Πώς να σταματήσουμε να σκρολάρουμε άσκοπα στο διαδίκτυο

Ποιο το κόστος της άσκοπης χρήσης και πώς μπορούμε να αλλάξουμε συνήθειες.
.
Pinterest
.

Σκρολάρουμε στο τηλέφωνό μας μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά, περνώντας από χιλιάδες αρνητικές δημοσιεύσεις.

Ενώ μοιάζει με λεπτά, έχουν περάσει ώρες.

Το «doomscrolling» έχει γίνει γνωστός όρος εδώ και έναν χρόνο και περιγράφει την συνήθεια του ασυνείδητου σκρολαρίσματος ανάμεσα σε αρνητικές ειδήσεις. Οι άνθρωποι χάνουν την αντίληψή τους για το χρόνο όσο το κάνουν αυτό στα τηλέφωνά τους, δήλωσε ο Τζέφρι Χαλ, καθηγητής επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας.

Ο Χαλ έχει περάσει πάνω από 10 χρόνια μελετώντας το πώς η χρήση της τεχνολογίας επηρεάζει τις σχέσεις και είναι διευθυντής του εργαστηρίου σχέσεων και τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας. Το εργαστήριο εστιάζει στην μελέτη του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι ενσωματώνουν την ψηφιακή τεχνολογία στην καθημερινή τους επικοινωνία.

Πώς μας «παγιδεύει» το σκρολάρισμα

«Αν θέλουμε να εξετάσουμε τον τρόπο που οι άνθρωποι χάνουν την αίσθηση του χρόνου με το σκρολάρισμα, πρέπει να επικεντρωθούμε σε τρία σημεία», σύμφωνα με τον Χαλ. Το ένα έχει να κάνει με τον τρόπο που οι εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σχεδιάζουν τα προϊόντα τους και την εμπειρία του χρήστη. Το άλλο έχει να κάνει με την «επαφή» του χρήστη με τον αλγόριθμο και τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί. Και το τρίτο σχετίζεται με τον τρόπο που αλληλεπιδρά ο καθένας μας στις αρνητικές πληροφορίες.

Ο στόχος των εταιρειών κοινωνικών μέσων είναι να συγκεντρώσουν περισσότερα δεδομένα σχετικά με τις συνήθειές μας για να τραβήξουν την προσοχή μας για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους. Αυτό συμβαίνει έτσι ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν έσοδα από αυτήν τη συμπεριφορά, πουλώντας την σε διαφημιστές. Γι′ αυτό και οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν σχεδιαστεί για να μεγιστοποιούν το χρόνο που οι χρήστες δίνουν προσοχή σε αυτά.

Το τρίτο μέρος έχει να κάνει με το πού επικεντρώνει ο κάθε χρήστης την προσοχή του. Οι άνθρωποι τείνουν να έχουν αυτό που ονομάζεται «κλίση προς την αρνητικότητα» όταν πρόκειται για πληροφορίες. Από μια εξελικτική σκοπιά, σχετίζεται με την ιδέα ότι πρέπει συνεχώς να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε μια απειλή. Εάν τα πράγματα δεν είναι ιδιαίτερα συνταρακτικά, μπορούμε να μείνουμε σε κατάσταση πολύ χαμηλής ενέργειας, αλλά μόλις δούμε κάτι που είναι δυνητικά απειλητικό ή ανησυχητικό, αυτό προσελκύει την προσοχή μας. Οι αλγόριθμοι συλλέγουν τα δεδομένα που μας τραβάνε την προσοχή και αυτή όπως φαίνεται προσελκύεται περισσότερο από αρνητικές ειδήσεις.

Οι τρόποι αποδέσμευσης από το σκρολάρισμα

Ένας ερευνητής, πριν από πολύ καιρό, μου είπε κάτι που θεώρησα ότι είναι πραγματικά έξυπνο, λέει ο Χαλ. Μου είπε «εκπαιδεύω συνεχώς τον αλγόριθμό μου». Όταν βλέπω πράγματα που θέλω να δω, κάνω κλικ και «μου αρέσει» και όταν βλέπω πράγματα που δεν μου αρέσουν, δεν κάνω κλικ σε αυτό. Μπορούμε να επαναφέρουμε αυτό που θέλουμε να δούμε, κατευθύνοντας τον αλγόριθμο σε πράγματα που θα θέλαμε να δούμε.

Μπορούμε επίσης να προσπαθήσουμε να αναγνωρίσουμε εάν υπάρχουν άτομα που αποτελούν μέρος μας κοινωνικού μας δικτύου που φαίνεται να τροφοδοτούν το αίσθημα της καταστροφής και της θλίψης. Μπορούμε τότε να εξετάσουμε την περίπτωση διαγραφής ή την σίγασής τους.

Το τρίτο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι αυτό που ονομάζει περισσότερο ως έναν τρόπο «εξόρυξης», παρά έναν συναρπαστικό τρόπο χρήσης των κοινωνικών μέσων. Ένας τέτοιος τρόπος χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σημαίνει ότι μπαίνουμε, παρατηρούμε το περιεχόμενο που υπάρχει, μετά αποσυνδεόμαστε και φεύγουμε. Η συναρπαστική χρήση των κοινωνικών μέσων σημαίνει ότι είμαστε πάντα ενεργοί και διαθέσιμοι.

Πως θα αποκτήσουμε θετική σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Οι ερευνητές έχουν παρατηρήσει ότι όσο περισσότερες διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις έχουμε, τόσο ισχυρότερη είναι η χρήση των κοινωνικών μέσων. Αυτό που εννοούμε είναι ότι, όσοι τείνουν να αλληλεπιδρούν προσωπικά και υπεύθυνα με άτομα που τους ενδιαφέρουν τείνουν να έχουν και την ίδια συμπεριφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μπορούμε πραγματικά να κατευθύνουμε τη χρήση των κοινωνικών μέσων προς δραστηριότητες οικοδόμησης σχέσεων.

Οι έρευνες δείχνουν ότι για τους χρήστες δεν είναι σημαντικό μόνο το περιεχόμενο που δημιουργούν, αλλά και το πώς οι άνθρωποι που είναι σημαντικοί για αυτούς ανταποκρίνονται σε αυτό. Ας πούμε ότι δημοσιεύουμε κάτι σχετικά με το ότι περνάμε έναν δύσκολο χρόνο. Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να μας υποστηρίξουν μέσω θετικών επιβεβαιώσεων, κάτι που δείχνει συμπάθεια ως απάντηση σε αυτό που δημοσιεύουμε. Είναι περισσότερη δουλειά, αλλά είναι σημαντική δουλειά. Αυτό είναι το έργο που μπορούμε να κάνουμε για να δείξουμε στους ανθρώπους ότι μας ενδιαφέρουν.

Πηγή: CNN.