ΔΙΕΘΝΕΣ
13/10/2021 07:15 EEST

Τάνκερ που σαπίζει στην Ερυθρά Θάλασσα απειλεί να αφήσει χωρίς νερό 8 εκατ. ανθρώπους

Κίνδυνος περιβαλλοντικού ολέθρου που θα επηρεάσει πολλές χώρες, εκατομμύρια ανθρώπους και το παγκόσμιο εμπόριο.

DigitalGlobe/ScapeWare3d via Getty Images

Ο αντίκτυπος μιας διαρροής πετρελαίου στη Ερυθρά Θάλασσα από ένα δεξαμενόπλοιο που σαπίζει στο νερό θα μπορούσε να είναι πολύ σοβαρότερος από το αναμενόμενο, με 8 εκατομμύρια ανθρώπους να κινδυνεύουν να χάσουν την πρόσβαση σε τρεχούμενο νερό και το αλιευτικό απόθεμα της της Υεμένης να απειλείται με καταστροφή εντός τριών εβδομάδων.

Οι διαπραγματεύσεις για την εκφόρτωση των 1,1 εκατ. βαρελιών αργού πετρελαίου, που παραμένουν επί του τάνκερ FSO Safer, βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά η κατάσταση του πλοίου επιδεινώνεται από τότε που εγκαταλείφθηκε το 2017 και μια διαρροή θεωρείται όλο και πιο πιθανή.

Αν συμβεί κάτι τέτοιο, το πετρέλαιο θα εξαπλωθεί πολύ πέρα ​​από την Υεμένη και θα προκαλέσει περιβαλλοντικό όλεθρο που θα επηρεάσει τη Σαουδική Αραβία, την Ερυθραία και το Τζιμπουτί.

Οι τριμερείς συνομιλίες μεταξύ των ανταρτών Χούτι, της αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ κυβέρνησης της Υεμένης και του ΟΗΕ απέτυχαν, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις, συμπεριλαμβανομένου του συμβουλίου ασφαλείας του ΟΗΕ, για τον αντίκτυπο εάν το δεξαμενόπλοιο εκραγεί, διαλυθεί ή αρχίσει να διαρρέει.

Οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν εγγυήσεις για τη συντήρηση του σκάφους, συμπεριλαμβανομένου του σάπιου κύτους του, το οποίο τώρα επιβλέπεται από ένα πλήρωμα μόλις επτά μελών.

Σύμφωνα με ένα προγνωστικό μοντέλο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature  τη Δευτέρα, η διαρροή θα μπορούσε να οδηγήσει στο κλείσιμο των λιμένων της Ερυθράς Θάλασσας, Αλ Χουνταϊντά και Σαλίφ, μέσα σε δύο εβδομάδες, απειλώντας την παράδοση 200.000 τόνων καυσίμων για την Υεμένη - αυτό ισοδυναμεί με το 38% των αναγκών της χώρας σε καύσιμα.

Οι τιμές των καυσίμων είναι πιθανό να αυξηθούν έως και 80% και η απουσία καυσίμου για τη λειτουργία των αντλιών νερού θα στερήσει το τρεχούμενο νερό από οκτώ εκατομμύρια ανθρώπους στην Υεμένη.

Εως και 2 εκατομμύρια πολίτες θα χάσουν την πρόσβαση σε νερό εάν οι μονάδες αφαλάτωσης στην περιοχή μολυνθούν.

Αν και το μισό πετρέλαιο αναμένεται να εξατμιστεί στη θάλασσα μέσα σε 24 ώρες, το υπόλοιπο θα φτάσει σε έξι έως 10 ημέρες στη δυτική ακτογραμμή της Υεμένης και στα λιμάνια νοτιότερα σε τρεις εβδομάδες.

Οι άνθρωποι που θα χρειαστούν επισιτιστική βοήθεια κυμαίνονται από 5,7 εκατομμύρια έως 8,4 εκατομμύρια, ανάλογα με το αν η διαρροή φτάνει στα λιμάνια του νότου, όπως το Αντεν. Οι εκτιμήσεις εξαρτώνται από την εποχή που συμβαίνει η διαρροή και την έκταση της απώλειας λαδιού.

Η διαρροή θα απειλήσει το 66,5%-85,2% της αλιείας της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα μέσα σε μία εβδομάδα και το 93,5% - 100% αυτών των αλιευμάτων εντός τριών εβδομάδων, ανάλογα με την εποχή.

Οι επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από μια διαρροή, συμπεριλαμβανομένου του αυξημένου κινδύνου νοσηλείας για καρδιαγγειακές και αναπνευστικές παθήσεις, κυμαίνονται από 11,3 εκατομμύρια άτομα έως 19,5 εκατομμύρια, και πάλι ανάλογα με την εποχή.

Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι της Ερυθράς Θάλασσας, οι οποίοι έχουν μελετηθεί για τη μοναδική ανθεκτικότητά τους στη θέρμανση του θαλασσινού νερού, θα απειληθούν επίσης.

Η έκθεση στο Nature Sustainability προειδοποιεί: «Η διαρροή θα μπορούσε να παρακωλύσει το παγκόσμιο εμπόριο, μέσω του ζωτικού στενού Μπαμπ ελ Μαντέμπ, πλάτους 29 χιλιομέτρων στο στενότερο σημείο του, από το οποίο διέρχεται το 10% του παγκόσμιου εμπορίου ναυτιλίας. Οι ζώνες αποκλεισμού που θα δημιουργηθούν για τον καθαρισμό θα μπορούσαν να ανακατευθύνουν την κυκλοφορία και οι αποστολές να καθυστερήσουν, καθώς τα πλοία που ενδεχομένως εκτίθενται στο πετρέλαιο θα χρειάζονται καθαρισμό».

Και προσθέτει: «Η πιθανότητα διαρροής είναι όλο και πιο πιθανή. Το εμφανώς ρημαγμένο Safer διαθέτει μονό κύτος, που σημαίνει ότι μια τρύπα θα προκαλέσει τη διαρροή του πετρελαίου από το πλοίο απευθείας στη θάλασσα. Μια διαρροή θα μπορούσε να προκύψει μέσω της συνεχούς διάβρωσης του κύτους του σκάφους ή λόγω ρηγμάτωσης του κύτους από την κακοκαιρία».

Ο ΟΗΕ έχει ζητήσει άδεια από τους Χούτι να επιθεωρήσει το πλοίο, αλλά οι αντάρτες ζητούν δεσμεύσεις ότι το τάνκερ θα επισκευαστεί - ένα εγχείρημα που απαιτεί χρήματα, τα οποία δεν διαθέτει ο ΟΗΕ.

(Με πληροφορίες από CNN, Guardian)