ΔΙΕΘΝΕΣ
08/05/2019 07:35 EEST

Πέντε προτάσεις για την ανοικοδόμηση της Νοτρ Νταμ

Μετά την καταστροφική πυρκαγιά στις 16 Απριλίου.

CHRISTOPHE ARCHAMBAULT via Getty Images

Μετά τη μερική καταστροφή της Νοτρ Νταμ, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε με συνοπτικές διαδικασίες έναν διαγωνισμό για να βρει έναν κατάλληλο τρόπο για να αποκαταστήσει την οροφή και το καμπαναριό του ιστορικού κτιρίου.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους κατά την ανακοίνωση του διαγωνισμού, ο Γάλλος Πρωθυπουργός Εντουάρντ Φιλίπ είπε ότι το νέο κωδωνοστάσιο θα πρέπει να αντανακλά τις προκλήσεις και τις τεχνικές της σύγχρονης εποχής.

Αυτό σίγουρα δεν είναι μια νέα ή πρωτοφανής διαδικασία. Στην πραγματικότητα, τα σχέδια τόσο της Όπερας του Σίδνεϊ όσο και του Κοινοβουλίου στην Καμπέρα ήταν τα αποτελέσματα ενός διαγωνισμού.

Την περασμένη εβδομάδα, αρκετοί αρχιτέκτονες και σχεδιαστές υπέβαλαν τα οράματά τους για το τι πιστεύουν ότι θα πρέπει να γίνει για το μέλλον της Νοτρ Νταμ. Εδώ είναι μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις που κατατέθηκαν, σύμφωνα με το domain.com.au.

 

Studio Fuksas

Photo: Studio Fuksas

Η ιταλική αρχιτεκτονική εταιρεία, προτείνει για το περίφημο βέλος του ιστορικού καθεδρικού ναού να θυμίζει τα γαλλικά κρύσταλλα Μπακαρά.

Συγκεκριμένα, έχουν καταθέσει την εξής πρόταση: Τόσο η οροφή όσο και το βέλος της Νοτρ Νταμ να είναι φωτισμένα διαχέοντας μια μπλε λάμψη στο ναό. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Studio, ελπίζουν ότι το όραμά τους «θα αποτελέσει φάρο ελπίδας για το μέλλον».

Η συγκεκριμένη εταιρεία κέρδισε και τον διαγωνισμό στην Καμπέρα της Αυστραλίας.

 

Mathieu Lehanneur

Photo: Mathieu Lehanneur

Ο γάλλος σχεδιαστής αναλαμβάνει έργα, αλλά και μια σειρά εγκαταστάσεων που σχετίζονται με την Τέχνη. Είναι επίσης ο κύριος σχεδιαστής τηλεφώνων της Huawei από το 2015.

Η ανατρεπτική πρόταση του σχεδιαστή αντικαθιστά το αρχικό βέλος του ναού με ένα χρυσό αντίγραφο της φωτιάς που το κατέστρεψε

«Μου αρέσει η στιγμή που «πάγωσε» τη σύγχρονη ιστορία να παραμείνει για αιώνες. Για μένα, είναι ένας τρόπος να αποτυπωθεί η καταστροφή και να μετατραπεί σε τέχνη», τόνισε.

 

Vizumatelier

Photo: Vizumatelier

Το σλοβάκικο στούντιο πρότεινε ένα εντυπωσιακό σχέδιο που περιλαμβάνει ένα κτύπημα φωτός από την κορυφή του καθεδρικού ναού ως τον ουρανό. Σε ανάρτησή της στο Instagram η εταιρεία περιγράφει το σχέδιο ως ένα «φωτεινό στέμμα που [συνδέει] τον ουρανό με τη γη».

Το σχέδιο θέλει να δείξει στο κοινό, γιατί η Παναγία των Παρισίων είχε το περίφημο βέλος. «Στους Γοτθικούς χρόνους οι χτίστες προσπάθησαν να φτάσουν στον ουρανό, με τον Le Duc να τον δοκιμάζει και τον 19ο αιώνα. Τώρα είναι δυνατό να συμβεί», σημειώνει η εταιρεία.

 

Studio NAB

 

Με πυξίδα την προστασία του περιβάλλοντος, το γαλλικό στούντιο Studio NAB, προτείνει να μετατρέψει την οροφή του καθεδρικού ναού σε ένα τεράστιο θερμοκήπιο διατηρώντας τις αρχικές της διαστάσεις. Έτσι, σύμφωνα με την επίσημη πρόταση, τα καμένα ξύλινα ερείπια της Παναγίας των Παρισίων θα μετατραπούν σε «γλάστρες» για τη χλωρίδα που θα φιλοξενηθεί στο προσφάτως ανακαινισμένο εσωτερικό του ναού και το βέλος θα στεγάσει μια σειρά κυψελών για τις μέλισσες.

 

Godart + Roussel Architectes

View this post on Instagram

Paris a connu lundi dernier un des épisodes les plus bouleversants de son histoire patrimoniale. C’est sous les yeux impuissants de millions de Français que s’est consumé le toit de la cathédrale Notre-Dame, plongeant la capitale toute entière dans un nuage de fumée et de tristesse. Des vestiges de la charpente du XII ème siècle, il ne reste plus que des cendres. La flèche de 53 mètres de haut imaginée par Viollet-le-Duc au milieu du XIX ème siècle s’est elle aussi effondrée, connaissant ainsi le même sort de celle qui couronnait l’édifice jusqu’en 1792. Il est terrifiant de réaliser que même les plus grands chefs-d’oeuvres ne sont pas impérissables. Comment un ouvrage qui aura nécessité des centaines d’années de travaux peut-il s’envoler dans le ciel de Paris en quelques heures ? Outre les questions légitimes de protection et de systèmes de prévention que l’on est en droit de se poser, il nous appartient aujourd’hui de savoir comment faire revivre ce bijou architectural qui fait toute l’identité de la ville la plus visitée au Monde. En tant qu’architectes, nous sommes évidemment sensibles au projet de sa reconstruction mais une question se pose : faut-il la refaire à l’identique ? Ce sujet est très sensible pour des raisons que l’on comprend aisément. La forêt de bois qui constituait la charpente, ses assemblages et son âge en faisaient un ouvrage remarquable à tous les égards. On imagine mal qu’il existerait une autre option que celle consistant à reconstruire la charpente et la toiture à l’identique en nous appuyant sur tous les documents que nous possédons. A l’image du château de Guédelon que l’on construit à la force des bras et de l’amour du savoir-faire ancestral, Notre-Dame de Paris pourrait devenir un gigantesque chantier pédagogique à ciel ouvert. D’ici quelques décennies, cet épisodes tragique s’effacerait au profit d’une toiture flambant neuve, si vous nous passez l’expression. Mais à bien y réfléchir, serions-nous vraiment satisfaits de cette tentative de pied-de-nez au destin ? Quel autre plaisir y trouverions-nous à part celui de nous conforter dans la certitude que tout est éternel ?

A post shared by Godart + Roussel Architectes (@godart_roussel_architectes) on

Το έτερο γαλλικό στούντιο που κατέθεσε πρόταση, επιθυμεί να κατασκευάσει ένα μεγάλο ξύλινο βέλος με μυτερό τελείωμα. Η οροφή του καθεδρικού ναού θα είναι κατασκευασμένη από γυαλί και χάλυβα, και θα περιλαμβάνει διάδρομο, στον οποίο θα μπορεί ο επισκέπτης να περπατήσει απολαμβάνοντας τη θέα στην πόλη.

«Θα είμαστε πραγματικά ικανοποιημένοι με αυτή τη προσπάθεια που μας έβαλε η μοίρα; Ποια άλλη ευχαρίστηση θα μπορούσαμε να βρούμε εκτός από την ανακατασκευή αυτών που μας επιβεβαιώνουν ότι όλα στη ζωή είναι αιώνια», αναφέρει η εταιρεία στο Instagram.