«Poesie»: Ο κύκλος με τα 7 έργα του Τιτσιάνο πρώτη φορά από τον 16ο αιώνα μαζί

«Καλλιτεχνικό γεγονός της χρονιάς, πιθανώς της δεκαετίας» η έκθεση, σύμφωνα με τη Washington Post.
Simon Dawson via Reuters

Το Isabella Stewart Gardner Museum της Βοστόνης παρουσιάζει για πρώτη φορά, από τον 16ο αιώνα και τα έξι τα έργα του κύκλου «Poesie» του κορυφαίου Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης Τιτσιάνο (συν ένα πορτρέτο του πάτρονά του).

Μπορεί η έκθεση να συγκεντρώνει «μόλις» επτά έργα, ωστόσο η Washington Post τη χαρακτηρίζει ως «το καλλιτεχνικό γεγονός της χρονιάς, πιθανώς της δεκαετίας».

Ο ίδιος ο Τιτσιάνο Βετσέλιο (π. 1485/90 - 27 Αυγούστου 1576) θεωρούσε τα έργα αυτά ποιητικές επινοήσεις καθώς εικονοποιούν μύθους όπως τους αφηγείται ο Οβίδιος στις «Μεταμορφώσεις».

Επρόκειτο για παραγγελία του ο Φίλιππου του Δεύτερου, μελλοντικού βασιλιά της Ισπανίας, όταν ο Τιτσιάνο τον επισκέφθηκε στο Άουγκσμπουργκ στη Γερμανία, τον χειμώνα του 1550-51. Το πορτρέτο του Φιλίππου είναι ο έβδομος «Τιτσιάνο» που εκτίθεται στο Gardner Museum.

«Αυτά τα έργα δεν κατέχουν απλά και μόνον κεντρική θέση στη διαδρομή του Τιτσιάνο αλλά είναι φορείς μεγάλων αλλαγών, στην ιστορία της ζωγραφικής στη Δύση» υπογράμμισε, μιλώντας στο Artnet News, ο Ναθάνιελ Σίλβερ, επιμελητής στο Gardner.

«Ο Τιτσιάνο ζωγραφίζει τις “Poesie” στα εξήντα του. Είναι στην κορύφωση των επιτευγμάτων του και εργάζεται για τον πιο φωτισμένο και σημαντικό πάτρονά του. Τα έργα αυτά σηματοδοτούν εκείνη τη στιγμή στην τεχνική του Τιτσιάνο στην οποία από ένα πιο γραμμικό περίγραμμα μεταβαίνει σε έναν σχεδόν ιμπρεσιονιστικό τρόπο ζωγραφικής» εξήγησε.

«Χρειάστηκαν σχεδόν πέντε αιώνες για να συγεκντρωθούν μαζί, σε ένα μέρος, τις “Poesie”. Πραγματικά είναι η μοναδική ευκαιρία να τις δούμε όλες με τον τρόπο που ήθελε ο Φίλιππος» πρόσθεσε ο Σίλβερ.

Ηράκλειο ήταν το έργο για να συναντήσουν οι πίνακες από τη National Gallery του Λονδίνου, τις National Galleries of Scotland και το Museo Nacional του Πράδο της Μαδρίτης τον πίνακα «Η Αρπαγή της Ευρώπης», το μοναδικό έργο του κύκλου που βρίσκεται επί αμερικανικού εδάφους και ανήκει στη μόνιμη συλλογή του Isabella Stewart Gardner Museum εδώ και 125 χρόνια. Έργο που έγινε ακόμη πιο περίπλοκο λόγω της πανδημίας, των πλημμυρών που έπληξαν την Ευρώπη, ακόμη και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο.

«Η Αρπαγή της Ευρώπης», 1560-1561, από τη συλλογή του Μουσείου Isabella Stewart Gardner Museum, στη Βοστόνη. (Photo by Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images)
«Η Αρπαγή της Ευρώπης», 1560-1561, από τη συλλογή του Μουσείου Isabella Stewart Gardner Museum, στη Βοστόνη. (Photo by Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images)
Heritage Images via Getty Images

Το Μουσείο της Βοστόνης θέλοντας να υπογραμμίσει το προφανές, ότι στους μύθους του Οβίδιου εξέχουσα θέση κατέχει η σεξουαλική βία κατά των γυναικών και να επανεξετάσει από γυναικεία οπτική τις ιστορίες που εικονοποιεί ο Τιτσιάνο, παρήγγειλε στους σύγχρονους καλλιτέχνες Μπάρμπαρα Κρούγκερ και το δίδυμο Μέρι Ριντ Κέλι και Πάτρικ Κέλι να δημιουργήσουν με αφορμή το θέμα που ενέπνευσε τον Τιτσιάνο.

Η Μπάρμπαρα Κρούγερ δημιούργησε το «Body Language», ένα πανό το οποίο αναρτήθηκε στην πρόσοψη του μουσείου, στο οποίο απεικονίζεται μια μικρή λεπτομέρεια του πίνακα «Άρτεμις και Ακταίων», όπου ο κυνηγός άθελά του φθάνει απρόσκλητος στο σημείο όπου λούονται η Άρτεμις και οι Νύμφες της.

«Άρτεμις και Ακταίων» (AP Photo/Lefteris Pitarakis, File)
«Άρτεμις και Ακταίων» (AP Photo/Lefteris Pitarakis, File)
via Associated Press

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 2 Ιανουαρίου 2022.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ, artnet.com

Δημοφιλή