Το αναξιόπιστο International Baccalaureate και η ατυχής ελληνική αντιμετώπισή του

Τι θα γίνει με τις εξετάσεις των μαθητών;
.
.
kali9 via Getty Images

Πριν από περίπου δύο χρόνια συμφώνησα με την επιθυμία του γιου μου να ολοκληρώσει τα δύο τελευταία χρόνια της μέσης εκπαίδευσής του ακολουθώντας το International Baccalaureate (IB), αντί του Γενικού Λυκείου.

Σκέφτηκα ότι το IΒ είναι ένα διεθνές δίπλωμα, αναγνωρισμένο από σχεδόν όλα τα αγγλόφωνα καλά πανεπιστημία του εξωτερικού.

Γνώριζα επίσης ότι το πρόγραμμα αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο, το παρακολουθούν μόνο 700 παιδιά στην Ελλάδα και απαιτεί σκληρή προσπάθεια εκ μέρους του μαθητή.

Σχεδόν δύο χρόνια μετά ο γιος μου ο Σπύρος, αφού πέρασε διά πυρός και σιδήρου με αμέτρητες ώρες διαβάσματος, και επιδεικνύοντας μεγάλη ψυχική δύναμη, κατάφερε να λάβει ιδιαίτερα υψηλούς βαθμούς πρόβλεψης (prediction grades), με βάση τους οποίους αιτήθηκε στα πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Οι συμμαθητές του και αυτός ολοκληρώνουν μία σχολική χρονιά «κουτσή», όπου από τον περασμένο Νοέμβριο παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα, τρόπος που δεν έχει καμία σχέση με την φυσική παρουσία στο σχολείο, αναφορικά με την ευκολία κατανόησης, την αλληλεπίδραση με τον καθηγητή και την υπόλοιπη τάξη και, τελικά, την εμπέδωση.

Μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, ο ΙΒΟ, δηλαδή ο οργανισμός που προσφέρει, παρακολουθεί και ελέγχει το ΙΒ, ανακοίνωσε ότι λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού θα υπάρξουν δύο τρόποι αποφοίτησης για τους μαθητές που φέτος ολοκληρώνουν το ΙΒ:

1) το “exam route”, δηλαδή τις εξετάσεις που υπό κανονικές συνθήκες όλοι οι μαθητές του ΙΒ παγκοσμίως υποβάλλονται και

2) το “non-exam route”, δηλαδή την κατάργηση των εξετάσεων στις χώρες που λόγω της πανδημίας δεν μπορούν αυτές να πραγματοποιηθούν.

Στην πραγματικότητα ο ΙΒΟ αποφάσισε να υπάρξουν τρεις τρόποι αποφοίτησης:

  1. Το “exam route” στις χώρες που τα σχολεία δεν έκλεισαν ποτέ ή παρέμειναν για σχεδόν όλο το σχολικό έτος ανοικτά,

  2. Το “exam route” στις χώρες που τα σχολεία είναι κλειστά εδώ και πολλούς μήνες και παραμένουν κλειστά (σε αυτή την κατηγορία δεν γνωρίζω άλλη χώρα πλην της Ελλάδας), και

  3. Το “non-exam route”.

Δηλαδή, έχουμε τρεις διαφορετικούς τρόπους για την απόκτηση του ίδιου τίτλου σπουδών!!!

Τρεις τρόπους με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας, διαφορετικό χρονικό διάστημα προετοιμασίας, διαφορετικό τρόπο εξέτασης και διαφορετικό τρόπο βαθμολογίας!

Μπορεί να φανταστεί κάποιος κάτι περισσότερο αναξιόπιστο από αυτό;

Η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι», και δυστυχώς αφορά ένα πολυδιαφημισμένο κατά τα τελευταία έτη παγκόσμιο πρόγραμμα εκπαίδευσης.

Να σημειωθεί ότι άλλα προγράμματα, όπως το GCE, ανακοίνωσαν εδώ και καιρό ότι λόγω της πανδημίας οι τελικές εξετάσεις ακυρώνονται σε όλο τον κόσμο.

Επιπλέον της απόφασης του ΙΒΟ να καταργήσει την επί ίσοις όροις βαθμολόγηση των μαθητών ΙΒ παγκοσμίως, η ψυχολογία των Ελλήνων μαθητών επιβαρύνθηκε από την ατυχή αντιμετώπιση του θέματος από τους υπεύθυνους του ΙΒ στην Ελλάδα.

Αρχικά εκφράστηκε η θέση ότι, με βάση το ΦΕΚ του Υπουργείου Παιδείας και με γνώμονα τις πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι εξετάσεις του ΙΒ μπορούν να πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα.

Ο ισχυρισμός αυτός είναι λανθασμένος για δύο λόγους:

α) Δεν υπάρχει άλλος τρόπος εισαγωγής στα ελληνικά πανεπιστήμια πέρα από τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Αντίθετα, ο ΙΒΟ έδωσε το δικαίωμα επιλογής σε κάθε χώρα, είτε να ακολουθήσει το “exam route” ή το “non-exam route”.

Κακώς όπως ανέφερα παραπάνω, η επιλογή όμως αυτή υπήρξε εδώ και καιρό, την επιλογή αυτή ακολούθησαν σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και αυτές που τα σχολεία τους έμειναν ανοικτά επί μήνες όταν στην Ελλάδα τα σχολεία μας ήταν και είναι κλειστά.

Αντιλαμβάνεστε το μειονέκτημα που έχουν εξ αιτίας αυτού οι Έλληνες μαθητές έναντι των άλλων μαθητών διεθνώς, με τους οποίους βεβαίως ανταγωνίζονται!

β) Οι πανελλαδικές εξετάσεις πραγματοποιούνται τουλάχιστον δύο μήνες αργότερα από τις εξετάσεις του ΙΒ που αρχίζουν στις 29 Απριλίου 2021.

Την περασμένη εβδομάδα, και συγκεκριμένα στις 12 Μαρτίου 2021, εστάλη επιστολή από τα ελληνικά σχολεία ΙΒ, στην οποία το μπαλάκι πετιέται αφενός στην ελληνική κυβέρνηση αναφέροντας ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαρτίου, και αφετέρου στον ΙΒΟ στο οποίο και ζητάει να αποφασίσει αυτός για τον αν θα πραγματοποιηθούν τελικές εξετάσεις στην Ελλάδα.

Όπως πληροφορήθηκα, ο ΙΒΟ απάντησε ότι θα επανεξετάσει το θέμα στις αρχές Απριλίου.

Με άλλα λόγια τα ελληνικά σχολεία ΙΒ, όπως αυτά εκφράζονται από την διοίκησή τους, δεν ασχολούνται καθόλου για την ψυχολογία μαθητών και γονιών, και η όλη διαχείρηση του θέματος έχει σαν αποτέλεσμα να πληροφορηθούν οι μαθητές στην καλύτερη περίπτωση τρεις εβδομάδες πριν τις τελικές εξετάσεις αν αυτές τελικά θα πραγματοποιηθούν!

Το έχετε ξανακούσει αυτό;

Θεωρεί κάποιος ότι τα παιδιά μας και η ψυχολογία τους είναι σε καλά χέρια;

Εγώ θα μοιραστώ μαζί σας την απάντηση που μου έδωσε γονιός και πολύ σοβαρός άνθρωπος: “Αδιαφορούν για τα παιδιά μας γιατί περισσότερο νοιάζονται για να μην μειωθούν τα δίδακτρα και τα ιδιαίτερα μαθήματα”. Δεν θέλω να δεχθώ ότι υπάρχει εκπαιδευτικός λειτουργός που σκέφτεται έτσι…

Νίκος Σοφιανός,

Επιχειρηματίας, Αντιπρόεδρος Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου – ICC.

Δημοφιλή