Ερευνα: Τα κινητά στην τάξη δεν εμποδίζουν τελικά την εκπαίδευση των μαθητών

Η μάθηση και οι βαθμοί δεν επηρεάζονται αρνητικά όταν οι μαθητές χρησιμοποιούν την κινητή τους συσκευή στην τάξη.
EMS-FORSTER-PRODUCTIONS via Getty Images

Νέα έρευνα βάζει «φρένο» στα όσα γνωρίζουμε για τα περί διαταραχής της προσοχής των μαθητών από τα κινητά στις σχολικές αίθουσες. Σύμφωνα με αυτή, φαίνεται πως δεν επηρεάζει επ′ ουδενί τη μάθηση.

Από τότε που τα smartphones έγιναν μέρος της καθημερινής μας ζωής, έχουν υπάρξει πάμπολλες ακαδημαϊκές συζητήσεις σχετικά με το αν είναι καλό ή κακό να επιτρέπουμε κινητές συσκευές στην τάξη, λέει ο επικεφαλής της έρευνας. «Χρησιμοποιούμε όλο και περισσότερο τη νέα τεχνολογία σε μαθησιακές καταστάσεις, όπως για τον έλεγχο γεγονότων και τη λήψη κουίζ που τεστάρουν την υπάρχουσα γνώση. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα η αντίληψη ότι εν τέλει επηρεάζει αρνητικά τους μαθητές».

Πλέον, όμως, μια διετής μελέτη μεταξύ μιας μεγάλης ομάδας φοιτητών στο Πολυτεχνείο της Δανίας δείχνει ότι η μάθηση και οι βαθμοί δεν επηρεάζονται αρνητικά όταν οι μαθητές χρησιμοποιούν την κινητή τους συσκευή στην τάξη.

«Πρέπει να απομακρύνουμε αυτόν τον φόβο της τεχνολογίας που έχει επηρεάσει τη γνώμη μας σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων στην τάξη», λέει ο Αντρέας Μπιέρε Νίλσεν, επίκουρος καθηγητής από το Κέντρο Κοινωνικών Επιστημών Δεδομένων της Κοπεγχάγης (SODAS) στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης. Αυτός και οι συνάδελφοί του πιστεύουν ότι οι προηγούμενες μελέτες μπορεί να βασίστηκαν σε μια εγγενή αντίσταση στη νέα τεχνολογία που επηρέασε την κατανόηση της χρήσης και της εκμάθησης μέσω κινητού - και όχι σε κάποιο πραγματικό πρόβλημα.

«Πριν από τα κινητά, μπορεί να τους αποσπούσαν την προσοχή το παράθυρο, το ταβάνι ή να πειράξουν κάποιον συμμαθητή τους. Αν είχαμε δεδομένα για το πόσο συχνά οι μαθητές είχαν προηγουμένως ασχοληθεί με αυτές τις μικροδιασπάσεις, πιστεύω ότι θα δούμε ότι η εκάστοτε απόσπαση της προσοχής είναι αντίστοιχη με αυτές που επιφέρουν τα κινητά», λέει ο καθηγητής Ντέιβιντ Ντράιερ Λάρσεν, ο οποίος συμμετέχει στην ερευνητική ομάδα.

Για τη μελέτη, ερευνητές από το SODAS παρακολούθησαν τη χρήση 470 φοιτητών πανεπιστημίου από smartphone συνεχώς για περίοδο δύο ετών, χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή παρακολούθησης οθόνης για να δημιουργήσουν τη σύνδεση μεταξύ της χρήσης smartphone στην τάξη και της ακαδημαϊκής απόδοσης των φοιτητών.

«Στη μελέτη μας, εξετάσαμε τη χρήση των κινητών τηλεφώνων από μαθητές σε διάφορα μαθήματα και έχουμε λάβει υπόψη τις ατομικές διαφορές και το εν λόγω πλαίσιο της τάξης. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορεί να θεωρήσουν έναν συγκεκριμένο δάσκαλο βαρετό και ως εκ τούτου καταφεύγουν στο smartphone τους. Ή μπορεί να είναι κουρασμένοι και χωρίς κίνητρα επειδή είναι νωρίς το πρωί. Έχουμε συμπεριλάβει αυτούς τους παράγοντες και άλλες μεταβλητές για τις οποίες οι προηγούμενες μελέτες δεν μπόρεσαν να ελέγξουν και αυτό ενισχύει το αποτέλεσμα μας », λέει ο Μπιέρε Νίλσεν.

«Αν κοιτάξετε μόνο μια ομάδα μαθητών και ένα μόνο μάθημα, η γνώση που παίρνετε είναι πολύ περιορισμένη», τονίζει. Πρέπει να απομακρυνθούμε από μια τέτοια έρευνα , υποστηρίζουν οι ερευνητές και ελπίζουν ότι η νέα μέθοδος μπορεί να εμπνεύσει άλλους.

Πηγή: World Economic Forum