Πώς «άντεξαν» οι επιχειρήσεις τους πρώτους έξι μήνες του 2020

Και η ελπίδα να αποφευχθεί το κακό σενάριο.
ASSOCIATED PRESS

Τις πληγές που ήδη προκάλεσε η πανδημία μετρούν οι ελληνικές επιχειρήσεις κάνοντας «ταμείο» για τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς και ευελπιστώντας να αποφύγουν το κακό «σενάριο» στη συνέχεια του 2020.

Παρά την θετική ανταπόκριση των καταναλωτών -μετά την παρένθεση της καραντίνας και των περιοριστικών μέτρων- η αβεβαιότητα παραμένει ισχυρή τόσο για υγειονομικούς όσο και για οικονομικούς λόγους. Ωστόσο, παρά τους πολλούς «άγνωστους Χ» παράγοντες μπροστά τους, οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την κατανάλωση δείχνουν να αντέχουν ένα ορισμένο επίπεδο μείωσης των πωλήσεων τους για την τρέχουσα χρονιά. Ο πήχης, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις, τοποθετείται ανάμεσα σε μια πτώση ετήσιου κύκλου εργασιών της τάξης του 15%-20%, ανάλογα με την ευρωστία και τις αντοχές κάθε επιχείρησης.

Σε κάποιες αγορές όπως της εστίασης ή των προϊόντων που σχετίζονται με την κατανάλωση σε εστιατόρια, καφέ και ξενοδοχεία το παραπάνω «ανεκτό» όριο έχει ήδη ξεπεραστεί. Για παράδειγμα ο όμιλος Goody’s αναμένει πτώση πωλήσεων της τάξης του 30% με 40% για το 2020, εξαιτίας τόσο όσων προηγήθηκαν αλλά και των δυσμενών προβλέψεων για τον τουρισμό. Αντιστοίχως, η αγορά μπύρας μετρά πτώση πωλήσεων που αγγίζει ήδη το 50%.

Σε μια μέση κατάσταση, κινούνται άλλες επιχειρήσεις που σχετίζονται με την κατανάλωση. Στο πρώτο εξάμηνο του 2020, ο όμιλος Jumbo περιόρισε την πτώση πωλήσεων του (από την επίδραση της καραντίνας) στο -17%. Αντιστοίχως, ο όμιλος Φουρλή (με τα λιανικά concepts της ΙΚΕΑ και της Intersport), μέχρι το Μάιο κατάφερε να περιορίσει τις απώλειες στο 15%, ενώ εκτιμά ότι ο Ιούνιος έκλεισε στα ίδια επίπεδα πωλήσεων με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Η αλυσίδα Πλαίσιο κατά το διάστημα της καραντίνας, κατάφερε επίσης να περιορίσει τις απώλειες της, εμφανίζοντας μείωση πωλήσεων κατά 20%, αφού αξιοποίησε το ηλεκτρονικό της κατάστημα, τις τηλεφωνικές παραγγελίες αλλά και τις υποδομές της όσον αφορά την εξυπηρέτηση των παραγγελιών. Αντίστοιχα, η εταιρία Κλουκίνας-Λάππας, που αναπτύσσει στην Ελλάδα τις αλυσίδες Mothercare (βρεφικά και παιδικά είδη) και ELC (παιχνίδια), κατάφερε μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος να υποκαταστήσει το 48% των πωλήσεων του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.

Η εικόνα ωστόσο δεν είναι η ίδια για τον κύριο όγκο της αγοράς και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Αν και ασφαλή στατιστικά συμπεράσματα θα προκύψουν τους επόμενους μήνες, εν τούτοις, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Απρίλιο είναι ενδεικτικά. Ο μεγάλος χαμένος όπως ήταν αναμενόμενο λόγω της καραντίνας ήταν τα καταστήματα ένδυσης/υπόδησης (-83,0%) και ακολουθούν τα καταστήματα επίπλων/ηλεκτρικών ειδών-οικιακού εξοπλισμού (-53,6%), τα καταστήματα βιβλίων/χαρτικών (-53,1%) και τα πολυκαταστήματα (-45,6%).

Πέρα από τους «χαμένους», ωστόσο, η πανδημία ανέδειξε και κερδισμένους. Μερίδιο αγοράς κατά τις 12 εβδομάδες του lockdown κέρδισαν οι τρεις μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σύμφωνα με την ανάλυση της Nielsen ενώ την ίδια στιγμή κερδισμένα εμφανίζονται και τα μικρά καταστήματα γειτονιάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία οι συνολικές πωλήσεις εν μέσω της πανδημίας (μεταξύ 24 Φεβρουαρίου έως 17 Μαίου) αυξήθηκαν κατά 19,8% ή κατά 386 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας τα 2,335 δις. ευρώ. Σ’αυτό το διάστημα, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, ΜyMarket) αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 15,4% κερδίζοντας μερίδιο 1,3%, με αποτέλεσμα το μερίδιο τους, στη συνολική αγορά να ενισχυθεί, στο 65,6%.

Σε επίπεδο επιχειρήσεων, η βιομηχανία τροφίμων είχε την «τιμητική» της, διατηρώντας υψηλά τις πωλήσεις της προ και μετά καραντίνας, γεγονός που προοιωνίζεται μια θετική χρονιά. Στους κερδισμένους και ο όμιλος Σαράντη, ο οποίος κατά το διάστημα των πρώτων 3 μηνών του έτους κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ αύξησης εσόδων κατά 21,04%, τάση που συνεχίστηκε και στο δίμηνο Απριλίου- Μαίου.

Δημοφιλή