ΔΙΕΘΝΕΣ
28/09/2020 17:03 EEST | Updated 28/09/2020 17:05 EEST

Στα άδυτα του μηχανισμού προπαγάνδας των κρατικών ΜΜΕ της Ρωσίας

Ηχηρές αποκαλύψεις από νυν και πρώην δημοσιογράφους του υποστηριζόμενου από το Κρεμλίνο Russia Today.

Sergei Bobylev via Getty Images

Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Ρωσίας προώθησαν σθεναρά τους υποστηρικτές του Brexit και υπονόμευσαν την προσπάθεια της Χίλαρι Κλίντον για την προεδρία των ΗΠΑ το 2016, ως μέρος μιας μακροχρόνιας εκστρατείας να σπείρει αμφιβολίες στις δυτικές δημοκρατίες, σύμφωνα με δεκάδες νυν και πρώην δημοσιογράφους του RT, ενός μέσου που υποστηρίζεται  από το Κρεμλίνο.

Η στρατηγική της Μόσχας, που περιγράφεται σε έκθεση του Ινστιτούτου Διαδικτύου της Οξφόρδης (Oxford Internet Institute) η οποία δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα, ήταν να χρησιμοποιήσει το παγκόσμιο δίκτυο ειδησεογραφικών ιστότοπων του RT σε περισσότερες από 30 γλώσσες για να προωθήσει τα αφηγήματα κατά της Δύσης, να σπείρει θεωρίες συνωμοσίας για να εγείρει αμφιβολίες γύρω από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και να προκαλέσει διαμάχη ώστε να ενισχυθεί η παρουσία της Ρωσίας στην παγκόσμια σκηνή, τονίζει το Politico.

Misha Friedman via Getty Images

Ολα αυτά προκύπτουν βάσει εμπιστευτικών συνεντεύξεων με δημοσιογράφους του RT, που μίλησαν στους ακαδημαϊκούς της Οξφόρδης με την προϋπόθεση της ανωνυμίας εν μέρει επειδή πολλοί είχαν υπογράψει συμφωνίες μη αποκάλυψης των επίμαχων πληροφοριών, οι περιλάμβαναν μεγάλες χρηματικές ποινές σε περίπτωση δημοσιοποίησής τους.

Η βουτιά στα άδυτα των δραστηριοτήτων του RT έρχεται καθώς οι εθνικές υπηρεσίες ασφαλείας και οι ειδικοί παραπληροφόρησης εξακολουθούν να είναι ανήσυχοι σχετικά με τις ρωσικές προσπάθειες παρέμβασης στις δυτικές εκλογές.

Misha Friedman via Getty Images

Με λίγο περισσότερο από ένα μήνα να απομένει μέχρι την προεδρική μάχη της κάλπης στις ΗΠΑ, το Κρεμλίνο - σύμφωνα πάντα με το Politico - προσπαθεί να σπείρει τη διχόνοια μεταξύ ενός ήδη πολωμένου εκλογικού σώματος, ενώ στην Ευρώπη, τοπικοί αξιωματούχοι κατηγoρούν τη Μόσχα ότι προσπάθησε να παρέμβει στις περσινές εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Πολλές από αυτές τις δραστηριότητες έχουν συγκαλυφθεί, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης εξελιγμένων εκστρατειών σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία συχνά Ρώσοι πράκτορες εμφανίζονταν ως ντόπιοι ψηφοφόροι.

Ωστόσο, το RT - το οποία έχει δεκάδες εκατομμύρια ακολούθους σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης - είναι ένα ηχηρό μέσο της ρωσικής επιχείρησης προπαγάνδας, σύμφωνα με 23 δημοσιογράφους που μίλησαν στους ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Οι προσπάθειές αυτές περιλάμβαναν την στρέβλωση ειδήσεων για την προώθηση ιστοριών και αφηγημάτων που έδειχναν τη Δύση ως διεφθαρμένη, διχασμένη και χωρίς καμία επαφή με την πραγματικότητα. Κατά τη διάρκεια των πρόσφατων αναταραχών και διαδηλώσεων κατά του ρατσισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, το RT εμφανίζεται να προσπάθησε με κάθε τρόπο να διαδώσει αυτά τα μηνύματα στα εκατομμύρια των διαδικτυακών ακολούθων του, σύμφωνα με μια ανάλυση των πρόσφατων δημοσιεύσεων του στο Twitter από το Politico.

Sergei Bobylev via Getty Images

«Αλλαζαν ιστορίες και γεγονότα, ή αναδιαμόρφωναν απόψεις και καταστάσεις  (αυτά τα tweets). Απολύτως», είπε ένας από τους δημοσιογράφους στους ερευνητές. «Δεν είχε να κάνει τόσο με αλλαγή μιας ιστορίας, όσο με την παράλειψη γεγονότων», εξήγησε.

Το δημοψήφισμα του Ηνωμένου Βασιλείου για το Brexit και οι προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016 ήταν σημεία - κλειδιά στη στρατηγική του RT. Οι τακτικές αυτές, μάλιστα, έχουν εξελιχθεί ακόμη πιο πολύ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με τις συνεντεύξεις των δημοσιογράφων που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου 2018 και Μαρτίου 2019.

Pavel Byrkin via Getty Images

Πριν από το βρετανικό δημοψήφισμα το 2016, οι δημοσιογράφοι του RT κλήθηκαν να δώσουν περισσότερο χρόνο ομιλίας στους υποστηρικτές του Brexit, συμπεριλαμβανομένου του πρωτεργάτη Νάιτζελ Φάρατζ. Οταν ένας δημοσιογράφος ρώτησε τον αρχισυντάκτη του ποιος ήταν ο στόχος του Κρεμλίνου, κατά τη διάρκεια του δημοψηφίσματος, η απάντηση ήταν: «Οτιδήποτε προκαλεί χάος είναι η γραμμή του RT», σύμφωνα με την έρευνα.

Ενώ η εθνική υπηρεσία πληροφοριών των ΗΠΑ ισχυρίστηκε ότι το Κρεμλίνο προσπάθησε να υπονομεύσει τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2016, δημοσιογράφοι του RT δήλωσαν ότι δεν τους είπαν ποτέ να προωθήσουν την υποψηφιότητα Ντόναλντ Τραμπ. Αντ ’αυτού, ο στόχος ήταν να προβάλλουν ιστορίες κατά της αντιπάλου του, Χίλαρι Κλίντον.

Misha Friedman via Getty Images

«Κατά τη διάρκεια των εκλογών, θυμάμαι να βάλω κατά της Κλίντον, να την επικρίνω όλη την ώρα, επειδή το ίδιο το RT δεν πίστευε ότι ο Τραμπ θα κέρδιζε», αποκάλυψε ένας από τους δημοσιογράφους.

Οταν οι ερευνητής της Οξφόρδης, ρώτησαν τους δημοσιογράφους εάν αισθάνθηκαν ένοχοι για το ρόλο τους στο ρωσικό μηχανισμό προπαγάνδας, πολλοί - αλλά όχι όλοι - παραδέχτηκαν ότι ένιωθαν ντροπιασμένοι για το πώς παρουσίασαν παγκόσμια γεγονότα για λογαριασμό του RT.

Πηγή: Politico