Για ένα τριήμερο η σύγχρονη μουσική εγκαθίσταται στο Πάντειο πανεπιστήμιο

Αν σας ενδιαφέρει αληθινά η σύγχρονη μουσική δεν θα κάνατε καθόλου άσχημα να διαβαίνατε έστω μια φορά μέσα στο τριήμερο αυτή την «γέφυρα πάνω από την Συγγρού».
Bright, abstract, multicolor music background with musical score elements. Illustration.
Bright, abstract, multicolor music background with musical score elements. Illustration.
Ilmar Idiyatullin via Getty Images

Για πέμπτη συνεχή χρονιά πραγματοποιείται από τις 5 Φεβρουαρίου μέχρι και την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου η εκδήλωση «Μια γέφυρα μουσικής πάνω από την Συγγρού», μια πολύ ιδιαίτερη σειρά συναυλιών η οποία διοργανώνεται μεν από την Στέγη Ιδρύματος Ωνάση αλλά σε συνέργεια με το Πάντειο πανεπιστήμιο, πιο συγκεκριμένα με το τμήμα επικοινωνίας, μέσων και πολιτισμού του. Πρόκειται λοιπόν για ένα project πολλαπλού εκπαιδευτικού χαρακτήρα καθώς η ΣΙΩ έρχεται να συναντήσει το πανεπιστημιακό ίδρυμα το οποίο βρίσκεται σχεδόν ακριβώς απέναντι της, στην κάθοδο της λεωφόρου Συγγρού προς την παραλιακή, για να μυήσει τους/τις φοιτητές/ιες του στη σύγχρονη μουσική (δηλαδή του εικοστού αιώνα στην οποία εξαρχής επικεντρώθηκε) αλλά και για να δώσει σε εκείνους/ες του προαναφερθέντος τμήματος την ευκαιρία να επικοινωνήσουν και γενικότερα να διαχειριστούν ένα πολιτιστικό γεγονός που πραγματοποιείται εντός της σχολής τους χωρίς φυσικά να απουσιάζει και ο – υψηλής αισθητικής μάλιστα – ψυχαγωγικός παράγοντας ο οποίος συνοδεύει κάθε συναυλία καλής μουσικής ανεξαρτήτως ιδιώματος.

Καθώς ο πέμπτος χρόνος πραγματοποίησης είναι ικανό διάστημα για να καθιερώσει πλέον και επίσημα μια εκδήλωση ως θεσμό η εφετινή διοργάνωση είναι κατά κάποιο τρόπο εορταστική ξεκινώντας από το ότι διαφοροποιείται από τις προηγούμενες ως προς δύο παραμέτρους, πρώτον αντί οι συναυλίες να πραγματοποιούνται μία ανά εβδομάδα αυτή τη φορά έχουν συγκεντρωθεί σε ένα συνεχόμενο τριήμερο και δεύτερον σήμερα και αύριο υπάρχουν δύο συναυλίες αντί μία. Αυτονόητο ίσως, ακριβώς λόγω της φύσης της εκδήλωσης, αλλά ας αναφέρω ότι, όπως και τις προηγούμενες χρονιές βέβαια, όλες οι συναυλίες του «Μια γέφυρα μουσικής πάνω από την Συγγρού» είναι με ελεύθερη είσοδο και απαιτείται μόνον ένα δελτίο εισόδου λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας της αίθουσας τελετών του Παντείου όπου πραγματοποιούνται. Υπεύθυνη του project από το ξεκίνημα του για την ΣΙΩ είναι η διεθνώς καταξιωμένη σολίστ του πιάνου, καθηγήτρια του οργάνου και μουσικολόγος Λορέντα Ράμου και αντίστοιχα για το Πάντειο ο καθηγητής Γεώργιος Μιχαήλ Κλήμης.

Οπως λέει η Λορέντα Ράμο, «το περιεχόμενο και ο σκοπός της εκδήλωσης είναι πάντα ίδια και έτσι θα παραμείνουν όμως επιδιώκουμε κάθε χρόνο όχι μόνο να προσελκύουμε μεγαλύτερο αριθμό θεατών/ιών αλλά και να αυξάνεται ο βαθμός σύμπραξης των φοιτητών/ιών, για παράδειγμα συμμετέχουν πλέον και στην επιλογή από όσους/όσες έχουν υποβάλλει πρόταση στην ΣΙΩ εκείνων που θα απαρτίσουν το πρόγραμμα κάθε χρονιάς. Απλά εφέτος, λόγω του «πανηγυρικού» χαρακτήρα της πέμπτης διοργάνωσης, φροντίσαμε αφενός να καλύψουμε ένα όσο το δυνατόν ευρύτερο φάσμα της σύγχρονης μουσικής και με έργα δημιουργών της που στην πλειοψηφία τους είναι αρκετά γνωστοί στο κοινό, τουλάχιστον το πιο «ανήσυχο» και ενημερωμένο. Επίσης συναντούμε τον αριθμό πέντε σε αρκετές παραμέτρους της διοργάνωσης, για παράδειγμα οι συναυλίες είναι πέντε ενώ το αναμενόμενο θα ήταν έξι».

Η σημερινή, πρώτη ημέρα έχει τον τίτλο «Οι περιπέτειες της φωνής» γιατί, όπως λέει η Λ Ράμου, «δεν είχαμε κάνει ως τώρα κάτι με επίκεντρο τη φωνή και είχε φτάσει η στιγμή για αυτό. Ετσι στην πρώτη συναυλία έχουμε έργα που σκιαγραφούν την εξέλιξη του γερμανικού lieder στον εικοστό αιώνα και στην δεύτερη μια σειρά αμιγώς φωνητικών έργων από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, αυτό δηλαδή που ανέθεσε η ΣΙΩ στην Κατερίνα Τζεδάκη. Να σημειώσω την παρουσία μιας σχεδόν θρυλικής προσωπικότητας της ηλεκτρονικής μουσικής, του Ιταλού σχεδιαστή ηλεκτρονικών οργάνων Αλβίζε Βιντολίνι αλλά και εκτελεστή τους στη συνέχεια για έργα κορυφαίων ομοεθνών του συνθετών όπως οι Λουίτζι Νόνο και Λοτσιάνο Μπέριο ο οποίος, αν κει έχει περάσει πλέον τα εβδομήντα, παραμένει ενεργός και θα κάνει το ίδιο για το έργο του επίσης Ιταλού συνθέτη Σαλβατόρε Σκιαρίνο».

Η σοπράνο Φανή Αντωνέλου και ο πιανίστας Απόστολος Παληός
Η σοπράνο Φανή Αντωνέλου και ο πιανίστας Απόστολος Παληός

Πιο συγκεκριμένα στην πρώτη συναυλία η σοπράνο Φανή Αντωνέλου και ο πιανίστας Απόστολος Παληός θα εκτελέσουν έργα των Γερμανών Αντον Βέμπερν και Βόλφανγκ Ριμ, της επίσης Γερμανίδας Ιζαμπέλ Μουντρί, του Ούγγρου Γκιόργκι Λίγκετι (που υπό μιαν έννοια είναι και ο τιμώμενος συνθέτης στην εφετινή διοργάνωσης καθώς έργα του θα εκτελεστούν και τις τρεις ημέρες) και της Κορεάτισσας (!) Ουρσούκ Τσιν και στην δεύτερη η μέτζο σοπράνο Άννα Παγκάλου θα ερμηνεύσει έργα της Αμερικανίδας μέτζο και συνθέτιδας (και συζύγου του Λοτσιάνο Μπεριο) Κάθι Μπερμπέριαν, του Λ. Μπέριο, του μεγάλου Αμερικανού της avant garde Τζον Κέιτζ, του μόνιμα εγκατεστημένου στην Γαλλία εδώ και δεκαετίες Γιώργου Απέργη, του Σαλβατόρε Σκιαρίνο, της Αμερικανίδας συνθέτιδας και αρπίστριας Αν ΛεΜπάρον και της Κατερίνας Τζεδάκη το οποίο θα συνοδεύσει η ίδια με live ηλεκτρονικά.

Άννα Παγκάλου
Άννα Παγκάλου

Η δεύτερη (6 Φεβρουαρίου) ημέρα έχει τον τίτλο «Πλήκτρα Χ 6 (και ένα βιολί)» γιατί, όπως λέει η Λ. Ράμου, «με την πρώτη συναυλία της προσπαθεί να δώσει ένα μικρό πανόραμα της σύγχρονης γραφής για πληκτροφόρα όργανα ενώ αντίστοιχα στη δεύτερη έχουμε μια «σύνοψη» της Ιστορίας των οργάνων με κλαβιέ από την εποχή λίγο πριν την Αναγέννηση που εφευρέθηκαν οι «πρόγονοι» του πιάνου μέχρι τα σημερινά synthesizers».

H Αννίνη Τσιούτη στο πιάνο
H Αννίνη Τσιούτη στο πιάνο

Έτσι στην πρώτη συναυλία η Αννίνη Τσιούτη στο πιάνο με ουρά, το όρθιο αλλά και το πιάνο – παιχνίδι και ο Brice Catherin στα ηλεκτρονικά θα ερμηνεύσουν έργα της Χριστίνας Αθηνοδώρου, του Φινλανδού Ενιουχάνι Ραουταχαβάνι Ραουταβαααρα, του Τ. Κέιτζ, του ίδιου του Brice Catherin και του Αμερικανού Φρέντερικ Ζέφσκι και στη δεύτερη το Duo Vita Βrevis, δηλαδή η Ζωή Πουρή στο βιολί και το μπαρόκ βιολί και ο Πάνος Ήλιόπουλος στο τσέμπαλο, το ηλεκτρικό πιάνο, το όργανο και τα ηλεκτρονικά θα εκτελέσουν έργα του Αναγεννησιακού Ιταλού Ντάριο Κάστελο, του Γ. Λίγκετι, του ηγέτη της γαλλικής πρωτοπορίας Πιέρ Μπουλέζ (για σόλο βιολί!) και δύο του ιδίου του Π. Ηλιόπουλου.

O Πάνος Ήλιόπουλος
O Πάνος Ήλιόπουλος

Αμφότερες τις ημέρες οι συναυλίες αρχίζουν αντίστοιχα στις 8.30 και 9.30 μ. μ. Το πρόγραμμα αλλάζει όμως την Παρασκευή του φέρει τον τίτλο «Πνευστά Χ 5». Αυτή αρχίζει στις 7 μ. μ. με μια συζήτηση της Λορέντας Ράμου με τους τρεις Έλληνες από τους συνθέτες των έργων που θα ακολουθήσουν και στη συνέχεια το κουιντέτο ξύλινων πνευστών Αίολος (φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο και κόρνο) θα εκτελέσει έργα των Λίγκετι, Γιάννη Ιωαννίδη, Στυλιανού Δήμου και Γρηγόρη Εμφιετζή, του Τσέχου Κάρελ Χούζα και του Λιθουανού Πέτερις Βασκς.

Το μόνο που έχω να προσθέσω είναι ότι αν σας ενδιαφέρει αληθινά η σύγχρονη μουσική δεν θα κάνατε καθόλου άσχημα να διαβαίνατε έστω μια φορά μέσα στο τριήμερο αυτή την «γέφυρα πάνω από την Συγγρού»...

Πήγαινε στην αρχική σελίδα