LIFE
28/06/2019 16:10 EEST

Τα σημάδια ενός τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος και πώς θα επιβιώσετε

Κανένας δεν θέλει να ζήσει μια τέτοια εμπειρία.

Prasit photo via Getty Images

Τα τελευταία χρόνια, ακούμε όλο και περισσότερους ανθρώπους στον κόσμο να είναι «εγκλωβισμένοι» σε κάποιο τοξικό εργασιακό περιβάλλον, να μιλούν συνέχεια για το πόσο δυσαρεστημένοι είναι στη δουλειά τους, με αποτέλεσμα να εμφανιστούν σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία.

Τα σημάδια ενός τοξικού περιβάλλοντος

Ενα από τα πρώτα σημάδια που δείχνουν ότι το περιβάλλον στο οποίο εργάζεστε είναι τοξικό, είναι η δυσαρέσκεια και ξαφνική έλλειψη διάθεσης, παραγωγικότητας και κινήτρου με το που εισέρχεστε στο χώρο της δουλειάς. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί να προκληθούν από την απρεπή συμπεριφορά του αφεντικού προς το πρόσωπό σας ή τους συναδέλφους, τις «κλίκες» που δημιουργούνται, χωρίζουν μια ομάδα κι εσείς δεν περιλαμβάνεστε σε αυτές, καθώς και την κακή επικοινωνία ή τα συνεχή αρνητικά, επικριτικά σχόλια που δέχεστε. Η πιο σημαντική συνέπεια μιας τέτοιας τοξικής ατμόσφαιρας είναι ο αντίκτυπος στην υγεία, η συχνότητα με την οποία αρρωσταίνετε, το burnout και η τακτική απουσία από το γραφείο. 

Aja Koska via Getty Images

Πώς θα επιβιώσετε  

Η πρώτη σκέψη που περνάει συνέχεια από το μυαλό σας είναι η παραίτηση. Η υλοποίηση αυτού του σχεδίου κυρίως στις εποχές που ζούμε με τα υψηλά επίπεδα ανεργίας και την οικονομική κρίση, ίσως να μοιάζει δύσκολη έως αδύνατη και έτσι για πολλούς μπορεί να μην είναι εύκολη μια τέτοια αποφαση, πόσο μάλλον όταν δεν υπάρχει στον ορίζοντα κάποια νέα επαγγελματική ευκαιρία. 

Μέχρι να βρεθεί όμως αυτή η ευκαιρία, προσπαθήστε να ακολουθήσετε τον παρακάτω οδηγό επιβίωσης, αν αισθάνεστε άσχημα.

  • Να θέτετε όρια. Πολλοί συνάδελφοι θα προσπαθήσουν να «παραβιάσουν» τα όριά σας σε ένα τοξικό περιβάλλον, όμως εσείς πρέπει να ξεκαθαρίζετε τις προσδοκίες για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύετε και πώς περιμένετε να σας συμπεριφέρονται. Για παράδειγμα, αποφύγετε να απαντάτε σε e-mails και μηνύματα συναδέλφων όταν φεύγετε από το γραφείο και να απαντάτε στην κάθε αγενή συμπεριφορά.
  • Να αφήνετε τον όγκο εργασίας στο γραφείο. Αν υπάρχει κάτι που επείγει, μην παίρνετε τη δουλειά στο σπίτι, ώστε να καταφέρετε να αποκτήσετε μια ισορροπία μεταξύ δουλειάς και ζωής εκτός, όσο είναι αυτό εφικτό. 
  • Μην μεταφέρετε τα προβλήματα της δουλειάς στο σπίτι. Η αναζήτηση στήριξης και οι συμβουλές από τους φίλους και την οικογένεια βοηθούν και για να ξεθυμάνετε. Ομως, το να το κάνετε σε καθημερινή βάση, σημαίνει ότι παίρνετε την αρνητική ενέργεια στο σπίτι. 
  • Να είστε ευγνώμονες. Μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να βρείτε μια θετική πλευρά στην επαγγελματική σας ζωή, όμως προσπαθήστε να εξασκήσετε ευγνωμοσύνη, καταγράφοντας μια λίστα από καταστάσεις που σας αρέσουν και πράγματα της προσωπικής σας ζωής για τα οποία ανυπομονείτε.
  • Μην παίρνετε τα γεγονότα προσωπικά. Αυτή τη συμβουλή είναι περισσότερο εύκολη να λέγεται, αλλά δύσκολη στην πράξη. Να θυμάστε ότι οι τοξικοί άνθρωποι λειτουργούν με βάση τις δικές τους ανασφάλειες και η άσχημη συμπεριφορά τους δεν σχετίζεται με εσάς ή τη δουλειά σας.
  • Απομονώστε τον εαυτό σας από μια τοξική κατάσταση. Απομακρυνθείτε από αχρείαστα κουτσομπολιά συναδέλφων που συνήθως αφορούν μια κατάσταση στο χώρο εργασίας. 
  • Βρείτε τρόπους να ξεχαστείτε. Βρείτε αποτελεσματικούς τρόπους για να αποσπάσετε τη σκέψη σας από τον εργασία, όταν είστε στο σπίτι και αυτό μπορείτε να το εφαρμόσετε αποκτώντας ένα νέο χόμπι, με την εγγραφή σε ένα διαδικτυακό μάθημα ή το meditation ώστε να «καταστρέψετε» τα αρνητικά συναισθήματα. 
Tero Vesalainen via Getty Images

Και μπορεί όλα τα παραπάνω να χρειάζονται χρόνο, ωστόσο δεν θα πρέπει να παραμένετε σε ένα περιβάλλον που δεν σας προσφέρει τίποτα άλλο, παρα μόνο άγχος, θλίψη, κακή απόδοση και εμπόδια στην καριέρα σας. Αυτό που χρειάζεται είναι μια καλή στρατηγική και μικρά καθημερινά βήματα που θα σας οδηγήσουν στην εξέλιξή σας ως επαγγελματίες - εστιάστε εκεί.

 

Πηγή: Masala