Πιθανός εντοπισμός χαμένου δορυφόρου της NASA: Ερασιτέχνης αστρονόμος έπιασε σήμα του

NASA

Έναν δορυφόρο της NASA ο οποίος εθεωρείτο οριστικά και αμετάκλητα χαμένος εδώ και χρόνια φέρεται να εντόπισε ερασιτέχνης αστρονόμος στα μέσα του Ιανουαρίου, με την αμερικανική διαστημική υπηρεσία να καταβάλλει προσπάθειες για να επιβεβαιώσει εάν το σήμα που εντοπίστηκε ανήκει όντως σε αυτόν.

Ο εν λόγω δορυφόρος είναι ο IMAGE (Imager for Magnetopause-to-Aurora Global Exploration), ο οποίος είχε εκτοξευτεί στις 25 Μαρτίου 2000. Η επαφή μαζί του είχε χαθεί στις 18 Δεκεμβρίου, και είχε καταχωρηθεί ως απώλεια, μέχρι που ο Τίλεϊ βρήκε «κάτι», ενώ αναζητούσε τα ίχνη της, επίσης χαμένης, μυστηριώδους διαστημικής αποστολής ZUMA της αμερικανικής κυβέρνησης (ο πύραυλος εκτοξεύτηκε από τη SpaceX και επέστρεψε στη βάση του, ωστόσο, όπως έχει αναφερθεί, ο δορυφόρος, η αποστολή του οποίου ήταν άγνωστη, χάθηκε).

Όπως έγραψε στο blog του ο Τίλεϊ, κατά τις έρευνές του σε S-band βρέθηκε ένα σήμα που αντιστοιχούσε σε δορυφόρο σε υψηλή τροχιά (HEO- High Earth Orbit), στα 2275.905ΜΗz- κάτι που δεν ήταν σπάνιο μεν, έχρηζε περαιτέρω μελέτης δε. Όπως διαπίστωσε, το σήμα προερχόταν από τον 2000-017Α, 26113- τον IMAGE.

NASA

H NASA είχε θεωρήσει ότι ο δορυφόρος είχε χαθεί στο Διάστημα από τις 18 Δεκεμβρίου 2005, λίγο μετά την ξαφνική απώλεια επαφής μαζί του. Στόχος της αποστολής ήταν η μελέτη της μαγνητόσφαιρας. Ως αιτία της εξαφάνισης είχε θεωρηθεί τεχνικό πρόβλημα, που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της αποστολής, αν και η αμερικανική διαστημική υπηρεσία σε κάποια φάση είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ίσως να ήταν δυνατή η επικοινωνία εκ νέου μαζί του μέσω επανεκκίνησης του αναμεταδότη του (Transponder SSPC reset) το 2007. «Μπορούμε να συμπεράνουμε ότι εν τέλει αυτό δεν έγινε το 2007, και τα παράτησαν» γράφει ο Τίλεϊ σχετικά στο blog του.

Επιστήμονες της NASA καταβάλλουν προσπάθειες για να έρθουν ξανά σε επαφή με το σκάφος, ένα εγχείρημα το οποίο δεν είναι τόσο εύκολο, δεδομένης της ηλικίας του- κάτι που σημαίνει πως απαιτείται χρήση παλιού software και εντολών για να τεθεί ξανά «σε υπηρεσία» ο δορυφόρος, εάν αυτό είναι δυνατόν.