Για μια νέα αλληλεγγύη στους παππούδες και τις γιαγιάδες της ζωής μας

Για την ανταπόκριση, τον ενθουσιασμό και τον εθελοντισμό μιλά στη HuffPost ο άνθρωπος που «τρέχει» το πρωτότυπο πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων υπέρ των ηλικιωμένων.
.
.
Kai und Kristin Fotografie via Getty Images

«Δεν μπορούμε να υπάρχουμε , ούτε να έχουμε ταυτότητα χωρίς αυτούς ...» (Σωτήρης Τσιόδρας 21/3/2020)

Για τον παππού και τη γιαγιά που είναι μόνοι στο σπίτι, αυτό το Πάσχα θα είναι - εντελώς - αλλοιώτικο. Είναι οι άνθρωποι που ξαφνικά κλήθηκαν να στερηθούν τους πιο αγαπημένους τους ανθρώπους, τα παιδιά και τα εγγόνια τους. Είναι εκείνοι που κινδυνεύουν περισσότερο από τον νέο ιό και φυσικά εκείνοι που τον φοβούνται πιο πολύ. Ιός και εγκατάλειψη τους απειλούν, λοιπόν, περισσότερο από το καθένα μας. «Αυτό είναι κάτι που δεν αξίζει σε αυτούς τους ανθρώπους», λέει στη HuffPost ο Γρηγόρης Λέων μιλώντας μας για ανακουφιστική δράση του δήμου Αθηναίων με απευθείας αναφορά σ′ αυτές τις ομάδες.

Περισσότεροι από 1.000 Αθηναίοι εξυπηρετήθηκαν τις δυο προηγούμενες εβδομάδες της Μεγάλης Εβδομάδας από το πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων που (βασισμένο στο πιο απλό μοντέλο του Βοήθεια στο Σπίτι) εφαρμόστηκε με σκοπό να ανακουφίσει ηλικιωμένους και ευάλωτους συνανθρώπους μας - περί αυτού ο λόγος. Ο λόγος για το Βοήθεια στο Σπίτι Plus που έχει βάλει τον (εξαιρετικά υψηλό) στόχο να ανακουφίσει περί τα 20.000 άτομα. Κι αυτό με μετριοπαθείς υπολογισμούς σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Κέντρου Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων ο οποίος μας μιλά με ενθουσιασμό για την πρωτοβουλία και την «αγκαλιά» που έχει βρει από ένα πρωτόγνωρο κύμα εθελοντισμού αλλά και οικονομικής ενίσχυσης - και μάλιστα σε καιρούς πρωτοφανούς κρίσης.

- Κύριε Λέων, γιατί χρειάστηκε πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι plus» για να εφαρμοστεί από το δήμο Αθηναίων; Τι αποτελέσματα είχε αυτή η πιλοτική εφαρμογή;

Γιατί με το lockdown που ως βασικό του στόχο είχε την προστασία των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού και των ηλικιωμένων που φαίνεται ότι κινδυνεύουν περισσότερο να νοσήσουν σοβαρά από τον νέο κορoνοϊό, οι ομάδες αυτές του πληθυσμού σε πολλές περιπτώσεις δεν ήταν σε θέση να αυτοεξυπηρετηθούν και να μετακινηθούν για την προμήθεια αγαθών πρώτης ανάγκης.

Σε μια προσπάθεια λοιπόν να μειώσουμε τις άσκοπες μετακινήσεις τους στην πόλη και άρα και τον κίνδυνό τους να εκτεθούν στον ιό, προχωρήσαμε στην εφαρμογή του προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι plus», το οποίο έχει ως βάση τις κλασικές δομές του «Βοήθεια στο Σπίτι», όμως είναι πολύ πιο ευρύ, καθώς μπορεί να εξυπηρετήσει έως και 20.000 ευάλωτους συνανθρώπους μας, με κατ′ οίκον διανομή τροφίμων και φαρμάκων.

Όσον αφορά στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος, αυτή «έτρεξε» για μερικές ημέρες, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απόλυτη αποτελεσματικότητά του προγράμματος. Βρισκόμαστε εν μέσω μιας υγειονομικής κρίσης και έχουμε ανάγκη από κάτι που να λειτουργεί. Δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη και πειραματισμούς.

“Το μόνο που πρέπει να κάνουν οι ηλικιωμένοι για να εξυπηρετηθούν είναι να θυμούνται δύο μόλις αριθμούς: το 1595 και το 210 5277000. Όλα τα άλλα τα αναλαμβά”

- Ποιες ακριβώς είναι οι ευάλωτες κι ευπαθείς ομάδες που το συγκεκριμένο πρόγραμμα απευθύνεται;

Όπως ανέφερα και παραπάνω άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και έχουν αυξημένο κίνδυνο να νοσήσουν σοβαρά από τον νέο κορονοϊό, δηλαδή ηλικιωμένοι και άτομα με υποκείμενα νοσήματα (διαβήτη, αναπνευστικά προβλήματα, καρδιαγγειακά προβλήματα κ.ά.).

Επίσης άτομα με ειδικές ανάγκες και άτομα που δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν και δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τους οικείους τους.

Για αυτούς τους ανθρώπους, οι κοινωνικοί λειτουργοί, οι νοσηλευτές και οι βοηθοί του προγράμματος λειτουργούν ως φύλακες άγγελοι και τείνουν χείρα βοηθείας.

- Γιατί αναφέρεστε σε έναν «χωρίς προηγούμενο σε εύρος και δυνατότητες ειδικό μηχανισμό για την υποδοχή και διεκπεραίωση αιτημάτων κατοίκων της Αθήνας, που ανήκουν σε ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες»; Τι είναι αυτό που καθιστά τον μηχανισμό αυτό «χωρίς προηγούμενο»;

Γιατί ο ειδικός αυτός μηχανισμός κατορθώνει να συντονίσει αιτήματα ατόμων από διάφορες κοινωνικές ομάδες: ηλικιωμένων που μέχρι σήμερα δεν είχαν ανάγκη από υπηρεσίες κατ′ οίκον, ευάλωτα άτομα και οικογένειες που εξυπηρετούνταν αυτόνομα, προσερχόμενοι στις δομές του Δήμου (όπως για παράδειγμα το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Κοινωνικό Φαρμακείο του Κέντρου Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων ή στο καθημερινό συσσίτιο στην αυλή του ΚΥΑΔΑ) και τώρα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν. Επίσης, τους ωφελούμενους του ΤΕΒΑ.

“Σε αυτή τη στιγμή της ανάγκης, είναι καθημερινά τα αιτήματα που δεχόμαστε από εθελοντές, από απλούς πολίτες που θέλουν να συνεισφέρουν σε αυτήν την προσπάθεια.”

Το «Βοήθεια στο σπίτι Plus» αναμένεται να εξυπηρετήσει, με μετριοπαθείς υπολογισμούς, περί τα 20.000 άτομα.

Κάθε ανάγκη που καταγράφεται στα δύο διαθέσιμα τηλέφωνα επικοινωνίας αξιολογείται, και στην συνέχεια άνθρωποι του Δήμου Αθηναίων επισκέπτονται τους συμπολίτες μας που βρίσκονται σε ανάγκη, για την παροχή των ανάλογων υπηρεσιών.

- Ποια είναι η μεγαλύτερη καινοτομία αυτού του προγράμματος;

Οι μεγαλύτερες καινοτομίες είναι η ευκολία πρόσβασης, το εύρος των ωφελούμενων και οι διαδικασίες διανομής. Ο κεντρικός συντονισμός των αιτημάτων, το γεγονός δηλαδή ότι συγκεντρώνει όλα τα σχετικά αιτήματα από πολίτες σε ολόκληρο τον δήμο, αλλά και το γεγονός ότι για να καλυφθούν οι ανάγκες του προγράμματος επιστρατεύτηκαν τόσο ιδιώτες, όσο και εθελοντές.

Μάλιστα, σε αυτή τη στιγμή της ανάγκης, είναι καθημερινά τα αιτήματα που δεχόμαστε από εθελοντές, από απλούς πολίτες που θέλουν να συνεισφέρουν σε αυτήν την προσπάθεια.

Επίσης, είναι αξιομνημόνευτη η εισροή χορηγιών από δεκάδες εταιρείες, ελληνικές και θυγατρικές πολυεθνικών, μεγάλες και μικρές, που καθημερινά στέλνουν στις αποθήκες του Δήμου Αθηναίων τεράστιες ποσότητες από τρόφιμα, καθαριστικά, είδη ατομικής υγιεινής και άλλα είδη πρώτης ανάγκης. Η ανταπόκριση αυτή αποτελεί πολύτιμο στήριγμα στο έργο μας και αποδεικνύει ότι η αλληλεγγύη είναι υπόθεση όλων.

“Είναι αξιομνημόνευτη η εισροή χορηγιών από δεκάδες εταιρείες, ελληνικές και θυγατρικές πολυεθνικών, μεγάλες και μικρές, που καθημερινά στέλνουν στις αποθήκες του Δήμου Αθηναίων τεράστιες ποσότητες από τρόφιμα, καθαριστικά, είδη ατομικής υγιεινής και άλλα είδη πρώτης ανάγκης.”

- Ποιες πιστεύετε, ωστόσο, ότι είναι και οι ελλείψεις του και τι θα θέλατε να διορθώσετε ως προς την εφαρμογή του;

Προς το παρόν, όλα δείχνουν να λειτουργούν καλά. Είμαστε ωστόσο σε διαρκή επαγρύπνηση ώστε να αντιμετωπίσουμε έγκαιρα και αποτελεσματικά κάθε δυσλειτουργία.

-Πώς είστε τόσο βέβαιοι ότι το πρόγραμμα θα καλύψει πολλές ανάγκες ευπαθών ομάδων της Αθήνας, όπως οι ηλικιωμένοι;

Γιατί το μόνο που πρέπει να κάνουν οι ηλικιωμένοι για να εξυπηρετηθούν είναι να θυμούνται δύο μόλις αριθμούς: το 1595 και το 210 5277000. Όλα τα άλλα τα αναλαμβάνουμε εμείς.

Προς αποφυγή εξαπάτησης -κυρίως των ηλικιωμένων, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι παραδόσεις θα πραγματοποιούνται κατόπιν επικοινωνίας των ίδιων των ωφελουμένων στον Δήμο Αθηναίων (στα νούμερα που προανέφερα), στην διάρκεια της οποίας προγραμματίζεται συγκεκριμένο ραντεβού

“Αρκεί καθένας από εμάς να σκεφθεί τον διπλανό του και να ρωτήσει τον μοναχικό, ηλικιωμένο του γείτονα αν χρειάζεται βοήθεια σε κάτι.”

- Κύριε Λέων, πιστεύετε ότι οι ηλικιωμένοι είναι οι περισσότερο αδικημένοι της επιδημίας του κορονοϊού;

Ναι, χωρίς αμφιβολία. Είναι οι άνθρωποι που ξαφνικά κλήθηκαν να στερηθούν τους πιο αγαπημένους τους ανθρώπους, τα παιδιά και τα εγγόνια τους. Είναι εκείνοι που κινδυνεύουν περισσότερο από τον νέο ιό και φυσικά εκείνοι που τον φοβούνται πιο πολύ.

Ας σκεφτεί καθένας από εμάς τους γονείς του, τις δυσκολίες που πέρασαν στη ζωή τους, τους αγώνες που έκαναν. Και τώρα βρίσκονται ξαφνικά κλεισμένοι στους τέσσερις τοίχους ενός σπιτιού.

Οι ψυχολόγοι αναφέρουν πως εκτός από τον ιό, οι περισσότεροι ηλικιωμένοι φοβούνται την εγκατάλειψη. Αυτό είναι κάτι που δεν αξίζει σε αυτούς τους ανθρώπους.

Για αυτό και το πρόγραμμα δεν περιορίζεται ασφαλώς στην παροχή υλικών αγαθών. Στελεχώνεται από νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και προσφέρει στους συμπολίτες μας συμβουλευτική, συναισθηματική και ψυχολογική υποστήριξη, αλλά και νοσηλευτική φροντίδα.

- Ποιο είναι το μεγαλύτερο «όπλο» που διαθέτουμε στη βοήθεια αυτών των ομάδων από την πανδημία του κορονοϊού;

Η επικοινωνία και η αγάπη. Είναι πολύ σημαντικό να μην χάνουμε την ευκαιρία να επικοινωνούμε με τους μεγαλύτερους ανθρώπους – άλλωστε η τεχνολογία μας προσφέρει πλέον τα μέσα για να το κάνουμε αυτό καλύτερα από ποτέ.

Και φυσικά η αλληλεγγύη. Αρκεί καθένας από εμάς να σκεφθεί τον διπλανό του και να ρωτήσει τον μοναχικό, ηλικιωμένο του γείτονα αν χρειάζεται βοήθεια σε κάτι.

- Σε τι, πιστεύετε, ότι θα έχει αλλάξει η σχέση μας με τους ηλικιωμένους μετά το πέρας της πανδημίας του κορονοϊού;

Στόχος δεν είναι να αλλάξει κάτι. Στόχος είναι, τώρα που αυτοί οι άνθρωποι είναι οι πιο ευάλωτοι να τους στηρίξουμε περισσότερο και να συνειδητοποιήσουμε πόσο σημαντικοί είναι, για τη ζωή μας, για το παρόν και το μέλλον μας.

Δημοφιλή