Τηλεφωνικές συνομιλίες και αφηρημάδα, οι κύριες αιτίες έλλειψης προσοχής στην οδήγηση

Το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα από το 12ο Βαρόμετρο για την υπεύθυνη οδήγηση.
by jason yeomans via Getty Images

Μπορεί τα αυτοκίνητα να βελτιώνονται εντυπωσιακά γρήγορα, σε τεχνολογικά χαρακτηριστικά ασφάλειας, ωστόσο η εξέλιξη βελτίωση και των οδηγών, δεν έχει ανάλογο ρυθμό

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα από το 12ο Βαρόμετρο για την υπεύθυνη οδήγηση, που διενεργεί το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes, σε δείγμα 12.400 ατόμων από 11 ευρωπαϊκές χώρες, η συμπεριφορά των Ευρωπαίων οδηγών, δημιουργούν ανησυχίες.

Η έλλειψη προσοχής, με τηλεφωνικές συνομιλίες, αφηρημάδα (mind-wandering), και βλέμμα στραμμένο εκτός δρόμου, είναι οι αιτίες για να χαθεί ο έλεγχος του αυτοκινήτου.

Συγκεκριμένα:

  • Το 82 % των Ευρωπαίων οδηγών παραδέχεται ότι στρέφει το βλέμμα του εκτός δρόμου για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα (+6 μονάδες από την προηγούμενη μέτρηση, 78% των Ελλήνων), που αντιστοιχεί δηλαδή, με ταχύτητα 130 χλμ./ώρα, σε τουλάχιστον 72 μέτρα διανυθείσας απόστασης «στα τυφλά»,
  • Το 53 % των οδηγών αναγνωρίζει ότι κάποιες φορές είναι λιγότερο συγκεντρωμένο στην οδήγηση και ότι το μυαλό τους ταξιδεύει (54% των Ελλήνων),
  • Το 75% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους στο τιμόνι, συμπεριλαμβάνοντας όλες οι χρήσεις και το GPS (83% των Ελλήνων):
  • Το 66 % για τηλεφωνικές κλήσεις, εκ των οποίων το 42 % συχνά, δηλαδή +5 μονάδες σε 5 χρόνια (το 77% των Ελλήνων, εκ των οποίων το 44% συχνά) με σύστημα Bluetooth (55 %, 60% των Ελλήνων), με ακουστικό (32%, 50% των Ελλήνων) ή κρατώντας το στο χέρι (25 %, 41% των Ελλήνων),
  • Το 25 % για να διαβάσει ή να στείλει SMS (+3, 27% των Ελλήνων) εκ των οποίων το 44 % κάτω των 35 ετών (40% των Ελλήνων),
  • Το 15 % για να συμμετάσχει σε επαγγελματικές συσκέψεις (19%), εκ των οποίων το 21% εργαζόμενοι (27% των Ελλήνων) και 29 % «ανώτερου» κοινωνικο-επαγγελματικού status (32% των Ελλήνων),
  • Το 9 % για να δει μια ταινία ή ένα βίντεο (+2, 9% των Ελλήνων) εκ των οποίων το 20 % κάτω των 35 ετών (18% των Ελλήνων),

Σημειώνεται ότι το 12 % (+5 μονάδες σε 5 χρόνια) είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου (16% των Ελλήνων).

Επίσης, η υπνηλία είναι ένας υποτιμημένος κίνδυνος:

  • Το 42 % των Ευρωπαίων οδηγών συνεχίζουν την οδήγηση αν και νιώθουν πολύ κουρασμένοι, γιατί « είναι υποχρεωμένοι » (+7, 46% των Ελλήνων),
  • Το 39 % νιώθουν ότι οδηγούν το ίδιο καλά ή καλύτερα όταν είναι κουρασμένοι (38% των Ελλήνων),
  • Το 42 % δεν σταματάει ποτέ για να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης διαδρομής (-6, 52% των Ελλήνων),

Μάλιστα, το 14 % (+5 μονάδες σε 5 χρόνια) είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας (16% των Ελλήνων).

Σε υψηλό επίπεδο η επιθετική συμπεριφορά:

  • Το 97 % των Ευρωπαίων οδηγών εκτιμούν θετικά την οδήγησή τους (96% των Ελλήνων),
  • Το 52 % αναγνωρίζει ότι μερικές φορές εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (67% των Ελλήνων),
  • Το 22 % παραδέχεται ότι δεν διστάζει να κατέβει από το αυτοκίνητό του για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό, αριθμός που συνεχώς αυξάνεται (+7 από το 2015, 24% των Ελλήνων),

Χαρακτηριστικά επισημαίνεται ότι το 84% των Ευρωπαίων οδηγών έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86% των Ελλήνων).

Παραβάσεις κανόνων που μπορούν να αποβούν μοιραίες:

  • Το 54 % των Ευρωπαίων οδηγών ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (+3, 50% των Ελλήνων),
  • Το 19% έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας (+4, 17% των Ελλήνων).
  • Το 60 % των Ευρωπαίων οδηγών δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (+4, 61 % των Ελλήνων),
  • Το 53 % ξεχνάει να χρησιμοποιήσει το φλας για να προσπεράσει ή να αλλάξει κατεύθυνση(+2, 49 % των Ελλήνων)
  • Το 52 % οδηγεί στη μεσαία λωρίδα ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (+2, 71 % των Ελλήνων),
  • Το 34 % προσπερνούν από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (+4, 40 % των Ελλήνων).

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: πιο υπεύθυνη συμπεριφορά;

  • Το 51% των Ευρωπαίων κατόχων ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιούν περισσότερο την πέδηση κινητήρα και φρενάρουν σταδιακά για να επαναφορτίσουν την μπαταρία,
  • Το 47% δείχνει περισσότερη προσοχή στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, κυρίως στους πεζούς και στους ποδηλάτες,
  • Το 35% κάνει περισσότερα διαλείμματα - όσο χρειάζεται για να επαναφορτίσει την μπαταρία.

Επίσης, το 48% υιοθετεί έναν τρόπο οδήγησης πιο οικονομικό και ομαλό.