, ψυχή και ομιλία. Ο Αίσωπος παρατηρεί την φύση και τα ζώα, τα συντονίζει με τον ανθρώπινο βίο και γράφει απλά, άμεσα και με επιστημοσύνη. Γιατί επιστήμη είναι και η παρατήρηση, η έρευνα και η εξαγωγή συμπερασμάτων.

Η σχέση του Αισώπου με την πανίδα και την χλωρίδα του τόπου του και η καταγραφή της ζωής των ζώων με ιδιαίτερη παρατηρητικότητα προσφέρουν την πηγή για μελέτη και εμβάθυνση στις συμπεριφορές των ανθρώπων και τις επιπτώσεις της, σε κάθε έκφανση της ζωής τους όπως και στην επιχειρηματικότητα, βεβαίως.

Ιδεολογία των Μύθων του Αισώπου είναι η αποδοκιμασία του κακού στις πιο αντιπροσωπευτικές του μορφές, που είναι: η βία, η απάτη, η αυθαιρεσία, η προδοσία, η ματαιοδοξία, η αλαζονεία, η ψευδολογία, η πλεονεξία και η πονηριά. Η αποδοκιμασία του κακού προκύπτει άλλοτε με αναφορά στην Θεία Δίκη και άλλοτε με την διαπίστωση του παραλογισμού του κακού και την γελιοποίησή του.

Πολλές από τις έννοιες που διαπραγματεύεται ο Αίσωπος στους Μύθους του με την λαϊκή και διαχρονική του σοφία τις συναντά κανείς και στην συμπεριφορά των επιχειρηματιών, των εργαζομένων, των πελατών και των προμηθευτών στον επιχειρηματικό κόσμο.

Ο Αίσωπος με ποικίλους τρόπους αναδεικνύει ότι με ύπουλες και κακόβουλες τακτικές η ζωή του ανθρώπου δεν κατευθύνεται προς την πρόοδο. Κατ’ επέκταση η επιχειρηματικότητα που δεν περιέχει κοινωνικές και ηθικές αξίες δεν προάγει ούτε αυτόν που επιχειρεί, ούτε στην κοινωνία μέσα στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρησή του, με συνέπειες για όλες τις πλευρές. Με άλλα λόγια ο Αίσωπος αναφέρεται με έμμεσο τρόπο στο Μάκρο- και Μίκρο- περιβάλλον της επιχείρησης, σύμφωνα με τους όρους του Μάρκετινγκ, προτείνοντας σαν ωφέλιμη πρακτική την εφαρμογή των αρχών της ηθικής των επιχειρήσεων, τα business ethics, δηλαδή.

Ένας γνωστός Μύθος, παραδείγματος χάριν, είναι αυτός του λαγού και της χελώνας.

Αφηγείται την ιστορία όπου ο λαγός, όντας σίγουρος για την γρηγοράδα του, κάλεσε την χελώνα σε αγώνα, έχοντας βέβαιη την νίκη του, κατά την γνώμη του. Δεν υπολόγιζε, βέβαια, την συστηματικότητα της χελώνας. Για αυτό κοιμήθηκε, καθόσον υποτίμησε τα προσόντα της συναγωνίστριάς του. Τελικά, η χελώνα περπάτησε αργά και σταθερά και έφτασε πρώτη στο τέρμα, «βρίσκοντας» τον λαγό στον ύπνο.

Αυτός ο Μύθος διδάσκει στις επιχειρήσεις ότι η μεθοδική εργασία, η αφοσίωση και η σεμνότητα είναι διαχρονικές αρετές και ωφελούν τον άνθρωπο και την επιχείρηση που τις τηρεί. Γιατί μια επιχειρηματική δραστηριότητα χρειάζεται έρευνα για να σχεδιαστεί σωστά, προγραμματισμό για να ορισθούν οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν και χρόνο για να ωριμάσει. Η βιασύνη, που συχνά συναντάμε στις ημέρες μας όσον αφορά τις αποφάσεις και τις ενέργειες των επιχειρήσεων, δεν είναι πάντα καλός σύμβουλος. Εξάλλου η σύγχρονη παροιμία: «όποιος βιάζεται σκοντάφτει», υπονοεί ότι για όλα τα θέματα χρειάζεται προετοιμασία και υπάρχει ο σωστός χρόνος υλοποίησής τους. Όποιος είναι σταθερός και εργάζεται με σύστημα, επιμονή και υπομονή και γνωρίζει που κατευθύνεται, κερδίζει, και αυτό που δημιουργεί έχει διάρκεια.

Οι Μύθοι του Αισώπου είναι πολλοί και είναι όμορφα και διαχρονικά αφηγήματα με απλή και ουσιαστική γραφή, πετυχαίνοντας εύκολα την μεταφορά των μηνυμάτων στον αναγνώστη τους. Η μελέτη των Μύθων αφορά ανθρώπους που έχουν ποικίλα επαγγέλματα, ενδιαφέροντα, ηλικίες, εθνικότητες, θρησκεύματα και προσφέρει στον αναγνώστη την ευκαιρία να αναγνωρίσει τα διαχρονικά οφέλη του «ευ πράττειν και ευ ποιείν», άλλες φορές με άμεσο και «φυσικό» τρόπο και άλλες φορές με «μεταφυσική» θεώρηση.

Ο μετασχηματισμός του αναγνώστη σε ενεργό πολίτη είναι ένα επί πλέον όφελος που προκύπτει από την μελέτη των Μύθων του Αισώπου. Κατ’ αυτή την έννοια οι Μύθοι του μπορούν να αποτελέσουν «εργαλείο» εκπαίδευσης για την επιμόρφωση και την δια βίου μάθηση που απευθύνεται σε ιδιοκτήτες, διευθυντές, στελέχη επιχειρήσεων, εργαζόμενους και δημόσιους λειτουργούς.

Οι διαχρονικές παραινέσεις του Αισώπου είναι σημαντικές για την αναγνώριση των αξιών που μπορούν να αποβούν πολύτιμες σε πολλές πτυχές του σύγχρονου Management στις επιχειρήσεις και στην ανάδειξη της σημασίας του «καθημερινού πολιτισμού» στις ζωές των ανθρώπων.

Το βιβλίο του Οδυσσέα Κόλλια: «Μύθοι του Αισώπου και Επιχειρείν», κυκλοφορεί σε δεύτερη έκδοση στα Ελληνικά και πρώτη στα Αγγλικά με τον τίτλο: «Aesop in Business» από τις εκδόσεις Παπασωτηρίου. Στα βιβλία περιέχονται εξήντα Μύθοι του Αισώπου με αναφορά στην Επιχειρηματικότητα, μέσω συγκριτικής και πρακτικής θεώρησης. Ο καλαίσθητος σχεδιασμός των βιβλίων είναι προσφορά της κυρίας Λιάνας Βουράκη.

Για περισσότερα ακολουθήστε

instagram

business.facebook