CULTURE
24/07/2019 19:00 EEST | Updated 24/07/2019 19:00 EEST

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στον απολογισμό της θητείας του: Είμαι ευγνώμων γι' αυτό το ταξίδι, παρά τις δυσκολίες

Αναμένεται συνάντησή του με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Φωτογραφία: Eurokinissi

«... Η θητεία μου λήγει τον επόμενο μήνα. Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με όλους τους χώρους που διαθέτει, είναι ένας γιγάντιος οργανισμός. Η δουλειά ήταν πολλή, άπειρες ώρες. Ωστόσο η εμπειρία ήταν για μένα πολύτιμη, κι αυτό μου έδινε καθημερινά ενέργεια και αντοχή. Ταξίδεψα για τις ανάγκες του προγράμματός μας σε πολλά θέατρα και φεστιβάλ του κόσμου, γνώρισα σημαντικούς καλλιτέχνες, επαγγελματίες που η αφοσίωση στη τέχνη τους τους κάνει σεμνούς. Είμαι ευγνώμων γι’ αυτό το ταξίδι που μου επιφύλαξε η ζωή, όσο κι αν είχε και τις δύσκολες στιγμές του». Με αυτά τα λόγια έκλεισε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος τον απολογισμό της θητείας του ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών, που μετά τη μικρή παράταση που είχε δοθεί, λήγει τον Αύγουστο. 

«Είναι η στιγμή να αναλογιστούμε όλη τη διαδρομή μας στο Φεστιβάλ, ώστε να γίνει πιο καθαρό το έργο που πραγματοποιήσαμε από το 2016 ως σήμερα: τι προσπαθήσαμε και τι καταφέραμε, αλλά και τι χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη επιμονή και προσπάθεια» είπε επαναλαμβάνοντας την πίστη του «σ′ ένα Φεστιβάλ εθνικό και διεθνές». 

Αναφερόμενος στους στόχους ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σημείωσε πως «κύριο μέλημα ήταν η ενίσχυση της διακριτής ταυτότητας των χώρων της Επιδαύρου και της Μικρής Επιδαύρου, του Ηρωδείου, της Πειραιώς 260 και της ενότητας του Ανοίγματος στην πόλη». 

«Το 2018 και το 2019 ήταν, θεωρώ, τα πιο ολοκληρωμένα και δυναμικά από τα φεστιβαλικά καλοκαίρια της θητείας μου. Ειδικά φέτος άρχισαν να δίνουν καρπούς όλες οι προσπάθειες διεύρυνσης συνεργασιών των τελευταίων χρόνων με διεθνείς αλλά και υψηλού επιπέδου ελληνικές παραγωγές στην Επίδαυρο, που υποδέχτηκε έως σήμερα, στα 5 από τα 8 διήμερα του προγράμματος, 52.747 θεατές. Στο Ηρώδειο, τις παραστάσεις παρακολούθησαν 79.202 θεατές, χωρίς να υπολογίσουμε βέβαια την Τραβιάτα από τη Λυρική και την Εθνική Ορχήστρα της Κίνας που υπολείπονται. Τις παραστάσεις της Πειραιώς 260 τις παρακολούθησαν συνολικά 18.433 θεατές, ενώ το Kanata του Λεπάζ στο Μέγαρο Μουσικής είχε 2.440 θεατές. Επίσης, το Άνοιγμα στην πόλη συγκέντρωσε στην Αθήνα 5.845 θεατές, σε 17 εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό» είπε, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση  αριθμού θεατών με το 2018, καθώς το Φεστιβάλ είναι σε εξέλιξη. 

Μιλώντας για το Ηρώδειο αναφέρθηκε στην απόφαση «να ισχυροποιήσουμε τον μουσικό του χαρακτήρα, με έμφαση στην κλασική μουσική» που «δικαιώθηκε από την προσέλευση του κοινού στις μεγάλες ορχήστρες και τους μεγάλους ερμηνευτές, ορχήστρες σαν τη Συμφωνική της Βιέννης με μαέστρο και σολίστα τον Λεωνίδα Καβάκο, την Ορχήστρα Νέων Λουίτζι Κερουμπίνι του Φεστιβάλ της Ραβέννας με μαέστρο τον Ρικκάρντο Μούτι, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου, και ερμηνευτές σαν τον Γιο-Γιο Μα, τη Γιούτζα Γουάνγκ και τον Μαξίμ Βενγκέροφ. Στο χώρο της όπερας, αξίζει να σημειώσουμε ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή εμφανίζεται για πρώτη φορά με δύο ολοκαίνουριες παραγωγές, τη Νόρμα και την Τραβιάτα, ενώ οι Μουσικοί της Καμεράτας με τον Γιώργο Πέτρου παρουσίασαν την υπέροχη Αλτσίνα του Χαίντελ με τη Μυρτώ Παπαθανασίου στον επώνυμο ρόλο [...]

Φωτογραφία: Eurokinissi

[...] Δεν θα σταθώ εδώ στην επιτυχία των συναυλιών των Jethro Tull, της Λορίνα ΜακΚένιτ, των Dead can Dance και των Tindersticks, που γέμισαν ασφυκτικά το ρωμαϊκό Ωδείο, ούτε των σημαντικών ελλήνων συνθετών και ερμηνευτών που θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει δεδομένη. Το να γεμίζει όμως πάλι το Ηρώδειο στις συναυλίες κλασικής μουσικής, που είναι απαιτητικότερο είδος, το θεωρώ σπουδαίο επίτευγμα, κι αυτό εδραιώνεται σταδιακά μέσα από μια προσεκτική διαμόρφωση του προγράμματος αλλά και της επικοινωνίας. Τόσο το κοινό όσο και οι κριτικοί ανταποκρίθηκαν θερμά στο φετινό πρόγραμμα και καταφέραμε να γεμίσουμε το θέατρο σε όλες τις συναυλίες. Το Ηρώδειο ξαναμπήκε στην ατζέντα του κοινού!». 

Ο Βαγγέλης θεοδωρόπουλος υπενθύμισε ότι η Επίδαυρος άνοιξε φέτος με τον τον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Γουίλσον, ότι την εβδομάδα αυτή κατεβαίνει για πρώτη φορά στο αργολικό θέατρο η Κομεντί Φρανσαίζ με προσκεκλημένο σκηνοθέτη τον Ίβο βαν Χόβε, του οποίου αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την παράσταση  Ηλέκτρα/Ορέστης του Ευριπίδη, ενώ στο κλείσιμο του Φεστιβάλ θα δούμε για πρώτη φορά στην Επίδαυρο την Κάθριν Χάντερ, να ερμηνεύει στα ελληνικά τον επώνυμο ρόλο στον Προμηθέα Δεσμώτη και ως ήταν αναμενόμενο, αναφέρθηκε στις διεθνείς συνεργασίες, οι οποίες «δεν είναι κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί από τη μια στιγμή στην άλλη.  Χρειάζεται μακροχρόνιος προγραμματισμός. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι οι συζητήσεις με τον διευθυντή της Κομεντί Φρανσαίζ Ερίκ Ριφ άρχισαν το φθινόπωρο του 2016! [...] 

Ο διεθνής προσανατολισμός της Επιδαύρου επιβάλλεται για πολλούς λόγους, ώστε το αρχαίο αυτό θέατρο ως φεστιβαλικός χώρος να αρχίσει να συνομιλεί με τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ που φιλοξενούν την αφρόκρεμα της σύγχρονης δημιουργίας, κάτι που θα προσελκύσει ένα διεθνές ενδιαφέρον συμπράξεων, κάνοντας την Επίδαυρο προορισμό του διεθνούς θεατρόφιλου κοινού. Αλλά κι αυτό το όραμα χρειάζεται μακροχρόνιο προγραμματισμό» επανέλαβε. 

Πέραν του Ηρωδείου και της Επιδαύρου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ αναφέρθηκε επίσης, στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο, στον χορό, στον θεσμό Άνοιγμα στην Πόλη και στο Λύκειο της Επιδαύρου. 

«Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ δεν χρειάστηκε έκτακτη επιχορήγηση»

Όσον αφορά τα οικονομικά και παρότι το οικονομικό έτος δεν έχει λήξει, άρα τα πλήρη οικονομικά στοιχεία θα δοθούν στο τέλος του 2019, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σημείωσε «ότι τα τρία πρώτα χρόνια της θητείας μου το φεστιβάλ ήταν πλεονασματικό, όπως περιμένουμε να είναι και το 2019» και πως «για πρώτη φορά στην ιστορία του φεστιβάλ δεν χρειάστηκε έκτακτη χρηματοδότηση ούτε αύξηση του προϋπολογισμού, παρότι βέβαια μια αύξηση είναι πάντα υπέρ του καλλιτεχνικού προγράμματος. Σ’ αυτό συνέβαλαν οι δεκάδες συνεργασίες που εξασφαλίσαμε με ιδρύματα, φορείς, οργανισμούς και ιδιώτες, που ανέλαβαν μόνοι τους το κόστος των παραγωγών τους. Επίσης, σημαντικό ρόλο έπαιξε η αύξηση των συμπαραγωγών, η αύξηση των θεατών και συνεπώς η αύξηση των εσόδων από τα εισιτήρια». 

Ο Βαγγέλης Θεωρόπουλος αναμένεται να έχει συνάντηση με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, με την οποία είχε τηλεφωνική επικοινωνία, ωστόσο ο χρόνος της συνάντησης δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.