Προσωπικές προβλέψεις και παρατηρήσεις σε μια παγκόσμια υπόθεση για την επόμενη δεκαετία

ΤΤΙΡ: μια συμφωνία που θα πιάσει πολλές χώρες και πολιτικούς με τα παντελόνια κάτω. Η συμφωνία αφορά αγροτικές παραγωγές, διεθνές εμπόριο, βιολογικές και μη παραγωγές, νομικά πλαίσια συναλλαγών κτλ. κτλ. Είναι φοβερά δύσκολο και δεν είναι και το αντικείμενο του παρόντος κειμένου να δώσει στοιχεία για την συμφωνία, παρά να επισημάνει πώς με την επικράτηση του θα αλλάξει δραστικά όλος ο παγκόσμιος χάρτης και θα πεθάνουν πολλές παραγωγές σε χώρες και πολλοί τομείς ειδικοτήτων που φέρονται να έχουν σχέση με τη Γη και την παραγωγή της. Στο πλαίσιο της ΤΤΙΡ είναι και η γνωστή συμφωνία για τον έλεγχο υδάτινων πόρων που μέχρι στιγμής βρήκε εμπόδια στην Ελλάδα ως εφαρμογή, αλλά δεν έχει σταματήσει τις διαδικασίες για να εφαρμοστεί στο μέλλον σε όλη την Ε.Ε.
Mina De La O via Getty Images

Το παρακάτω κείμενο είναι μια επιγραμματική πρόβλεψη/ανάλυση, η οποία εμπεριέχεται σε μια αναφορά, που για λόγους ευνόητους δεν θα αναφέρω περισσότερες λεπτομέρειες, πέρα από κάποια επιγραμματικά στοιχεία.

1. Η νέα δεκαετία του 2020-2030 θα βρει τόσο το DAESH όσο και την al-Qaeda να κατευθύνονται στη νομιμοποίηση της παρουσίας τους σε μικρό εδαφικό κράτος κάπου στα σύνορα Συρίας, Ιράκ. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, η οργάνωση της al-Qaeda δείχνει περισσότερο να προσπαθεί να κινηθεί προς αυτό το μονοπάτι αφού οι δράσεις της δεν γίνονται παρά με μοναδικό σκοπό την επιρροή πολιτικών και γεωστρατηγικών καταστάσεων στην περιοχή της Μ.Ανατολής. Είναι μια διαδικασία προβλεπόμενη καθώς καμία οντότητα δεν έχει επιζήσει συνεχόμενων πολεμικών καταστάσεων πέρα από μια διάρκεια μερικών ετών. Το επόμενο βήμα για τον Ισλαμικό ακραίο Σουνιτισμό θα είναι η προσπάθεια νομικής και πολιτικής επιρροής, τόσο στην Μ.Ανατολή όσο και σε κάποιες χώρες που θα υπάρχει Ισλαμική παρουσία. Παράδειγμα, το Βέλγιο και η Μ. Βρετανία αλλά και η Γαλλία μέχρι στιγμής. Είναι εμφανές άλλωστε από τις δράσεις πολιτικών υποψηφιοτήτων αυτή την περίοδο στην Ευρώπη κυρίως.

2. Στο θέμα της πΓΔΤΜ όλα θα φανούν μετά τον Ιούνιο του 2016. Οι δεύτεροι κύκλοι συνομιλιών θα δείξουν πόσο θα είναι ικανό το προτεκτοράτο να σταθεί μόνο του (με οικονομική στήριξη από τρίτους) καθώς θεωρείται δεδομένο από το εξωτερικό, ότι η Ελλάδα θα εμμείνει στο βέτο εκτός συνταρακτικού απροόπτου. Με δεδομένη τώρα την ελληνική αδυναμία να συνεχίσει να είναι αιμοδότης της οικονομίας της Βαρντάρσκα, οι 3 χρηματοδότες είναι οι ΗΠΑ, η ΕΕ και η Τουρκία. Οι δύο πρώτοι μπορεί να βοηθήσουν, αλλά υπό σημαντικές προϋποθέσεις και μόνο, εφόσον ικανοποιηθούν πολύ σημαντικές απαιτήσεις που ακόμα και σήμερα δεν γίνονται δεκτές. Η Τουρκία τώρα, μπορεί αρχικά να δώσει στήριξη, αλλά έχοντας στο μυαλό το Ισλαμικό τόξο των Βαλκανίων ενδέχεται να βρει σθεναρή αντίσταση από την εθνότητα των Αλβανών εντός του κρατιδίου.

3. Μεταναστευτικό. Το πρόβλημα δεν θα λυθεί με πολιτική λύση, όσο και αν αυτό θα ήταν ίσως ό,τι καλύτερο. Είναι εμφανές πώς η Ε.Ε. δε θέλει να αφιερώσει πολιτικό κόστος και κεφάλαιο σε αυτό το θέμα και θα κάνει χρήση απόλυτης βίας, αν αυτό καταστεί αναγκαίο, με προκάλυψη το θέμα της τρομοκρατίας και φυσικά το θέμα της εθνικής ασφάλειας. Ήδη άλλωστε η άνοδος των ακροδεξιών εθνικιστικών κομμάτων, ακόμα και σε χώρες που παραδοσιακά θεωρούνται δημοκρατικές (βλ. Γαλλία και Λεπέν) παρουσιάζει τάση συσπείρωσης προς εθνικά ιδεώδη που καπηλεύονται οι παραπάνω, αλλά οδηγούν σε πολιτικές ήττες τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Είναι σχεδόν λογικό πώς θα αντιδράσουν στο ίδιο πεδίο και δυναμική με αυστηρότερα μέτρα ελέγχων παρά πρόληψης. Το μπούμερανγκ του φτηνού δυναμικού που έλεγε ο Μ.Σούλτς προ ενός έτους, μάλλον γύρισε μπούμερανγκ.

4. Ρωσία. Παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις για καταρράκωση της δυναμικής της λόγω των οικονομικών κυρώσεων, η αλήθεια είναι πώς η Ρωσία έχει ενδυναμώσει επιρροές και παρουσία σε Μ. Ανατολή και Ευρασία. Παράλληλα, έχει πλέον περάσει σε επιθετικό ρόλο στα επίπεδα διπλωματίας τόσο στην Ουκρανία όσο και στην Συρία, καθώς τα αποτελέσματα που έχουν προκύψει από τις δύο συγκρούσεις δε δείχνουν να είχαν άδικο οι Λαβρόφ και Πούτιν για το πώς θα εξελισσόταν η κατάσταση στις δύο αυτές χώρες. Η Ρωσία θα έχει προβλήματα μόνο εσωτερικά, αν και εφόσον ο Πούτιν βγει εκτός πολιτικής σκηνής καθώς συσπειρώνει πολύ κόσμο στο πρόσωπό του. Σίγουρα θα υπάρξουν αντικαταστάτες αλλά πολύ δύσκολα θα υπάρξει ταύτιση του Ρώσου με όποιον μελλοντικό ηγέτη. Όσον αφορά τις οικονομικές συνέπειες από τα μέτρα αποκλεισμού, αυτές υφίστανται, αλλά κατ' ουσία αφορούν ελάχιστους. Το μεγαλύτερο ποσοστό Ρώσων ζει σε τέτοιες συνθήκες που δεν έχει καμία επαφή και αντίκτυπο από αυτά τα οικονομικά μέτρα καθώς ήδη βιώνει καταστάσεις κάτω από το όριο της φτώχειας έτσι και αλλιώς. Οι μόνοι που δέχονται τον αντίκτυπο είναι η αστική τάξη των Ρώσων και φυσικά οι της Ε.Ε. που έχουν χάσει μια μεγάλη αγορά.

5. ΤΤΙΡ: μια συμφωνία που θα πιάσει πολλές χώρες και πολιτικούς με τα παντελόνια κάτω. Η συμφωνία αφορά αγροτικές παραγωγές, διεθνές εμπόριο, βιολογικές και μη παραγωγές, νομικά πλαίσια συναλλαγών κτλ. κτλ. Είναι φοβερά δύσκολο και δεν είναι και το αντικείμενο του παρόντος κειμένου να δώσει στοιχεία για την συμφωνία, παρά να επισημάνει πώς με την επικράτηση του θα αλλάξει δραστικά όλος ο παγκόσμιος χάρτης και θα πεθάνουν πολλές παραγωγές σε χώρες και πολλοί τομείς ειδικοτήτων που φέρονται να έχουν σχέση με την Γη και την παραγωγή της. Στο πλαίσιο της ΤΤΙΡ είναι και η γνωστή συμφωνία για τον έλεγχο υδάτινων πόρων που μέχρι στιγμής βρήκε εμπόδια στην Ελλάδα ως εφαρμογή, αλλά δεν έχει σταματήσει τις διαδικασίες για να εφαρμοστεί στο μέλλον σε όλη την Ε.Ε. Τόσο αυτό το θέμα όσο και το μονοπώλιο/ασφάλεια τροφίμων θα χτυπήσει άσχημα όλη την Μεσόγειο.

6. Ε.Ε.: παρ' όλες τις δηλώσεις και τις αναλύσεις, η Ε.Ε. φαίνεται να παραμένει συμπαγής καθώς η αδυναμία της είναι και η δύναμη της ταυτόχρονα. Το γεγονός πώς δεν είναι ομογενοποιημένη πολιτικά έχει καταφέρει να μοιράσει το βάρος των προβλημάτων σε ασθενέστερους και οι πιο ισχυροί να έχουν ακόμα μεγαλύτερο ειδικό βάρος αποφάσεων και ελέγχου. Η απουσία ενιαίας πολιτικής μπορεί να έχει χαντακώσει ουσιαστικά το φάντασμα της Ε.Ε. για ανθρώπους χωρίς εσωτερικά σύνορα, όμως ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει ένα συνασπισμό εξουσίας και ισχυρών που δύσκολα θα ανατραπεί από αντιδράσεις πολιτών ή άλλων οργανώσεων εθνικής φύσης. Μόνο αν υπάρξει μονομερής αποχώρηση θα υπάρξει πρόβλημα γι΄αυτό και το BREXIT σαν πιθανότητα έχει τρομοκρατήσει τις Βρυξέλλες.

7. Τουρκία: Όσο εξακολουθεί και είναι «καταλυτικός παράγοντας συνεργασιών και εξελίξεων του ακραίου Ισλάμ με την πολιτισμένη Δύση» τόσο θα παίζει τον ρόλο του Μεγάλου Ασθενή και θα μπορεί να κερδίζει σε κάθε εκδήλωση και δράση του γεωπλανητικού χάρτη. Ο μόνος τρόπος να βρεθεί σε αδιέξοδο είναι αν διαλέξει θέση κοντά στο Ισλάμ ή κοντά στην Δύση. Φυσικά το δύσκολο είναι να φανεί πόσο καιρό θα μείνει σταθερή εσωτερικά με τα δύο πόδια σε δύο βάρκες, ανατολικά και δεξιά.

8. Τεχνολογία: Συνεχίζει και είναι το εργαλείο που έγινε αφεντικό των πράξεων και των λειτουργιών των ανθρώπων. Σύντομα, όπως είχε αναφέρει ο S.Hawking, θα αναλάβει τον πλήρη έλεγχο, όχι όμως με την μορφή Α.Ι. όπως είναι στις ταινίες αλλά ως όργανο που ασκεί έλεγχο/βία/κρίση/καταδίκη/τιμωρία. Ο αυτοματισμός κάθε διαδικασίας στις σχέσεις ανθρώπων με οντότητες αλλά και άλλους ανθρώπους μας έφερε πρόωρα και απροετοίμαστα στον κόσμο του I. Asimov χωρίς να έχουν ενεργοποιηθεί οι περίφημες «3 εντολές».

9. Ασφάλεια: Ο τομέας της ασφάλειας θα υποστεί και αυτός μετατροπές. Θα περάσει στα χέρια λίγων και θα φύγει από αυτά των κρατών. Το κόστος διαχείρισης της καθώς και της εφαρμογής της είναι πολύ επίπονο και βαρύ για κράτη και πολιτικούς. Έτσι θα περάσει στα χέρια ιδιωτών σε πολύ σημαντικό βαθμό που με την σειρά τους με fix ποσά και δυναμικό θα αποδίδουν (;;;) αυτά που πρέπει.

10. ΗΠΑ-ΚΙΝΑ-ΡΩΣΙΑ: Υπερδυνάμεις σε αγώνα. Το πιθανότερο είναι πώς θα εξακολουθήσει αυτός ο αγώνας και θα υπάρξουν ίσως και δυνάμεις ανερχόμενες που θα ζητήσουν χώρο και αξία μέσα στο πολυπολικό σύστημα ισχύος που έχει δημιουργηθεί. Μπορεί να προσπαθήσει η Γερμανία, κάτι όμως που προσωπικά το βλέπω ανέφικτο όσο δεν έχει στρατό ισχυρό. Αν το προσπαθήσει, τότε θα την διαλύσουν μια και καλή. Η άλλη χώρα που θέλει και εκείνη να παίξει ηγετικό ρόλο είναι το Ιράν και έχει και τα εχέγγυα να το κάνει, όμως δεν έχει το πολιτισμικό στοιχείο υπέρ της καθώς το ακραίο του θρησκευτικού χαρακτήρα της αποτελεί τροχοπέδη για παγκόσμια αποδοχή.

Το πώς θα εξελιχθούν γενικότερα οι ισορροπίες και όλα τα παραπάνω αντικείμενα σχολιασμού είναι θέμα πάντα βραχείας μελέτης, καθώς οι παράμετροι αλλάζουν ως αλληλεπίδραση στρατηγικών και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κάποιος να είναι σίγουρος για το τι θα γίνει σε 10 χρόνια από τώρα, εκτός ίσως από μια γενική εικόνα.

Αναδημοσίευση από www.geopolitics.com.gr

Δημοφιλή