ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
31/10/2020 11:16 EET

Πώς θα κυκλοφορούμε με πομποδέκτες από τις 4 Νοεμβρίου 2020

Η περίφημη Διαλειτουργικότητα ξεκινά να εφαρμόζεται στην Ελλάδα – όσα πρέπει να γνωρίζουμε – χρήση και οφέλη με τους πομποδέκτες.

Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που λέμε και γράφουμε ότι πρέπει –επιτέλους- να μπορούμε να κυκλοφορούμε –όσοι θέλουμε, διότι δεν είναι υποχρεωτικό- με έναν πομποδέκτη σε όλους τους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους.

Τροχοπέδη αποτέλεσε η διαχρονική έλλειψη αποτελεσματικής πολιτικής βούλησης, ώστε να λυθεί το ζήτημα «εδώ και τώρα», αλλά και τα «προσωπικά δεδομένα», που δεν έδιναν την ευχέρεια στις εταιρείες που λειτουργούν τους αυτοκινητοδρόμους να μοιράζονται μεταξύ τους τα πελατολόγια των συνδρομητών τους.

Πλέον, όλα αυτά είναι παρελθόν. Θέλετε, επειδή ωρίμασε ο καιρός, θέλετε επειδή εκσυγχρονιζόμαστε με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες να διαχέονται παντού, θέλετε επειδή η πίεση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ήταν –αυτή τη φορά- αποτελεσματική, το θέμα είναι ότι από τις 4 Νοεμβρίου, όπως αποκλειστικά έγραψα προ ημερών, η Διαλειτουργικότητα θα εφαρμοστεί παντού.

 

Που θα εφαρμοστεί

Η Διαλειτουργικότητα - Greek Interoperable Tolling Systems (GRITS), θα προσφέρεται, χωρίς καμία επιπλέον χρέωση, από τα συνεργαζόμενα δίκτυα της Αττικής Οδού, της Ολυμπίας Οδού, του Μορέα, του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, της Νέας Οδού, της Κεντρικής Οδού, της Εγνατίας Οδού, και της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης», που καλύπτουν συνολικά 2.133 χιλιόμετρα.

Η υπηρεσία προβλέπει τη γρήγορη και άνετη διέλευση, από τις ηλεκτρονικές λωρίδες, όλων των σταθμών διοδίων, με τη χρήση ενός πομποδέκτη, οποιασδήποτε εταιρείας αυτοκινητοδρόμο

Πώς επιλέγουμε πομποδέκτη

Ο πιο συμφέρων και αποδοτικός τρόπος, είναι να επιλέξουμε πομποδέκτη ανάλογα τον τόπο διαμονής μας ή ανάλογα το που πραγματοποιούμε πιο συχνές μετακινήσεις.

Κι αυτό, διότι κάθε δίκτυο αυτοκινητοδρόμου, που έχει ήδη τον δικό του πομποδέκτη, εφαρμόζει τη δική του εμπορική πολιτική και προσφέρει τα δικά του εκπτωτικά πακέτα, τα οποία ισχύουν μόνο στο συγκεκριμένο δίκτυο και μόνο με τον αντίστοιχο πομποδέκτη. Κατά συνέπεια, όλοι θα μπορούν να περνούν με έναν πομποδέκτη, από οποιονδήποτε αυτοκινητόδρομο, αλλά θα απολαμβάνουν τις εκπτώσεις μόνο όταν περνούν από το δίκτυο από όπου έχουν προμηθευτή πομποδέκτη. Στα άλλα δίκτυα θα χρεώνεται ως απλή διέλευση, ανάλογα τη χρέωση του κάθε δικτύου.

Επίσης, επειδή αρκετοί ήδη διαθέτουν περισσότερους από έναν πομποδέκτες, καλό είναι να τοποθετούν στο παρμπρίζ, μόνο εκείνον τον πομποδέκτη που θέλουν να γίνει η χρέωση.

Κι ακόμη, η ανανέωση του χρηματικού υπολοίπου του πομποδέκτη, γίνεται μόνο από την εταιρεία που έχει εκδοθεί.

Το σημαντικό είναι, πριν ξεκινήσεις ένα ταξίδι, να έχεις επαρκές υπόλοιπο, αν δε διαθέτεις ανατροφοδότηση μέσω εφαρμογής ή μέσω ιστοσελίδας.

Huffpost GR
GRITS

Από ποιες λωρίδες διερχόμαστε με πομποδέκτη

Σε κάθε σταθμό διοδίων, υπάρχουν ειδικές σημάνσεις που ενημερώνουν για τις ηλεκτρονικές λωρίδες διέλευσης. Ωστόσο, σε κάθε δίκτυο υπάρχουν ηλεκτρονικές λωρίδες μόνο για ΙΧ, οι οποίες πιθανά να έχουν υψομετρικές πινακίδες.

Αρα, οι κάτοχοι πομποδέκτη θα πρέπει να προσέχουν αν το όχημα που έχουν μπορεί να περάσει. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας, υπάρχουν ηλεκτρονικές λωρίδες χωρίς υψομετρικές σημάνσεις ή αποκλειστικά για φορτηγά.

Επίσης, σε περίπτωση που μεταβάλλεται το ύψος του οχήματος (π.χ. με φορτίο στη σχάρα, ποδήλατα κ.λ.π.), καλό είναι να περνάμε από λωρίδες με εισπράκτορα, για λόγους ασφαλείας και αποφυγής χρέωσης οχήματος μεγαλύτερης κατηγορίας (το ραντάρ σκανάρει όγκο).

 

Τι προσφέρουν, μέχρι στιγμής, τα δίκτυα των αυτοκινητοδρόμων

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ

Το e-PASS διατίθεται δωρεάν σε περισσότερα από 500 σημεία. Ελάχιστο ποσό ενεργοποίησης συνδρομητικού λογαριασμού (ΙΧ), 30 € και κόστος αντικατάστασης συσκευής (ΙΧ), 20 €.

Πρόγραμμα Bonus: Απευθύνεται στους συχνούς χρήστες της Αττικής Οδού και προσφέρει εντελώς δωρεάν 15 διελεύσεις (την 33η έως και την 47η διέλευση) στον ίδιο ημερολογιακό μήνα, ενώ όλες οι άλλες διελεύσεις χρεώνονται σε πλήρη τιμή διοδίου. Συμφέρει, έναντι των άλλων προγραμμάτων, από 36 έως 87 διελεύσεις τον μήνα.

Πρόγραμμα Express & Express Truck: Για όσους δεν χρησιμοποιούν συχνά την Αττική Οδό και προσφέρει σταθερή έκπτωση σε κάθε διέλευση. Συμφέρει, έναντι των άλλων προγραμμάτων, για μέχρι 35 διελεύσεις τον μήνα.

Πρόγραμμα Friendly: Απευθύνεται σε πολύ συχνούς χρήστες της Αττικής Οδού και προσφέρει κλιμακωτή έκπτωση. Έτσι, όσο πιο συχνά χρησιμοποιεί κανείς την Αττική Οδό στον ίδιο ημερολογιακό μήνα, τόσο περισσότερο κερδίζει. Συμφέρει, έναντι των άλλων προγραμμάτων, για 88 και πλέον διελεύσεις τον μήνα.

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ

Οι οδηγοί που είναι ήδη κάτοχοι πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια, καθώς η διαλειτουργικότητα θα ενεργοποιηθεί αυτόματα και χωρίς κόστος.

Για όσους θέλουν να αποκτήσουν πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS η διαδικασία είναι πολύ απλή, είτε με επιτόπου παραλαβή είτε με αποστολή, εφόσον γίνει ηλεκτρονικά η διαδικασία. Για την αίτηση είναι απαραίτητα τα προσωπικά στοιχεία και τα στοιχεία του οχήματος ή των οχημάτων για τα οποία θέλουν να αποκτήσουν πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS. 

Αξίζει σημειωθεί ότι η Ολυμπία Οδός έχει αναπτύξει και ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία το πρώτο στη χώρα σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης διοδίων (υβριδικό), για το οποίο θα υπάρξουν ανακοινώσεις άμεσα. Ουσιαστικά, θα φέρει τώρα το σύστημα που έχει επικαλεστεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ότι θα εφαρμοστεί.

Επίσης, η εταιρεία θα παρουσιάσει πολύ σύντομα και το ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ mobile Application, με λειτουργίες για το ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και όχι μόνο.

ΜΟΡΕΑΣ

Ο Μορέας, από την αρχή της λειτουργίας του, το 2008, ήταν ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που προσέφερε υπηρεσίες διαλειτουργικότητας στους κατόχους e-PASS της Αττικής Οδού, ενώ στα τέλη του 2012 εντάχθηκαν στην υπηρεσία και οι πομποδέκτες της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, καθώς και οι πομποδέκτες της  Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης» λίγο αργότερα.

Από τις 4/11/2020, με την επέκταση της υπηρεσίας της διαλειτουργικότητας, από τις ηλεκτρονικές λωρίδες των σταθμών διοδίων του Μορέα, θα μπορούν να διέρχονται όλοι οι πομποδέκτες όλων των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

Ο Μορέας δεν διαθέτει δικό του πομποδέκτη και συνεπώς δεν διατίθενται εκπτωτικά προγράμματα.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ

Η Υπηρεσία ηλεκτρονικών διελεύσεων από τους σταθμούς διοδίων, με τη χρήση πομποδέκτη Eway, ισχύει από το 2009.

Πρόγραμμα Eway bike: Έκπτωση έως 90% σε όλους τους σταθμούς διοδίων.
Πρόγραμμα για ΙΧ Eway Local: κλιμακωτές εκπτώσεις έως και 80%, ξεκινώντας από την 6η διέλευση που πραγματοποιείται εντός του ίδιου ημερολογιακού μήνα. Μοσχοχώρι μετ’ επιστροφής: προνομιακές τιμές για την κάθε μετ’ επιστροφής μετακίνηση μεταξύ Βόλου και Λάρισας.

Πρόγραμμα για Λεωφορεία και Φορτηγά: Κατά 24% φθηνότερα διόδια σε κάθε διέλευση από τους σταθμούς διοδίων Πελασγίας και Μοσχοχωρίου. 

ΝΕΑ ΟΔΟΣ

Η εγγραφή στην υπηρεσία Fast Pass, είναι δωρεάν και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω του www.fastpass.gr, μέσω της εφαρμογής MyOdos, με τηλεφωνική κλήση ή από τα σημεία εξυπηρέτησης πελατών.

Το εκπτωτικό πρόγραμμα Fast Pass Frequent, προσφέρει αυξανόμενη κλιμακωτή έκπτωση, ανάλογα με τις διελεύσεις που πραγματοποιούμε, σε μηνιαία βάση, από τους σταθμούς διοδίων Αφιδνών, Καπανδριτίου, Μαλακάσας και Οινοφύτων. Αφορά μόνο οχήματα κατηγορίας 2 (ΙΧ), δηλαδή όλα τα ελαφρά οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,20 μ.
Όσο πιο συχνά χρησιμοποιούμε τους σταθμούς διοδίων Αφιδνών, Καπανδριτίου, Μαλακάσας και Οινοφύτων, τόσο αυξάνεται και η έκπτωση από 5% (από την 11η διέλευση) έως και το 50% (από την 51η έως την 60ή).

Επίσης, η Νέα Οδός παρουσίασε πρόσφατα και την 1η εφαρμογή αυτοκινητοδρόμων για κινητά τηλέφωνα. Η εφαρμογή MyOdos, προσφέρει ανάμεσα σε πολλά άλλα και την υπηρεσία Σχεδιασμός & Υπολογισμός Διαδρομής. Κάθε οδηγός, το μόνο που χρειάζεται είναι να επιλέξει τον προορισμό του εντός της χώρας μας και σε λίγα δευτερόλεπτα η υπηρεσία προτείνει τη συντομότερη διαδρομή και ενημερώνει για το κόστος διοδίων για το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων που θα χρησιμοποιηθούν!

Έπειτα, αν ο οδηγός είναι και συνδρομητής Fast Pass, απλά με το πάτημα ενός κουμπιού ελέγχει το υπόλοιπου του λογαριασμού και αν χρειαστεί τον ανανεώνει με χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας!

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ

Η Κεντρική Οδός προσφέρει το Kentriki Pass, χωρίς κάποιο εκπτωτικό πρόγραμμα. Ωστόσο, η εφαρμογή MyOdos, όπως και στη Νέα Οδό, έτσι και στην Κεντρική Οδό, προσφέρει την εμπειρία του «ανοίγω την εφαρμογή, της λέω που θέλω να πάω, μου βρίσκει τη συντομότερη διαδρομή και μου υπολογίζει συνολικό κόστος διοδίων για όλους τους αυτοκινητοδρόμους, τσεκάρω αν το υπόλοιπό μου επαρκεί και αν δεν επαρκεί, ανατροφοδοτώ με το πάτημα ενός κουμπιού.»

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ

Η νέα υπηρεσία EgnatiaPass είναι διαθέσιμη από 1/9/2020 σε όλους τους σταθμούς διοδίων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», καθώς και στην υποθαλάσσια Σήραγγα Ακτίου Πρέβεζας, ενώ από 4/11/2020 θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ολόκληρο το δίκτυο αυτοκινητόδρομων με διόδια της χώρας μας. Δεν είναι διαθέσιμη για τους κατόχους δίκυκλων και τρίκυκλων οχημάτων.

ΓΕΦΥΡΑ ΡΙΟΥ – ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ «ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ»

H Γέφυρας διαθέτει e-Pass συνδρομητικά προγράμματα με εκπτώσεις, καθώς και την ηλεκτρονική διέλευση «Aller Retour», η οποία απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να μεταβούν από τις ηλεκτρονικές λωρίδες διοδίων, στην άλλη πλευρά του Στενού για σχετικά μικρό χρονικό διάστημα.

O πομποδέκτης «Aller Retour», επιτρέπει να πραγματοποιούν οι οδηγοί, 2 ανέπαφες διελεύσεις, παρέχοντας κλιμακωτή έκπτωση για τη διέλευση της επιστροφής.

Σε λίγες ημέρες, η εταιρεία ενδέχεται να παρουσιάσει το νέο πλάνο διαλειτουργικότητας