Warply: Οι Έλληνες που «τρέχουν» τις καμπάνιες αμερικανικών και ευρωπαϊκών κολοσσών

Warply: Οι Έλληνες που «τρέχουν» τις καμπάνιες αμερικανικών και ευρωπαϊκών κολοσσών
HuffPost

Στην εποχή που τα smartphones μπαίνουν όλο και περισσότερο στη ζωή μας, ένα ελληνικό startup αξιοποιεί τα τεχνολογικά δεδομένα και καταγράφει τη δικιά του ιστορία επιτυχίας. Είναι το Warply. Μια καινοτόμα πλατφόρμα που «τρέχει» διαφημίστηκες καμπάνιες επιχειρήσεων, εκμεταλλευόμενη τις δυνατότητες των «έξυπνων» κινητών. Η ομάδα που βρίσκεται πίσω από το εν λόγω startup έχει καταφέρει μάλιστα να κλείσει σημαντικές συμφωνίες σε χώρες του εξωτερικού.

Ο ιδρυτής του Warply, Γιάννης Δοξαράς, μιλά στη HuffPost Greece για το πώς αντιμετωπίζουν οι ξένοι τους Έλληνες επιχειρηματίες, σε τι διαφέρει η προώθηση προϊόντων τα παλαιότερα χρόνια σε σύγκριση με σήμερα, αλλά και ποια είναι τα επιχειρηματικά πλάνα του για το προσεχές μέλλον.

Είναι εύκολο για έναν νέο άνθρωπο να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά στην Ελλάδα;

Μπορεί να γίνει, αρκεί να ακολουθείς τους κανόνες της επιχειρηματικότητας. Χτίζεις τις βάσεις, σε γνωρίζει η αγορά, αποκτάς μεγάλους πελάτες, στην συνέχεια οι ίδιοι σε γνωρίζουν σε άλλους πελάτες και υπάρχει μια εξέλιξη σε βάθος χρόνου. Εμείς, για παράδειγμα, από έτος σε έτος καταγράφουμε σημαντική ανάπτυξη.

Όλη αυτή η διαδικασία φυσικά θέλει χρόνο. Τα πράγματα στην Ευρώπη δεν είναι όπως στην Αμερική, που αντίστοιχες επιχειρήσεις μπορούν να έχουν ταχύτατη ανάπτυξη. Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα, όπου η αγορά είναι επίσης μικρή. Είναι χαρακτηριστικό, ότι με το ρυθμό που αναπτύσσεται το Warply, υπολογίζουμε ότι το 2016 θα έχουμε εξαντλήσει τα περιθώρια για δραστηριοποίηση στην Ελλάδα, οπότε θα πρέπει να επεκταθούμε περισσότερο σε ξένες αγορές.

Γενικότερα, το δύσκολο είναι να πας από το μηδέν στο 1 εκατ. Ετήσιο τζίρο. Αν το καταφέρεις αυτό μετά τα πράγματα είναι πιο εύκολα γιατί ουσιαστικά λειτουργείς σαν κανονική εταιρία. Σίγουρα παλιότερα υπήρχαν οι συνθήκες και το κατάλληλο οικονομικό περιβάλλον, έτσι ώστε να αναπτυχθεί μια επιχείρηση γρηγορότερα. Και τώρα μπορείς να πετύχεις, αλλά θες μεγαλύτερη προσπάθεια και χρόνο.

Πως λειτουργεί το Warply;

Με απλά λόγια, δραστηριοποιούμαστε σε δύο τεχνολογικές «περιοχές». Η μια είναι στο κομμάτι του λεγόμενου marketing technology, όπου ουσιαστικά δουλεύουμε για ένα προϊόν που προέρχεται από μεγάλες εταιρίες, οι οποίες μπορούν εύκολα να κάνουν καμπάνιες στο πελατολόγιο τους είτε μέσω των smartphones, είτε μέσω emails.

Το δεύτερο κομμάτι είναι στο advertising technology, όπου έχουμε έναν διαφημιστικό server, μαζεύουμε δεδομένα που αφορούν τον καταναλωτή και κάνουμε στοχευμένη διαφήμιση μέσα στο διαφημιστικό δίκτυο μας. Κάτι σαν την Google. Ένας εκδότης μας δίνει διαφημιστικό χώρο και εμείς αυτοματοποιημένα πουλάμε αυτόν τον χώρο σε διαφημιζόμενους. Απλά το κάνουμε μόνο στον χώρο του mobile.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να προωθηθεί ένα προϊόν στη χαοτική εποχή του ίντερνετ;

Το ίντερνετ, τα έξυπνα κινητά και όλα τα ηλεκτρονικά μέσα είναι ακόμα ένα κανάλι. Ωστόσο, ο τρόπος για να πουλήσεις ένα προϊόν παραμένει ο ίδιος, σε σχέση με τα παλιότερα χρόνια. Είναι σημαντικό το «μήνυμα» σου να είναι ξεκάθαρο. Πρέπει επιπλέον να συζητάς με τους πελάτες σου από κοντά.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, η διαφήμιση μπορεί να γίνει πιο στοχευμένα. Δηλαδή, μπαίνω εγώ σε ένα ειδησεογραφικό site και κλικάρω σε μια διαφήμιση, με κάνει retarget η Google και όταν μπω σε ένα άλλο site θα μου δείξει πάλι μια διαφήμιση αντίστοιχου προϊόντος. Αυτός είναι ένα εργαλείο που μας βοηθά να γλυτώσουμε το «χάος» που είπατε πριν λίγο.

Η ομάδα του Waply

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, είχατε δηλώσει ότι συνεργάζεστε με μεγάλες αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρίες. Βάσει της εμπειρίας σας, είναι εύκολο οι ξένοι να εμπιστευτούν σε Έλληνες τόσο μεγάλα εγχειρήματα;

Η αλήθεια είναι ότι σε πρώτη φάση υπάρχει μια έλλειψη εμπιστοσύνης. Και όχι άδικα μπορώ να πω. Διότι οι άνθρωποι… την έχουν πατήσει από Έλληνες, Κύπριους και όλη την νοτιοανατολική Ευρώπη. Το κακό για εμάς ήταν ότι ξεκινήσαμε να κάνουμε την επέκταση μας πριν 2 χρόνια. Σε μια πολύ άσχημη περίοδο για το brand της Ελλάδας. Έτσι χρειάζεται να κάνεις τριπλάσια δουλειά, από έναν ανταγωνιστή σου ο οποίος είναι, για παράδειγμα, Αμερικάνος ή Άγγλος.

Από εκεί και πέρα, όπως ανέφερα και νωρίτερα, αυτό που μετρά πάνω από όλα είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, για να κλείσει μια μεγάλη συμφωνία. Αν προσπαθήσεις σωστά τελικά θα τα καταφέρεις, ακόμα κι αν χρειαστεί περισσότερος χρόνος.

Εσείς ως εταιρία τι μεγάλες συμφωνίες έχετε κλείσει στο εξωτερικό; Να το δούμε και λίγο πιο συγκεκριμένα

Έχουμε μια σημαντική συνεργασία με την πολύ μεγάλη εταιρία λογισμικού SAP και επίσης έχουμε μια συνεργασία με την αμερικανικής προελεύσεως First Data. Ως εταιρία δοκιμάσαμε πολλά στρατηγικά μοντέλα και καταλήξαμε σε αυτές τις δύο μεγάλες συνεργασίες που δουλεύουν εξαιρετικά μέχρι τώρα.

Αν μπορούσατε να γυρίσετε το χρόνο πίσω, τι θα κάνατε διαφορετικά σε αυτή την επιχειρηματική σας προσπάθεια;

Θα ξεκίναγα σε άλλη χώρα. Και όχι επειδή θέλω να μειώσω το brand name της Ελλάδας. Αυτό που λέω έχει να κάνει με το κομμάτι του «κόστους ευκαιρίας». Αν, δηλαδή, δουλέψεις για 5 χρόνια σε μια εταιρία στη Νότια Ευρώπη και πάει καλά, θα βγάλεις κάποια λεφτά. Αν όμως δουλέψεις τα ίδια 5 χρόνια σε μια αντίστοιχη εταιρία στην Αμερική θα εισπράξεις τα δεκαπλάσια χρήματα. Άρα λοιπόν είναι πολύ καλύτερο να ξεκινήσεις μια δουλειά σε κάποια αγορά που είναι πολύ μεγάλη.

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, γίνεται πολύ συζήτηση για το αν ένα startup μπορεί να φέρει οικονομικά κέρδη στους δημιουργούς του. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Υπάρχουν εξαιρέσεις, αλλά είναι πολύ δύσκολο. Δεν έχουμε δει κάποιο ελληνικό startup που να ξεκίνησε και μετά από 1-2 χρόνια να έχει μια υπεραξία 2 εκατομμυρίων ευρώ. Μπορεί να συναντήσουμε κάποιες περιπτώσεις που οι ιδρυτές να βγάζουν τα προστοζήν. Αλλά αυτό δεν είναι startup, είναι μια μικρομεσαία επιχείρηση. Δεν έχει, δηλαδή, την ταχεία ανάπτυξη.

Πρέπει να σκέφτεσαι ένα επιχειρηματικό μοντέλο, σύμφωνα με το οποίο τα 3 άτομα- ιδρυτές του startup, θα γίνουν 100 άτομα σε 5 χρόνια. Αυτό είναι το σημαντικό. Για να δημιουργηθούν έτσι και θέσεις εργασίας. Τέτοιες θέσεις δημιουργούνται και τώρα, αλλά σε μικρότερο βαθμό από ότι θα έπρεπε.

Επίσης, γίνεται και μια άλλη συζήτηση: το πώς μπορεί ένας νέος επιχειρηματίας να διαχειριστεί την ενδεχόμενη αποτυχία

Το πιο σημαντικό είναι να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου και με τους άλλους. Αν το κάνεις αυτό, ακόμα και στην αποτυχία οι σχέσεις των ανθρώπων δεν θα διαταραχτούν. Το να είσαι επιχειρηματίας είναι πολύ δύσκολο. Έχεις να δώσεις μισθοδοσία κάθε μήνα. Έχεις ανθρώπους από πάνω σου που σε πιέζουν. Το άγχος είναι μεγάλο.

Αν η αποτυχία σου είναι συνειδητοποιημένη, δηλαδή, να δοκιμάσεις 2-3 projects και δεν πετύχουν, τότε αυτό θεωρείται παράσημο, γιατί στην επόμενη προσπάθεια σου θα μπορείς πιο εύκολα να επανεπενδύσεις. Διότι έχεις μάθει πράγματα. Η αποτυχία είναι πολύ διδακτική.

Ποια είναι τα πλάνα σας, σε ότι αφορά το Waply, για το προσεχές μέλλον;

Εστιάζουμε σε δύο μεγάλα «μέτωπα». Το ένα έχει να κάνει με την έρευνα και ανάπτυξη, έτσι ώστε να διευρύνουμε το πορτοφόλιο των προϊόντων μας. Με στόχο να ενδυναμώσουμε το Warply στην παγκόσμια αγορά

Παράλληλα, το δεύτερο στο οποίο εστιάζουμε είναι η επανέκδοση του προϊόντος χρησιμοποιώντας υφιστάμενα κανάλια μεγαλύτερων εταιριών. Είτε ως resellers, είτε ως τοπικούς συνεργάτες. Η επέκταση στο εξωτερικό είναι πρωτεύον στόχος μας. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, μέχρι το επόμενο έτος θα πρέπει πάνω από το 50% του τζίρου μας να προέρχεται από τις ξένες αγορές. Για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε με τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης.

Δημοφιλή