Οι «θεατές» του Σακαγιάν κατακτούν τις Βερσαλλίες

Αναδρομή στο έργο του σημαντικού Έλληνα δημιουργού.
Nicolas-Borel

Στην καρδιά των Βερσαλλιών, το πρώην βασιλικό νοσοκομείο άνοιξε τις πύλες του για να δεχτεί τους «θεατές» του Εδουάρδου Σακαγιάν. Στο χώρο όπου τα τελευταία χρόνια συρρέουν χιλιάδες Γάλλοι και ξένοι φιλότεχνοι για να δουν προσφιλή θέματα όπως το αφιέρωμα στο Μικρό Πρίγκηπα, ο ζωγράφος δείχνει αντιπροσωπευτικά έργα μιας γόνιμης πορείας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Παρίσι, όπου ζει τα τελευταία χρόνια.

Στην εμβληματική ροτόντα που παραπέμπει σε αρχαίο βαπτιστήριο, ο αναδρομικός χαρακτήρας της έκθεσης είναι απολύτως ταιριαστός, καθώς ο επισκέπτης όπου και να γυρίσει το βλέμμα, αναμετριέται με τους «θεατές» του δημιουργού. Μια νέα σειρά έργων μνημειακού μεγέθους συμπληρώνει ένα εικονογραφικό σύνολο εκατό έργων, γεμίζοντας χρώμα το «Espace Richaud».

Sacaillan «Passagers»
Sacaillan «Passagers»
Sacaillan

Η επιμελήτρια της αφιερωματικής έκθεσης Arlette Souhami, επισημαίνει για τον Έλληνα καλλιτέχνη: «ζωγραφίζει ένα έργο που ενοχλεί, που εντυπωσιάζει. Το μαγνητικό βλέμμα όλων αυτών των προσώπων που έχουν χαθεί στο πλήθος, μας κάνει να αναρωτηθούμε σχετικά με την ανθρώπινη κατάσταση, τη σχέση μας με τον άλλο... Υπάρχει μοναξιά, αταξία και ταραχή στους χαρακτήρες των προσώπων του.

Η παλέτα του ζωγράφου είναι γενναιόδωρη. Μερικές φορές σκοτεινή, φασματική, μερικές φορές υμνεί τα πρόσωπα που φωτίζει, σαν να τους δίνει τον λόγο.

Sacaillan, «L' enfant» (2017).
Sacaillan, «L' enfant» (2017).
Sacaillan

Σε αυτόν το λαβύρινθο των βασανισμένων πρόσωπων, των βλεμμάτων όλο ανησυχία, υπάρχει το αγαπημενο βεστιάριο του καλλιτέχνη, παράδοξα ερωτικό που κινείται μπροστά μας με χιούμορ, χωρίς καμιά αυτοσυγκράτηση και μας κάνει να χαμογελούμε. Για την χαρά μας ο ζωγράφος κάνει το νεορεαλιστικό του «σινεμά», σκηνοθετεί, διανέμει πρωταγωνιστικούς ρόλους και τώρα κάποια πρόσωπα ξεχωρίζουν από το πλήθος για να βρουν το φύλο και το σώμα τους - οι θεατές γίνονται ηθοποιοί για να ενσαρκώσουν ρόλους: θηριοδαμαστής, μίμος, κλόουν, κορίτσι με μπερέ. Σε τακτά χρονικά διαστήματα το βεστιάριο επανέρχεται για να μας χαροποιήσει, περιμένοντας την κουρτίνα να ανοίξει για την επόμενη παράσταση».

Sacaillan, «Spectateurs sur places jaune de Naple» (2017).
Sacaillan, «Spectateurs sur places jaune de Naple» (2017).
Sacaillan

«Τα πρόσωπα του Σακαγιάν εμφανίζονται ως επί το πλείστον κατά ομάδες, σε σχηματισμούς, γραμμές, μέσα σε εκκλησίες, κάθε είδους ακροατήρια. Ωστόσο, είναι μόνοι. Ακόμη και εν μέσω πλήθους είναι απομονωμένοι και χωρισμένοι… ανθρώπινα νησιά» γράφει ο ομότεχνος του Σακαγιάν, Richard Overstreet, και συνεχίζει:

Ωστόσο, περιέργως δεν υπάρχει ποτέ αίσθηση ερήμωσης. Αυτοί οι άνθρωποι φαίνεται να ευδοκιμούν, ακόμη και να θριαμβεύουν στην ξεχωριστή τους θέση.

… στην ζωγραφική του υπάρχει μια ελαφρότητα, η ζεστή ροή της ζωής. Τα θέματα του φαίνονται και ζωγραφίζονται με αγάπη, ζεστασιά και καλοσύνη. Και, κυρίως, με μια αίσθηση του χιούμορ που είναι ιδιαίτερη για τον καλλιτέχνη… είναι λεπτή και η “αφή” του είναι ανεπαίσθητη. Δεν μπορεί να μη θαυμάσει κανείς την γενναιόδωρη αγκαλιά του οράματός του, που χωρά τον άνθρωπο στην ολότητά του. Η τρυφερή αγκαλιά του Σακαγιάν στη ανθρώπινη συνθήκη είναι η ουσία της τέχνης του».

Sacaillan

Η αναδρομική έκθεση με τίτλο «LES SPECTATEURS – Rétrospective Edouard Sacaillan» πραγματοποιείται στις Βερσαλλίες (Espace Richaud 78, boulevard de la Reine) και διαρκεί έως τις 27 Μαΐου 2018. Την ευθύνη της οργάνωσης έχει η γκαλερί Minsky στο Παρίσι.

Εδουάρδος Σακαγιάν.
Εδουάρδος Σακαγιάν.
claire dorn

Δημοφιλή