Πώς ο κορονοϊός χτυπά την παγκόσμια οικονομία

Αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις του πολυεθνικές και οι μεγαλύτεροι παραγωγοί πετρελαίου στον κόσμο.
Funtay via Getty Images

Οι μεγαλύτεροι παραγωγοί πετρελαίου στον κόσμο φαίνονται να ετοιμάζονται να περιορίσουν την παραγωγή τους, καθώς έρχονται αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις της επιδημίας του κορονοϊού, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του BBC.

Ειδικότερα, εκπρόσωποι του ΟΠΕΚ και των συμμάχων του εξετάζουν πιο δραστικές κινήσεις περικοπής της παραγωγής πετρελαίου, μετά την εξέταση νέων δεδομένων την Τρίτη σχετικά με την επίδραση του ιού στην παγκόσμια ζήτηση, σύμφωνα με τη Wall Street Journal.

Το κόστος του αργού βρέθηκε στο χαμηλότερο επίπεδό του εδώ και ένα έτος μετά από πτώση 20% από το ζενίθ του τον Ιανουάριο.

Πώς επηρεάζει το ξέσπασμα του ιού την παγκόσμια αγορά ενέργειας

Με τις διακοπές για το νέο σεληνιακό έτος στην Κίνα να έχουν παραταθεί και τους περιορισμούς ταξιδιών και μετακινήσεων να είναι σε ισχύ, πολλά εργοστάσια, γραφεία και καταστήματα παραμένουν κλειστά. Αυτό σημαίνει πως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο (εκτιμάται πως καταναλώνει περίπου 14 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα) χρειάζεται πολύ λιγότερο πετρέλαιο για τη βιομηχανία, τα οχήματα και την ηλεκτροδότησή του.

Το ξέσπασμα του ιού επίσης αναμένεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις και όσον αφορά στη ζήτηση για καύσιμα αεροσκαφών, καθώς αερογραμμές ανά τον κόσμο αναστέλλουν τις πτήσεις προς Κίνα- ενώ οι περιορισμοί ταξιδιών εντός της χώρας σημαίνουν πολύ λιγότερες πτήσεις.

Το Bloomberg ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι η κατανάλωση αργού πετρελαίου ημερησίως στην Κίνα μειώθηκε κατά 20%- που αντιστοιχεί στις πετρελαϊκές ανάγκες του Ηνωμένου Βασιλείου και τη Ιταλίας μαζί. Αντίστοιχα η Sinopec- ασιατικός κολοσσός του χώρου της διύλισης πετρελαίου, που ανήκει στην κινεζική κυβέρνηση- περιόρισε την ποσότητα του αργού που επεξεργάζεται κατά 600.000 βαρέλια ημερησίως (12%)- τη μεγαλύτερη μείωση μέσα σε πάνω από μια δεκαετία.

Η έκταση της πτώσης αυτής έχει προκαλέσει σοκ στην ενεργειακή βιομηχανία, σύμφωνα με τον πετρελαϊκό αναλυτή Φιλ Φλιν: «Δεν έχουμε δει γεγονός καταστροφής πετρελαίου σε αυτή την κλίμακα που να κινείται τόσο γρήγορα».

Οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία

H απότομη πτώση της ζήτησης πετρελαίου αποτελεί σύμπτωμα μιας πτώσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Κίνα και ένδειξη πως η οικονομική ανάπτυξη της χώρας θα επιβραδυνθεί περαιτέρω. Ο Ζανγκ Μινγκ, οικονομολόγος της Κινεζικής Ακαδημίας Κοινωνικών Επιστημών (think tank που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση της Κίνας) έχει πει ότι το ξέσπασμα θα μπορούσε να φέρει την ετήσια οικονομική ανάπτυξη της χώρας κάτω από το 5% για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους.

Η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και «ατμομηχανή» παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, καθώς οι ανεπτυγμένες χώρες καταβάλλουν προσπάθειες για να επιταχύνουν την ανάπτυξη. Οτιδήποτε αρνητικό συμβεί στην Κίνα είναι σχεδόν σίγουρο πως θα έχει επιπτώσεις στον κόσμο. Σημειώνεται πως η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεόργκιεβα, είπε ότι η επιδημία πιθανότατα θα επιβραδύνει την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, αλλά προειδοποίησε πως είναι ακόμα πολύ νωρίς για να μιλήσει κανείς σε βάθος χρόνου: «Πρέπει να αξιολογήσουμε πόσο γρήγορα αναλαμβάνεται δράση για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού και πόσο αποτελεσματική είναι αυτή».

Τι θα κάνουν οι παραγωγοί πετρελαίου

Οι μεγαλύτεροι παραγωγοί πετρελαίου φέρονται να συζητούν περισσότερες περικοπές παραγωγής (είναι σε ισχύ από το 2016) για την ενίσχυση των τιμών. Το Ιράν ζήτησε δημόσια τη Δευτέρα μέτρα υποστήριξης των τιμών του πετρελαίου, καθώς ο κορονοϊός πλήττει τη ζήτηση. Στο μεταξύ, ο αποκαλούμενος ΟΠΕΚ+ , που περιλαμβάνει τη Ρωσία, θεωρείται πως θα συζητήσει περικοπές παραγωγής μεταξύ 500.000 και ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα σε συνάντηση που αναμένεται να λάβει χώρα αυτή την εβδομάδα.

Απειλή που επεκτείνεται

Γενικότερα μιλώντας, ο κορονοϊός φαίνεται να αποτελεί μια ολοένα και αυξανόμενη απειλή για τη διεθνή οικονομία, δεδομένου ότι το 2002 (η επιδημία του SARS) η κινεζική οικονομία ήταν πολύ μικρότερη και, κατ’επέκταση, μικρότερης σημασίας παράγοντας της παγκόσμιας οικονομίας από ό,τι σήμερα. Σύμφωνα με τον βρετανικό Guardian, η Pantheon Macroeconomics υπολογίζει ότι ο SARS είχε ρίξει την οικονομική ανάπτυξη στο 1,8% το τρίμηνο Απριλίου- Ιουνίου 2003, από έναν μέσο όρο 2,8%. Σύμφωνα με το Centre for Economics and Business Research (CEBR), η επίπτωση στο παγκόσμιο ΑΕΠ ήταν πτώση το 2003 μεταξύ 30 δισ. και 100 δισ. δολαρίων, κάτι που αντιστοιχεί σε 0,08% με 0,25% του παγκοσμίου ΑΕΠ. Όπως εκτιμά το CEBR, τα χειρότερα σενάρια «βλέπουν» έξι φορές μεγαλύτερες επιπτώσεις στην κινεζική οικονομία από τον κοροναϊό, κάτι που θα είχε επίπτωση 1,8% με 6% στο παγκόσμιο ΑΕΠ (λαμβάνοντας πάντα υπόψιν ως «πυξίδα» την περίπτωση του SARS).

Όπως σημειώνεται σε σχετικό δημοσίευμα των New York Times, διεθνείς εταιρείες που βασίζονται σε κινεζικά εργοστάσια για την παραγωγή των προϊόντων τους και στους Κινέζους καταναλωτές για τις πωλήσεις τους ήδη προετοιμάζονται για μεγάλους «πονοκεφάλους». Εταιρείες όπως η Apple, τα Starbucks και τα Ikea έχουν κλείσει προσωρινά καταστήματα στην Κίνα, εμπορικά κέντρα μένουν έρημα, εργοστάσια της General Motors και της Toyota έχουν καθυστερήσεις παραγωγής κ.α. Πολυεθνικές εταιρείες ανά τον κόσμο, αντιμέτωπες με την αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει την επιδημία και τις διαταραχές στις αλυσίδες προμηθευτών, αναγκάζονται να λαμβάνουν δύσκολες αποφάσεις με περιορισμένες πληροφορίες. Αντίστοιχα μεγάλες αναμένεται να είναι και οι επιπτώσεις σε αερογραμμές, εταιρείες του χώρου της κρουαζιέρας κ.α.

Είναι ένδειξη της αυξανόμενης ανησυχίας που υπάρχει στην Κίνα το ότι η κυβέρνηση παρουσίασε την Κυριακή σχέδια για «ένεση» ρευστότητας στην οικονομία, που θα περιλαμβάνει 22 δισεκατομμύρια δολάρια για την ενίσχυση των χρηματαγορών, καθώς και χαλάρωση των όρων δανεισμού για τις κινεζικές εταιρείες.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως, λόγω του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας (των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη) είχαν ήδη αρχίσει να γίνονται κινήσεις μερικής «αποσύνδεσής» τους- με πολυεθνικές που είχαν εργοστάσια στην Κίνα να μεταφέρουν την παραγωγή τους σε άλλες χώρες (ειδικά στο Βιετνάμ) για να αποφύγουν τους δασμούς στις ΗΠΑ. Ο κοροναϊός ίσως επιταχύνει αυτή την τάση. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, οι οικονομικές επιπτώσεις της επιδημίας αναμένεται να γίνουν πιο αισθητές στη νοτιοανατολική Ασία, όπου η Κίνα δεν είναι απλά μεγάλος εμπορικός εταίρος, αλλά και πηγή ζωτικής σημασίας εσόδων από τον τουρισμό.

(με πληροφορίες από BBC, Wall Street Journal, Guardian, New York Times, Bloomberg)

Δημοφιλή