Δυο αριθμοί για την Παιδεία: 4327 και 4009

Σίγουρα το παρόν πλαίσιο χρήζει βελτιώσεων κι αναβάθμισης εκτεταμένης. Όμως η αντικατάστασή του μ'ένα οπισθοδρομικό και αντιευρωπαϊκό πλαίσιο για την παιδεία είναι λάθος. Ένα νομοσχέδιο για την παιδεία δε νοείται να περνάει νύχτα από το κοινοβούλιο με τη μορφή του κατεπείγοντως .Ιδιαίτερα από μια βαθιά δημοκρατική κυβέρνηση όπως διατείνεται ότι είναι η παρούσα κυβέρνηση.
ARIS MESSINIS via Getty Images

Ας ξεκινήσουμε με θετική σκέψη και καλή προαίρεση.Για παράδειγμα, οι αριθμοί 4327 και 4009 έχουν πολλά κοινά: είναι τετραψήφιοι, έχουν τις ίδιες χιλιάδες (4) και αναφέρονται, στην προκειμένη περίπτωση, στο ίδιο θέμα ∙την παιδεία. Κάπου εδώ όμως εξαντλείται ο κοινός τόπος και ξεκινά ο πόλεμος των άκρων κι όχι των άστρων (!)Κι εδώ γεννιούνται πολλά ερωτήματα:

-Γιατί ενόσω ήταν δεδομένη βάσει προγράμματος η επαναξιολόγηση του 4009/11 μέσα στο 2015, έσπευσε η κυβέρνηση (κυριολεκτικά έσπευσε, αν σκεφτεί κανείς τη μορφή του κατεπείγοντως με την οποία πέρασε το νομοσχέδιο στη Βουλή) να το καταργήσει;

-Γιατί δεν προηγήθηκε κανενός είδους διαβούλευση, ζύμωση για ένα ζήτημα τόσο ζωτικό για την κοινωνία ολόκληρη;

-Γιατί δεν αξιολογήθηκε ούτε στο ελάχιστο η ευρεία ψήφιση του 4009/11στη βουλή; Μια συναίνεση που είχε να επιτευχθεί από τη μεταπολίτευση.

Με το νέο νομοσχέδιο (4327/15):

1. θα καταργηθούν τα πρότυπα/πειραματικά σχολεία τα οποία την τελευταία 4ετία είχαν αρχίσει να αποδίδουν πολύτιμους καρπούς και ν'αποτελούν τη μαγιά προκειμένου να εφαρμοστούν οι εκπαιδευτικές μέθοδοι και το υλικό τους σε όλα τα δημόσια σχολεία

2. θα εφαρμοστεί η βάση του 9.5 για την προαγωγή στις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου, κατεβάζοντας έτσι ακόμη χαμηλότερα το επίπεδο των αποφοίτων των σχολείων μας. Σαφώς δεν υποχρεούνται όλοι να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα ήταν αντίθετο με τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα του καθενός μας.Το σχολείο όμως οφείλει να εφοδιάζει τους μελλοντικούς ενεργούς πολίτες, με βασικές κι ουσιαστικές γνώσεις απαραίτητες για την ευθυκρισία, την ευνομούμενη συνύπαρξη , τη δημιουργικότητα και την αυτοεξέλιξη .Και όχι∙ αυτό δεν πετυχαίνεται με το όριο του 9.5.

3.θα καταργηθεί η αξιολόγηση των καθηγητών, με άμεσο αποτέλεσμα τη δημιουργία εκπαιδευτικών της ήσσονος προσπάθειας αλλά και τη διατήρηση των ανεπαρκών εκπαιδευτικών ανάμεσα στους ικανούς.

4. καταργούνται τα αξιοκρατικά κριτήρια για τις 14,000 θέσεις διευθυντών στα δημόσια σχολεία.Τη θέση τους παίρνουν η αρχαιότητα (1) και η αποδοχή των συναδέλφων , μέσω μυστικής ψηφοφορίας των συλλόγων διδασκόντων(2) ! Τι γεννά αυτό το σύστημα; Πρακτικές σωματείου μέσα στα σχολεία και δεινόσαυρους της εκπαίδευσης στις καίριες θέσεις χωρίς προσόντα.

5. καταργείται το πρόγραμμα επιμόρφωσης των καθηγητών, τουλάχιστον δεν αναφέρεται πουθενά η επόμενη μέρα σε αυτό το τόσο ουσιαστικό ζήτημα

6. στα πανεπιστήμια καταργούνται οι διεπιστημονικές επιτροπές και τα μέλη τους από πανεπιστήμια της αλλοδαπής.Οι διεθνείς πιστοποιήσεις των πανεπιστημίων μας θα καταργηθούν μέσα από την κατάργηση των ECTS (European Credit Transfer System) των πιστωτικών μονάδων που βάσει του νέου νόμου αντικαθίστανται από τις διδακτικές μονάδες. Με αυτή την κατάργηση βρισκόμαστε αυτόματα εκτός της Διαδικασίας της Μπολόνια στην οποία συμμετέχουν 47 χώρες.Οι διδακτικές ώρες έχουν να κάνουν με τις ώρες παρακολούθησης ανά μάθημα και τις ώρες που αφιερώνει ο φοιτητής για να το περάσει ενώ οι πιστωτικές μονάδες αφορούν στις ώρες που αφιέρωσε ο φοιτητής σε συνδυασμό με το αποτέλεσμα που έφερε.Το ποιοτικό κριτήριο ενάντια στο διαδικαστικό.Τα ελληνικά πτυχία θα γίνουν πλέον εσωτερικής κατανάλωσης και μόνο.Αυτό είναι το απόλυτο GREXIT ,αλλά στην παιδεία.

7. καταργείται η ανταλλαγή φοιτητών με πανεπιστήμια του εξωτερικού.Τέρμα η ανταλλαγή ερεθισμάτων, γνώσεων, η διάδραση.Τέρμα στη δημιουργία αυριανών πολιτών του κόσμου.

8.οι φοιτητές θα ψηφίζουν για την πρυτανεία και θα έχουν ενεργό ρόλο στη διοίκηση των πανεπιστημίων. Σωστό;

9. θα επιστρέψει δυναμωμένος ο θεσμός των «αιώνιων φοιτητών», άρθρο 33 του 4327/15. Δεν είναι θέμα κόστους ή όχι.Είναι θέμα υποβάθμισης των ίδιων των φοιτητών. Η δημιουργία φοιτητών πολλαπλών ταχυτήτων, η γνώση που θα παρέχεται αποσπασματικά ,αδόμητα και αναποτελεσματικά σε αόριστο χρονικό διάστημα.Ποιά ισχύ και ποιά αξία θα έχει ένα πτυχίο που έχει αποκτηθεί μέσα σε αυτή τη συνθήκη σε 15 ή και περισσότερα χρόνια;

10. Αλλάζει ο τρόπος αξιολόγησης κι επιλογής των ακαδημαϊκών και εισάγονται και πάλι μη αξιοκρατικά κριτήρια.

Σίγουρα το παρόν πλαίσιο χρήζει βελτιώσεων κι αναβάθμισης εκτεταμένης. Όμως η αντικατάστασή του μ'ένα οπισθοδρομικό και αντιευρωπαϊκό πλαίσιο για την παιδεία είναι λάθος.

Ένα νομοσχέδιο για την παιδεία δε νοείται να περνάει νύχτα από το κοινοβούλιο με τη μορφή του κατεπείγοντως .Ιδιαίτερα από μια βαθιά δημοκρατική κυβέρνηση όπως διατείνεται ότι είναι η παρούσα κυβέρνηση.

Πολλά ΓΙΑΤΙ εκκρεμούν σε αυτό το ζήτημα και δείχνει ότι θα εκκρεμούν για καιρό. Μόνο που ο χρόνος σε ό,τι αφορά στην παιδεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το μέλλον.Αυτό το GREXIT από το μέλλον της χώρας είναι που θα πρέπει να μας απασχολεί κι όχι αυτό των αγορών.

Δημοφιλή