Το επιχειρηματικό ρίσκο είναι σαν τη χοληστερίνη. Υπάρχει καλό και κακό

Συμβουλές προς τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.
Crash, a large group of businessmen fell off the bar chart
Crash, a large group of businessmen fell off the bar chart
z_wei via Getty Images

Αλήθεια, πώς είναι οι εξετάσεις σας; Αν είστε το τυπικό δείγμα του “one man show” Έλληνα μικρομεσαίου επιχειρηματία, οι πιθανότητες είναι ότι η LDL σας (κακή χοληστερίνη) είναι ψηλά, ενώ η HDL (καλή χοληστερίνη) χαμηλά. Ο γιατρός σας θα σας πει τον τρόπο να μειώσετε την πρώτη (hint: δεν θα σας αρέσει πολύ).

Τι συμβαίνει όμως με το επιχειρηματικό ρίσκο; Ποιος θα σας πει ποιο ρίσκο να πάρετε και ποιο να αφήσετε; Φυσικά, ο πρώτος κριτής είναι ο εαυτός σας και η επαγγελματική σας “μύτη” για να ξεχωρίζετε τις ευκαιρίες από τις παγίδες. Όμως, και οι ειδικοί μπορούν να βοηθήσουν.

Ο επιτυχημένος επιχειρηματίας χωρίς ρίσκο δεν έχει γεννηθεί ακόμη

Ας ξεκινήσουμε από έναν κανόνα χωρίς εξαιρέσεις. Δεν υπάρχει επιτυχημένος επιχειρηματίας χωρίς ρίσκο. Εάν ο Jeff Bezos προσπαθούσε να κτίσει την Amazon χωρίς να αφήσει την τότε εργασία του, η πιο πιθανή έκβαση σήμερα θα ήταν η εξής: ο Bezos να είναι ακόμη υπάλληλος και κάποια άλλη εταιρεία Amazon να πουλά γκότζι μπέρι Αμαζονίου.

Ρίσκο υπάρχει φυσικά και σε κάθε επιχειρηματική κίνηση, και σε κάθε απόφαση. Προσλάβατε υπάλληλο; Υπάρχει ρίσκο. Επιλέξατε στρατηγική marketing; Παρομοίως. Ωστόσο, οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες δεν παίρνουν απλά ρίσκα. Παίρνουν υπολογισμένα ρίσκα. Ας δούμε κάποια από αυτά.

Όχι όλα τα αυγά σε ένα καλάθι

Προσπαθήστε να προσφέρετε μία οικογένεια προϊόντων ή υπηρεσιών από το να ρισκάρετε ψάχνοντας το “μεγάλο hit”. Βλέπετε, ακόμη και αν το βρείτε, χωρίς follow-up, αποκλείεται να κρατηθείτε μπροστά από τους ανταγωνιστές σας για καιρό, όπως ανακάλυψε, ιδιαίτερα οδυνηρά, η Nokia.

Το καράβι είναι τόσο καλό όσο το πλήρωμά του

Ναι, είναι ρίσκο να προσλάβετε κάποιον από το “υψηλότερο ράφι” της αγοράς, με την οικονομική αιμορραγία που αυτό είναι πιθανόν να σας προκαλέσει. Όμως, σας έχω νέα: είναι μεγαλύτερο ρίσκο να προσλαμβάνετε μέλη του στενού ή ευρύτερου οικογενειακού σας κύκλου ή απλά και μόνο juniors.

Με τους συγγενείς διατρέχετε τον κίνδυνο, πέρα από το πιθανό incompetence, να δημιουργήσετε βαθιές οικογενειακές έριδες, ενώ με junior στελέχη, θα κάνετε εσείς πάλι σχεδόν όλη τη δουλειά, περιμένοντας εάν ο junior θα βγει διαμάντι (που αν βγει, είναι πολύ πιθανόν να σας εγκαταλείψει σύντομα).

Χρηματοδότηση; Όχι, ευχαριστώ!

Μπορεί να σας φαίνεται παράξενο, αλλά ένα από τα μεγαλύτερα ρίσκα – παγίδες που μπορείτε να πάρετε είναι η υπερβολική εξωτερική χρηματοδότηση. Ο δανεισμός είτε από υποψηφίους επενδυτές είτε από τράπεζες πρέπει να γίνεται πάντοτε με μέτρο και μόνο για την επιτάχυνση της ανάπτυξής σας. Αναπτυχθείτε από μέσα!

Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι οι επιχειρήσεις που επιβίωσαν στην Ελλάδα μετά την υπερδεκαετή κρίση ήταν ακριβώς εκείνες που ήταν συγκροτημένες και επιφυλακτικές ως προς το θέμα του δανεισμού και της οικονομικής τους διαχείρισης, εταιρείες που δεν θαμπώθηκαν από το πλεονάζον και εικονικό χρήμα που τότε διακινείτο στην αγορά.

Η τεχνολογία δεν είναι πανάκεια

Πολλοί από εμάς, και ως καταναλωτές, αλλά και ως entrepreneurs “θαμπωνόμαστε” από τις τεχνολογικές εξελίξεις και πιστεύουμε ότι είναι το σωστό επιχειρηματικό ρίσκο. Χρειάζεται προσοχή! Θυμάστε το Google Glass; Όταν η Google ανακοίνωσε ότι θα βάλει έναν υπολογιστή ακριβώς μπροστά στα μάτια μας, όλοι κρατήσαμε την ανάσα μας.

Σήμερα, 7 χρόνια μετά, το Google Glass δεν δείχνει να έχει πετύχει ακόμα όσα υπολόγιζε αρχικά η εταιρία. Να θυμάστε ότι δεν είναι η τεχνολογία per se αυτό που ζητά ο κόσμος. Είναι η ανθρώπινη ανάγκη, την οποία μπορεί να καλύψει η τεχνολογία.

Το ρίσκο του “δωρεάν”

Τέλος, ένα ρίσκο που έχει γίνει, αν θέλετε “της μόδας”, εφαρμοσμένο από μεγάλους οργανισμούς όπως το Facebook, το Twitter, το YouTube, ακόμα και το Netflix είναι η παροχή τεράστιων ποσοτήτων δωρεάν υπηρεσιών με σκοπό τη συγκέντρωση εκτεταμένης βάσης πελατών για μελλοντική αξιοποίηση.

Σαν μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, χρειάζεται πολύ προσοχή στο ποια “freebies” δίνετε στους πελάτες σας, γιατί δεν έχετε τα resources να καλύψετε τα πάντα. Σε γενικές γραμμές, σας συμβουλεύω να αποφύγετε το “δωρεάν” και να χρησιμοποιείτε, εναλλακτικά, σχήματα επιβράβευσης πιστότητας. Μακροπρόθεσμα, θα βγείτε πολύ πιο κερδισμένοι.

Θέμης Σαρανταένας σύμβουλος μάρκετινγκ

Δημοφιλή