Τηλεσκόπιο εντόπισε μυστηριώδη ραδιοκύματα από έναν όχι και τόσο μακρινό γαλαξία

Η μελέτη δημοσιεύτηκε την Δευτέρα στο περιοδικό Nature.
Kapook2981 via Getty Images

Μυστηριώδη ραδιοκύματα που προέρχονται από έναν όχι και τόσο μακρινό γαλαξία εντόπισε ομάδα αστρονόμων πρόσφατα.

Οι φευγαλέες εκπομπές FRB είναι ριπές ραδιοκυμάτων που συμβαίνουν σε διάστημα χιλιοστών του δευτερολέπτου. Οι μεμονωμένες εκρήξεις πραγματοποιούνται μόνο μια φορά και δεν επαναλαμβάνονται. Από την άλλη, οι γρήγορες εκρήξεις είναι γνωστό πως εκπέμπουν σύντομα ενεργητικά ραδιοκύματα πολλές φορές.

Η έκρηξη που ανακαλύφθηκε πρόσφατα έχει διαφορετική πηγή από την πρώτη που πραγματοποιήθηκε το 2019, πράγμα το οποίο εντείνει το μυστήριο για τον τρόπο που δημιουργούνται τα ραδιοκύματα.

Η πηγή του νέου επαναλαμβανόμενου FRB, γνωστού ως «180916.J0158+65» εντοπίστηκε από οκτώ επίγεια τηλεσκόπια, τα οποία κατέγραψαν την θέση του σε έναν γαλαξία μισό δισεκατομμύριο έτη φωτός από τη γη.

Η απόσταση μπορεί να μοιάζει μακρινή, όμως είναι επτά φορές πιο κοντά από οποιαδήποτε άλλη έκρηξη σημειώθηκε μέσα στο 2019 και δέκα φορές πιο κοντά από τα μη επαναλαμβανόμενα FRB που έχουν επίσης καταγραφεί.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε την Δευτέρα στο περιοδικό Nature και τα ευρήματά της παρουσιάστηκαν στην 235η ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας στη Χονολουλού.

Μέχρι στιγμής οι επιστήμονες έχουν εντοπίσει σχεδόν 60 ριπές ραδιοκυμάτων και δύο επαναλαμβανόμενες. Πιστεύουν ωστόσο ότι μπορεί να υπάρχουν πολύ περισσότερες. Το πραγματικό ερώτημα ωστόσο είναι τι προκαλεί αυτή την εκπομπή ραδιοκυμάτων.

Η πρώτη επαναλαμβανόμενη αντίστοιχη έκρηξη είναι γνωστή ως «FRB 121102» και συνδέεται με έναν μικρό γαλαξία που περιέχει αστέρια και μέταλλα.

Στις 19 Ιουνίου την χρονιά που πέρασε καταγράφηκε ακόμα μία επαναλαμβανόμενη γρήγορη έκρηξη, η οποία ανακαλύφθηκε από το τηλεσκόπιο CHIME του Καναδά το 2018. Μέσα σε διάστημα πέντε ωρών, τα τηλεσκόπια ανίχνευσαν τέσσερις αντίστοιχες εκρήξεις που διήρκεσαν λιγότερο από δύο χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Ο Κένζι Νίμο, ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης και διδακτορικός φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, δήλωσε πως «οι διαφορές μεταξύ επαναλαμβανόμενων και μη επαναλαμβανόμενων εκρήξεων είναι λιγότερο ξεκάθαρες. Θεωρούμε πως τα γεγονότα αυτά μπορεί να μην συνδέονται με έναν συγκεκριμένο τύπου γαλαξία».

(Με πληροφορίες από CNN)