Βρετανία: Εκδίδονται 5.000 προσωρινές βίζες σε οδηγούς φορτηγών λόγω ελλείψεων

Πρόβλημα στην πτηνοτροφία και τα καύσιμα.

Οι αρχές της Βρετανίας αποφάσισαν το Σάββατο να εκδώσουν 5.000 προσωρινές βίζες εργασίας προκειμένου να αντιμετωπίσουν την έλλειψη οδηγών μεγάλων οχημάτων, ενώ ακόμη περίπου 5.500 θα αφορούν άλλους εργαζόμενους, κάνοντας μια αιφνιδιαστική στροφή στο θέμα της μετανάστευσης μετά το Brexit.

Οι άδειες αυτές για την είσοδο και την εργασία πολιτών τρίτων χωρών στη Βρετανία, που θα έχουν ισχύ από τον Οκτώβριο ως τον Δεκέμβριο, έχουν στόχο να αντιμετωπίσουν την τεράστια έλλειψη σε οδηγούς φορτηγών αλλά και εργατών σε πολλούς τομείς- κλειδί της βρετανικής οικονομίας, όπως η πτηνοτροφία.

Παρά τις εκκλήσεις της κυβέρνησης να μην επικρατήσει πανικός, μεγάλες ουρές σχηματίστηκαν χθες για δεύτερη ημέρα έξω από τα βενζινάδικα, με πολλούς οδηγούς να περιμένουν ακόμη και ώρες για να γεμίσουν τα οχήματά τους, αφού οι πετρελαϊκές εταιρείες είχαν ανακοινώσει έλλειψη οδηγών βυτιοφόρων, κάτι που ενδέχεται να προκαλέσει αναταραχή στην αλυσίδα ανεφοδιασμού. Ήδη κάποια βενζινάδικα έχουν κλείσει, ενώ άλλα έχουν θέσει όριο στην ποσότητα των καυσίμων που μπορεί να αγοράσει κάθε οδηγός.

Προς το παρόν το Λονδίνο δεν έχει δώσει συνέχεια στο αίτημα να αναπτυχθεί ο στρατός προκειμένου να βοηθήσει στη διανομή καυσίμων.

Παράλληλα ο κλάδος του λιανεμπορίου έχει προειδοποιήσει ότι, αν δεν λυθεί το ζήτημα με την έλλειψη οδηγών φορτηγών, θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ενόψει της περιόδου των Χριστουγέννων οπότε η εμπορική κίνηση είναι αυξημένη.

«Έπειτα από 18 πολύ δύσκολους μήνες γνωρίζω πόσο σημαντικά είναι αυτά τα Χριστούγεννα για όλους μας και γι’ αυτό λαμβάνουμε αυτά τα μέτρα το συντομότερο δυνατό προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι οι προετοιμασίες θα προχωρήσουν όπως είναι προγραμματισμένο», δήλωσε ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς.

Η απόφαση να επιτρέψει την είσοδο περισσότερων ξένων εργατών στη Βρετανία έρχεται σε αντίθεση με τη σκληρή γραμμή που είχε κρατήσει ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον μετά το Brexit, η κυβέρνηση του οποίου επέμενε ότι η Βρετανία δεν εξαρτάται πλέον από τα ξένα εργατικά χέρια.

Επί μήνες το Λονδίνο προσπαθούσε να αποφύγει να χρειαστεί να καταφύγει σε αυτό το μέτρο παρά τις προειδοποιήσεις από εκπροσώπους πολλών τομέων της οικονομίας και την έλλειψη, σύμφωνα με εκτιμήσεις, 100.000 οδηγών φορτηγών.

Εκτός από την παροχή προσωρινής βίζας σε ξένους οδηγούς, η βρετανική κυβέρνηση έλαβε και άλλα έκτακτα μέτρα τα οποία έχουν στόχο να διασφαλίσουν την τροφοδοσία της αγοράς πριν τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τον Σαπς.

Για τον λόγο αυτό οι εξεταστές του υπουργείου Άμυνας θα κινητοποιηθούν ώστε να δώσουν εξετάσεις και να λάβουν άδεια οδήγησης βαρέων οχημάτων χιλιάδες άνθρωποι μέσα στις επόμενες ημέρες.

Το υπουργείο Παιδείας και οι υπηρεσίες του θα αποδεσμεύσουν εκατομμύρια λίρες για να εκπαιδεύσουν 4.000 οδηγούς φορτηγών δημιουργώντας νέα κέντρα εκπαίδευσης προκειμένου να επιταχύνουν τη διαδικασία.

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση στέλνει ένα εκατομμύριο επιστολές σε όλους όσοι διαθέτουν άδεια οδήγησης βαρέων οχημάτων, αλλά δεν εργάζονται πλέον, ζητώντας τους να επιστρέψουν στην εργασία τους.

Η βρετανική κυβέρνηση προειδοποίησε ωστόσο ότι τα μέτρα αποτελούν βραχυπρόθεσμη λύση, ενώ μακροπρόθεσμα οι εταιρείες θα πρέπει να προσλάβουν περισσότερους Βρετανούς οδηγούς και να τους προσφέρουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και μισθούς.

«Ενεργούμε τώρα, αλλά επίσης οι βιομηχανίες πρέπει να κάνουν συμμετάσχουν στην προσπάθεια συνεχίζοντας να βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας και να προσφέρουν τους κατάλληλους μισθούς ώστε να κρατούν τους νέους οδηγούς».

«Δεν αρκεί»

Ωστόσο η Βρετανική Ένωση Μεταφοράς Εμπορευμάτων (RHA) εκτιμά ότι από τη χώρα λείπουν 100.000 οδηγοί φορτηγών, επειδή πολλοί εργαζόμενοι εγκατέλειψαν τον τομέα, αλλά και λόγω των επιπτώσεων του Brexit και της πανδημίας covid-19 εξαιτίας της οποίας σταμάτησε η εκπαίδευση και οι εξετάσεις για τους νέους οδηγούς φορτηγών επί περίπου ένα χρόνο.

Από την πλευρά της η πρόεδρος του Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Ρούμπι ΜακΓκρέγκορ- Σμιθ σχολίασε ότι οι βίζες που ανακοίνωσε η κυβέρνηση «δεν αρκούν» και ότι «δεν είναι αρκετές για να διευθετήσουν ένα πρόβλημα τόσο μεγάλου εύρους».

«Είναι σαν να θέλουν να σβήσουν μια πυρκαγιά με ένα ποτήρι νερό», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ανεπαρκή έκρινε τα σχέδια του Λονδίνου και ο Άντριου Όπι διευθυντής τροφίμων και βιωσιμότητας στην Βρετανική Ομοσπονδία Λιανεμπορίου, ο οποίος είχε προειδοποιήσει την Παρασκευή ότι η κυβέρνηση έχει περιθώριο δέκα ημερών για να λύσει το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών φορτηγών.

«Το όριο των 5.000 στις βίζες θα συμβάλει λίγο στην αντιμετώπιση της τρέχουσας έλλειψης», τόνισε ο Όπι. «Μόνο τα σούπερ μάρκετ έχουν εκτιμήσει ότι χρειάζονται τουλάχιστον 15.000 οδηγούς φορτηγών για να μπορούν να λειτουργούν στο μέγιστο της ικανότητάς τους ενόψει των Χριστουγέννων και να αποφύγουν την αναστάτωση (της αλυσίδας ανεφοδιασμού) ή να αντιμετωπίσουν προβλήματα διαθεσιμότητας» προϊόντων.

Εξάλλου άλλοι επισημαίνουν ότι οι Ευρωπαίοι οδηγοί φορτηγών ενδέχεται να μην θέλουν να εργαστούν στη Βρετανία.

«Αναμένω ότι πολλοί οδηγοί δεν θα επιστρέψουν στη Βρετανία ακόμη κι αν η κυβέρνηση τους το επιτρέψει», σχολίασε ο Μάρκο Ντιτζιόα, γενικός γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Οδηγών Μεταφοράς Προϊόντων.

Η κυβέρνηση κατηγορεί συνδικάτο μεταφορών

Ο υπουργός Μεταφορών της Βρετανίας Γκραντ Σαπς κατηγόρησε την Κυριακή συμδικάτο που εκπροσωπεί τον τομέα οδικών μεταφορών ότι «πυροδότησε» τις ελλείψεις καυσίμων στη χώρα, λίγο μετά την απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης να χορηγήσει 5000 θεωρήσεις εισόδου σε ξένους οδηγούς για να διευθετήσει την κρίση.

«Μία από τις ενώσεις που εκπροσωπούν τους μεταφορείς παραχώρησε μια ανεύθυνη ενημέρωση (σχετικά με ενδεχόμενες ελλείψεις), η οποία συνέβαλε στο να προκληθεί η κρίση», δήλωσε σήμερα στο τηλεοπτικό δίκτυο Sky News ο υπουργός Μεταφορών, καταγγέλλοντας μια «κατάσταση που δημιουργήθηκε» από μια «πολύ περιττή» και «αντιπαραγωγική» ενέργεια.

Εδώ και μερικές ημέρες, πρατήρια καυσίμων έκλεισαν και τεράστιες ουρές αναμονής σχηματίστηκαν σε άλλα, με τους Βρετανούς να αγνοούν τις εκκλήσεις της κυβέρνησης για ηρεμία και να συγκεντρώσουν αποθέματα καυσίμων.

Αιτία: οι ελλείψεις, που πλήττουν επίσης τον αγρο-διατροφικό τομέα, τις οποίες προκάλεσε η απουσία 100.000 οδηγών φορτηγών λόγω του Brexit και της πανδημίας. Μια κατάσταση για την οποία πολλοί κλάδοι προειδοποιούσαν εδώ και μήνες, όμως την οποία ο υπουργός Μεταφορών απέδωσε στην ευθύνη μιας ένωσης που εκπροσωπεί τους μεταφορείς.

«Υπήρξε μια συνάντηση πριν από 10 ημέρες κατά τη διάρκεια της οποίας μία από τις ενώσεις μεταφορέων αποφάσισε να αποκαλύψει λεπτομέρειες στα ΜΜΕ», είπε. «Αυτό δημιούργησε έναν αρκετά μεγάλο βαθμό ανησυχίας, καθώς ο κόσμος αντιδρά σε αυτού του είδους τα πράγματα».

Ο υπουργός δεν κατονόμασε την ένωση, όμως μια κυβερνητική πηγή είπε στην εφημερίδα Mail on Sunday ότι η Road Haulage Association φέρει «την αποκλειστική ευθύνη για αυτόν τον πανικό κι αυτό το χάος».

Ο Σαπς κατηγόρησε τις ενώσεις του κλάδου ότι «θέλουν με κάθε αντίτιμο» να προσλάβουν «περισσότερους Ευρωπαίους οδηγούς, οι οποίοι μειώνουν τους βρετανικούς μισθούς».

Ο Ρομπ ΜακΚένζι, της Road Haulage Association, χαρακτήρισε «παράλογες» τις κατηγορίες «που δεν έχουν καμία βάση», σύμφωνα με τις οποίες προειδοποίησε τα ΜΜΕ για πιθανές ελλείψεις, επισημαίνοντας πως η κυβέρνηση θα πρέπει κυρίως να υιοθετήσει μια «ολοκληρωμένη» προσέγγιση της κρίσης.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Δημοφιλή