CULTURE
22/06/2020 17:21 EEST | Updated 22/06/2020 17:30 EEST

Πέντε λεπτά διορία: Το αυστηρό πρωτόκολλο της έκθεσης Ραφαήλ στη Ρώμη

Επίσκεψη με το ρολόι στο χέρι. Ακόμη μία πρωτόγνωρη εμπειρία στον καιρό της πανδημίας.

NurPhoto via Getty Images

Η αναδρομική έκθεση Ραφαήλ στη Ρώμη, με 200 έργα - δάνεια από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, για την επέτειο των 500 ετών από τον θάνατο του κορυφαίου ζωγράφου της Αναγέννησης, άνοιξε ξανά τις πύλες της για το κοινό στις 19 Ιουνίου.

Σχεδιασμένη ως ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά γεγονότα της χρονιάς στην Ευρώπη, η έκθεση στο Μουσείο Scuderie del Quirinale εγκαινιάστηκε στις 4 Μαρτίου και έκλεισε πέντε ημέρες μετά, εξαιτίας της πανδημίας. Την επομένη του λουκέτου, ολόκληρη η η Ιταλία μπήκε σε καραντίνα. 

The Washington Post via Getty Images

Και μπορεί η έκθεση να άνοιξε, ωστόσο το υγειονομικό πρωτόκολλο που τέθηκε σε εφαρμογή από το Μουσείο, θεωρείται τόσο αυστηρό ώστε χαρακτηρίζεται από μερίδα του κοινού κάτι ανάμεσα σε πρωτόκολλο νοσοκομείου και αεροδρομίου. 

Κατ′ αρχάς το Μουσείο επαναλειτουργεί με διευρυμένο ωράριο (8:00 - 23:00 από Δευτέρα έως Πέμπτη, και μέχρι τη 1:00 π.μ. την Παρασκευή και το Σάββατο).

Η αγορά των εισιτηρίων γίνεται αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικά και η επίσκεψη αφορά συγκεκριμένη ημέρα και ώρα. 

Οι επισκέπτες εισέρχονται ανά ομάδες των 6 - 8 ατόμων.

Η είσοδος των επισκεπτών στο χώρο έχει τα εξής στάδια: Πέρασμα από πατάκι απολύμανσης, θερμομέτρηση, απολύμανση χεριών με αντισηπτικό, τήρηση αποστάσεων και πεντάλεπτη αναμονή έως ότου ακουστεί ο ήχος που δίνει το πράσινο φως για την κλίμακα του 18ου αιώνα που οδηγεί στην πρώτη αίθουσα της έκθεσης. 

Η είσοδος και η έξοδος, όπως και όλες οι διαδρομές είναι συγκεκριμένες και υποδεικνύονται στους επισκέπτες με πινακίδες και σήμανση στο δάπεδο. 

Πέραν όλων αυτών, ο επιτρεπόμενος χώρος παραμονής σε κάθε αίθουσα είναι αυστηρά προσδιορισμένος σε πέντε λεπτά.

Που σημαίνει ότι ο επισκέπτης, ο οποίος έχει τη μοναδική ευκαιρία να συναντήσει τα αριστουργήματα του Ραφαήλ που ήρθαν στη Ρώμη από το Λούβρο, την Πινακοθήκη Ουφίτσι (που είναι συνδιοργανωτής της έκθεσης και έστειλε 9 πίνακες και 49 σχέδια), το Βρετανικό Μουσείο, το ΜοΜΑ, το Μουσείο του Βατικανού και το Μουσείο Πράδο, έχει στη διάθεση του μέγιστο χρόνο παραμονής 300 δευτερόλεπτα ανά αίθουσα -συνολικά, για όλη την έκθεση, 80 λεπτά. Τι συμβαίνει στην περίπτωση που ένας επισκέπτης υπερβεί τον προκαθορισμένο χρόνο -εάν δηλαδή, οι φύλακες του υποδείξουν τον δρόμο της εξόδου- δεν είναι βέβαιο. 

Το σίγουρο είναι ότι η πανδημία συνεχίζει να εισέρχεται παντού, σε κάθε έκφανση της ζωής και το ερώτημα είναι εάν μία κάποτε πολυεπίπεδη εμπειρία, όπως η απόλαυση της μεγάλης τέχνης, αποκτά πλέον τη γεύση μιας φευγαλέας ματιάς. 

The Washington Post via Getty Images
The Washington Post via Getty Images
The Washington Post via Getty Images
TIZIANA FABI via Getty Images

Με πληροφορίες από την ιταλική έκδοση της HuffPost