Τα «βρώμικα νερά» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης – Πως δρούσε το «κύκλωμα των ρυμουλκών»

Τι σχολιάζουν πηγές της HuffPost Greece.
fotofritz16 via Getty Images

Στέλεχος εφοπλιστικής εταιρίας καλεί ναυτικό πράκτορα στη Θεσσαλονίκη και του λέει: «Τι γίνεται κύριε… Γιατί θα μας κοστίσει τόσο ακριβά η ρυμούλκηση του πλοίου; Ξέρουμε τι τιμές σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Αυτό δεν είναι φυσιολογικό».

Ο ναυτικός πράκτορας απαντά: «Έχετε δίκιο. Αλλά αυτές τις τιμές μας δίνουν οι ρυμουλκαδόροι. Για να σας πείσω ότι δεν ευθύνομαι εγώ για την υψηλή τιμή που σας δίνω, σας προτείνω να σας φέρω σε επαφή με την ίδια την εταιρία που μισθώνει τα ρυμουλκά, για να σας δώσουν εκείνοι τιμή χωρίς ενδιάμεσο εμένα».

Το στέλεχος της εφοπλιστικής εταιρίας έπαιρνε τηλέφωνο την εταιρία με τα ρυμουλκά και διαπίστωνε ότι για κάποιον «περίεργο» λόγο η χρήση ρυμουλκών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν πανάκριβη.

Το παραπάνω σκηνικό ήταν σύνηθες, όπως εξηγούν πηγές της HuffPost Greece, στις επικοινωνίες των εφοπλιστικών εταιριών με τους ναυτικούς πράκτορες της Θεσσαλονίκης.

Ο λόγος των πολύ υψηλών τιμών ήταν η ύπαρξη του κυκλώματος που εξαρθρώθηκε από τις Εσωτερικές Υποθέσεις με τη σύλληψη 18 ατόμων, μεταξύ των οποίων πλοηγοί και ιδιοκτήτες εταιρειών ρυμουλκών. Η δράση τους αφορούσε στην κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τη χρήση περισσότερων ρυμουλκών σκαφών απ’ όσα χρειάζονταν για τον ελλιμενισμό τους.

Χθες Πέμπτη τέθηκε σε διαθεσιμότητα με απόφαση στου αρχηγού του Λιμενικού Σώματος ο λιμενάρχης Θεσσαλονίκης, ο οποίος κατηγορείται ότι έπαιρνε χρήματα για να εξυπηρετεί το κύκλωμα.

Πως αποκαλύφθηκε

Πως, όμως ήρθε στο φως το κύκλωμα; Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δραστηριοποιούνταν συνολικά πέντε επιχειρηματίες στο κομμάτι της ρυμούλκησης. Από αυτούς ο ένας δεν είχε καμία σχέση με το «τραστ» που είχε δημιουργηθεί, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους τέσσερις, που σύμφωνα με τη δικογραφία που σχηματίστηκε, είχαν σχέση με το «τραστ». Ο επιχειρηματίας αυτός, ο πατέρας του οποίου ήταν στο παρελθόν ένας κολοσσός στον ναυτιλιακό χώρο, αναγκάστηκε να κλείσει την εταιρία του από τις συνθήκες ασφυξίας που του είχε δημιουργήσει το «τραστ». Έτσι, αποφάσισε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο να μιλήσει στις Εσωτερικές Υποθέσεις που άρχισαν να παρακολουθούν τους υπόπτους.

Μάλιστα, οι Αρχές «άκουγαν» τα κινητά τηλέφωνα των μελών του κυκλώματος και άρχισαν να έχουν πλήρη εικόνα για τη δράση τους.

Ο ρόλος των πλοηγών

Ποιος ήταν ο ρόλος των πλοηγών; Οι πλοηγοί είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι που ανήκουν στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (καπετάνιοι στην ιδιότητα), οι οποίοι βρίσκονται στα λιμάνια για να συμβουλεύουν τον καπετάνιο κάθε πλοίου για το ποια διαδρομή θα ακολουθήσει από τα ανοιχτά μέχρι το λιμάνι. Οι πλοηγοί, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ζητούσαν μεγαλύτερο αριθμό ρυμουλκών από αυτόν που χρειαζόταν για τον ελλιμενισμό των πλοίων. Αφού βέβαια πρώτα έρχονταν σε υπόγεια συνεννόηση με τις εταιρίες που μισθώνουν τα ρυμουλκά. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις, όπως προκύπτει από τη δικογραφία, τα μέλη του κυκλώματος έβλεπαν «κακοκαιρία» και «βαρδάρη» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ακόμα και στην πραγματικότητα υπήρχε καλοκαιρία.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, έθεσε σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας έξι πλοηγούς της Πλοηγικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης προς τους οποίους έχει ασκηθεί ποινική δίωξη εις βάρος τους και αφορά τις κακουργηματικές πράξεις της «εγκληματικής οργάνωσης» και της «εκβίασης κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση από κοινού» της «νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις» (ξέπλυμα βρόμικου χρήματος) και της «δωροληψίας υπαλλήλου κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση».

Υπενθυμίζεται ότι οι 18 κατηγορούμενοι για την υπόθεση διαφθοράς στο λιμάνι Θεσσαλονίκης θα βρεθούν ενώπιον της Α Ειδικής Ανακρίτριας το Σάββατο (05/10) και την Κυριακή (06/10).

Δημοφιλή