Τα 18 δυναμικά ελληνικά προϊόντα που κατακτούν τις ξένες αγορές και «προσφέρουν» δισεκατομμύρια στο ελληνικό ΑΕΠ

Από ελιές μέχρι ανελκυστήρες. Τα 18 δυναμικά ελληνικά προϊόντα που κατακτούν τις ξένες αγορές
National Bank of Greece

Πρωταθλητισμό στις εξαγωγές κάνουν 18 ελληνικά προϊόντα σύμφωνα με έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Τα προϊόντα αυτά κατέγραψαν αύξηση των εξαγωγών κατά 71% την περίοδο 2009 - 2017.

Τα προϊόντα αυτά είναι:

  1. αλουμίνιο
  2. ελαιόλαδο
  3. φρέσκο ψάρι (τσιπούρα/λαβράκι)
  4. καπνός
  5. Φέτα
  6. μάρμαρο
  7. ελιές
  8. βαμβάκι
  9. γούνες
  10. κομπόστα
  11. τσιμέντο
  12. γιαούρτι
  13. μετρητές ηλεκτρισμού
  14. ανελκυστήρες
  15. καπνιστό ψάρι
  16. παγωγό
  17. κρέας (πρόβειο και κατσικίσιο)
  18. φιστίκια Αιγίνης

Συγκεκριμένα, τα «δυναμικά» αυτά προϊόντα (30% των ελληνικών εξαγωγών) διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

  • τα βασικά εξαγωγικά προϊόντα που καλύπτουν το 27% των ελληνικών εξαγωγών και έχουν κατακτήσει σημαντικά μερίδια στις διεθνείς αγορές (όπως το αλουμίνιο, το μάρμαρο, το ελαιόλαδο, οι ελιές και η φέτα και
  • τα ανερχόμενα εξαγωγικά προϊόντα που ενώ ακόμα καλύπτουν μόλις το 3% των ελληνικών εξαγωγών, έχουν εκρηκτική πορεία κατάκτησης μεριδίων στις διεθνείς αγορές (όπως το γιαούρτι, το παγωτό, το καπνιστό ψάρι και τα φιστίκια)

Όπως τονίζεται, κατά τη διάρκεια της κρίσης τα βασικά προϊόντα διατήρησαν το μερίδιο τους στις διεθνείς αγορές κατά μέσο όρο στο 2,5% και τα ανερχόμενα σχεδόν διπλασίασαν το μερίδιο τους προσεγγίζοντας το 2%.

Ως αποτέλεσμα, τα δυναμικά προϊόντα (βασικά και ανερχόμενα), τριπλασίασαν τη στήριξη τους στο ελληνικό ΑΕΠ σε 0,12% ετησίως την περίοδο της κρίσης (με σωρευτική συνεισφορά της τάξης των 2δισεκ ευρώ από 0,04% προ κρίσης ενώ η αντίστοιχη συνεισφορά των λοιπών εξαγωγών περιορίστηκε κατά σχεδόν 80% (φτάνοντας το 0,08% ετησίως κατά την περίοδο κρίσης αό 0,34% προ κρίσης).

Δημοφιλή