Gamification: Το παιχνίδι και η διασκέδαση αποτελούν τα "κλειδιά" για την αφοσίωση και δέσμευση των πελατών στους οργανισμούς

Το Gamification αποτελεί τον νέο τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνει μία εταιρεία να δημιουργήσει μια εξαιρετική εμπειρία πελάτη, και παράλληλα να χτίσει την πιστότητα και να επιτύχει τη δέσμευση του καταναλωτή με διασκεδαστικό και διαδραστικό τρόπο.
huffpost greece

Στις μέρες μας το να ξεχωρίσεις μέσα στο κορεσμένο περιβάλλον της ψηφιακής ενημέρωσης και των social media είναι μια μεγάλη πρόκληση. Οι άνθρωποι έχουν κουραστεί να λαμβάνουν βαρετά μηνύματα από εταιρείες που εστιάζουν στην πώληση, για αυτό είναι πολύ σημαντικό να επιτύχει κανείς να επικοινωνήσει έξυπνα με όλους τους καταναλωτές, με έναν διαφοροποιημένο τρόπο που δεν έχουν ξαναβιώσει. Και ναι, αυτό ακούγεται καλό στα χαρτιά, αλλά πώς μπορεί κανείς να τραβήξει πραγματικά την προσοχή των καταναλωτών με τρόπους αποτελεσματικούς και για τους ίδιους αλλά και τις εταιρείες;

Το Gamification αποτελεί τον νέο τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνει μία εταιρεία να δημιουργήσει μια εξαιρετική εμπειρία πελάτη, και παράλληλα να χτίσει την πιστότητα και να επιτύχει τη δέσμευση του καταναλωτή με διασκεδαστικό και διαδραστικό τρόπο.

Το να μειώσει κανείς τις επιλογές των πελατών για να κάνει ευκολότερη τη λήψη αποφάσεων είναι ένα κρίσιμο βήμα στις μέρες μας. Οι εταιρείες οφείλουν να ξεχωρίσουν ανάμεσα στις άλλες. Και εδώ είναι που το Gamification μπαίνει στο παιχνίδι.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, το gaming θεωρήθηκε ότι απευθύνεται μόνο σε «παιδιά». Σήμερα, η δυνατότητα χρήσης των στοιχείων του παιχνιδιού και της ψυχολογίας του καταναλωτή αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο που χρησιμοποιείται σε σύνθετες στρατηγικές μάρκετινγκ.

Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος στις εταιρείες για να συνειδητοποιήσουν το ισχυρό πλεονέκτημα που επιφέρει στην συναισθηματική δέσμευση του πελάτη. Το Gamification προσελκύει, διατηρεί και παρακινεί τους καταναλωτές. Γι' αυτό αναμένεται να πετύχει ένα υψηλό μερίδιο αγοράς, της τάξης των $5,5 δις. μέχρι το 2018.

Στοn κλάδο της λιανικής για παράδειγμα, η έννοια της διαδικασίας αγοράς (shopping) στην πραγματικότητα δεν διαφέρει και πολύ από ένα παιχνίδι. Οι καταναλωτές ψωνίζουν για φτιάξουν τη διάθεση τους, για να διασκεδάσουν, ακόμα και για να ξεχαστούν στο τέλος μια αγχωτικής ημέρας.

Η αγορά προϊόντων δημιουργεί στους καταναλωτές την αίσθηση της επιτυχίας, για να μην αναφέρουμε την αδρεναλίνη που παραγεται με τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς προκειμένου να αποκτήσουν το ρούχο που εκπροσωπεί την τελευταία λέξη της μόδας.

Υπό αυτή την έννοια, οι ψυχολογικές διακυμάνσεις που συνοδεύουν τη διαδικασία των αγορών (shopping) έχουν αποδυναμωθεί με την είσοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.Τα προϊόντα εκτίθενται στις ιστοσελίδες μέρα με τη μέρα, μειώνοντας την αίσθηση του επειγοντος.

Το Gamification ζωντανεύει αυτή την αίσθηση του επείγοντος και παράλληλα βοηθά στη δημιουργία εκπληκτικής εμπειρίας στον πελάτη. Δεν είναι μόνο τα παιχνίδια, πηγαίνει πολύ πιο πέρα: Μπορεί και βοηθά τους χρήστες να συμμετέχουν δυναμικά και ενεργητικά σε δράσεις που συνήθως απαιτούν περαιτέρω προσπάθεια, όπως το να κάνουν ανταλλαγή περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να γράφουν κριτικές κ.α.

Χρειάζεται προσοχή όμως, γιατί οι καταναλωτές έχουν αναγνωρίσει το όφελος που προσφέρουν στις εταιρείες και ζητούν κάτι πίσω ως ανταμοιβή. Για αυτό στο Gamification το είδος της επιβράβευσης, το οποίο προσφέρει μια εταιρεία, παίζει - μεταξύ άλλων - σημαντικό ρόλο, προκειμένου αυτή να διαφοροποιηθεί από τους ανταγωνιστές και να επιτύχει τη μακροχρόνια δέσμευση των καταναλωτών.

Το Gamification βοηθά στην ενίσχυση 4 παραγόντων που βοηθούν την δεσμευση του πελάτη, την συμμετοχή, την διάδραση, την δέσμευση και τέλος την ενθαρυνση.

Πιο συγκεκριμένα καθώς οι χρήστες μπαίνουν σε ένα διασκεδαστικό και παιχνιδιάρικο περιβάλλον, είναι πιο πρόθυμοι να συμμετέχουν σε κάθε είδους δραστηριότητα που θέλει μια εταιρεία να προωθήσει.

Eνα καλά σχεδιασμένο σύστημα ανταμοιβής, γεμάτο κίνητρα και τεχνικές παιχνίδιου θα κάνει τους χρήστες πιο ενεργητικούς στο να διαδράσουν με το περιεχόμενο μιας εταιρείας. Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι ευκολότερο να επιτύχει αυτή τους στόχους της και παράλληλα να ενισχύσει την πιστότητα των πελατών της.

Επίσης χάρη στην Gamification, οι χρήστες απολαμβάνουν μια μοναδική εμπειρία με την εταιρεία, η οποία ενισχύει την αίσθηση δέσμευσης με αυτή και δημιουργεί μακροχρόνιους ισχυρούς δεσμούς μαζί της. Τέλος το Gamification ενθαρρύνει στους χρήστες να μετέχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να επωφεληθούν από δώρα, και άλλες ανταμοιβές.

Επομένως η αρχή είναι απλή: να κάνεις τους καταναλωτές να κάνουν ενέργειες μέσα σε ένα διασκεδαστικό περιβάλλον και να τους προσφέρεις κάτι σε αντάλλαγμα για να το πράξουν. Ας πούμε ότι ένας οργανισμός θέλει να εισαγάγει ένα νέο προϊόν, η βασική ιδέα είναι οι χρήστες να γνωρίσουν το προϊόν από το παιχνίδι, μέσω του κινητού ή του web περιβάλλοντος. Πρέπει να ξεχάσουμε λοιπόν την επιθετική διαφήμιση και να καλοσωρίσουμε διαδραστικές μηχανές που βοηθούν το χρήστη να καταλάβει το προϊόν απολαμβάνοντας τη διαδικασία. Οι χρήστες διασκεδάζουν και επιβραβεύονται: ο τέλειος συνδυασμός!

Αυτό είναι τέλειο για τους καταναλωτές, αλλά ας μιλήσουμε και για το τι κερδίζουν οι εταιρείες. Είναι πλέον σε θέση να παρακολουθούν τις προτιμήσεις και τις τάσεις των καταναλωτών με έξυπνο τρόπο, με αμεση ανατροφοδότηση της συμπεριφοράς τους από την πλατφόρμα μας. Και φυσικά, επιτυγχάνουν να δημιουργήσουν πιο πιστούς πελάτες, αφού οι καταναλωτές χαίρονται να παίζουν μαζί τους, να μοιράζονται το περιεχόμενό τους και το πιο σημαντικό, να ανταμείβονται.

Ομιλητής στο Athens 2nd Customer Experience Festival, μαζί με τον κ. José Luis Muñoz Braulio θα είναι και ο κ. Κώστας Σαραφιανός, Εμπορικός Διευθυντής, MPASS. Για να κατοχυρώσετε τη θέση σας στο Athens 2nd Customer Experience Festival, μπορείτε να στείλετε email ΕΔΩ ή καλέστε στο 210 6096921.

Δημοφιλή