Γιατί η κρύα μύτη αποτελεί ένδειξη ότι εργάζεστε πολύ σκληρά

Είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι δουλειές που απαιτούν διαρκή σκέψη προκαλούν έντονο στρες και έχουν επίδραση ακόμα και στο σώμα ενός εργαζόμενου.

Το γεγονός αυτό αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας για μία ομάδα επιστημόνων του τμήματος Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ οι οποίοι έπειτα από μία σειρά από δοκιμές διαπίστωσαν ότι η κρύα μύτη αποτελεί σημάδι έντονης νοητικής διεργασίας. Σύμφωνα με την National Post, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν κάμερες θερμικής απεικόνισης που εστίαζαν στα πρόσωπα εθελοντών ενώ εκείνοι διενεργούσαν νοητική δραστηριότητα, και διαπίστωσαν ότι η θερμοκρασία της μύτης εκείνων που αισθάνονταν καταβεβλημένοι έπεσε κατά ένα βαθμό της εκατονταβάθμου κλίμακας. Σύμφωνα με τους ίδιους, η ένδειξη αυτή αποτελεί σημάδι ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί υπερβολικά με αποτέλεσμα να εκτρέπεται αίμα από άλλα μέρη του σώματος προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργία των νευρώνων του. Από που προκύπτει όμως η πτώση της θερμοκρασίας στη μύτη; Όπως εξηγούν αυτό συμβαίνει επειδή απαιτείται περισσότερη ενέργεια προκειμένου να φτάσει το αίμα στα άκρα του σώματος.

Ο συσχετισμός φόρτου εργασίας και αλλαγής στη θερμοκρασία του δέρματος ήταν κάτι που εντυπωσίασε τους ερευνητές οι οποίοι βάση τα παραπάνω θα προσπαθήσουν να αναπτύξουν μεθόδους προκειμένου να εντοπίζουν εξ αποστάσεως και χωρίς να παρεμβαίνουν στις δραστηριότητες των εργαζομένων εάν αυτοί εργάζονται πολύ σκληρά ή βιώνουν έντονο στρες.

Η αεροπορία ο πρώτος χώρος εφαρμογής

Ένας χώρος στον οποίο η μελέτη θα μπορούσε να εφαρμοστεί είναι εκείνος της αεροπορίας καθώς οι πιλότοι ανήκουν σε εκείνες τις κατηγορίες επαγγελμάτων που υποφέρουν από άγχος και κούραση. Το ζήτημα αυτό απασχολεί ιδιαίτερα μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της Germanwings το 2015. Τότε αποδείχθηκε ότι ο Andreas Lubitz, συγκυβερνήτης του αεροπλάνου, υπέφερε από αυτοκτονικές τάσεις και αν και είχε κριθεί ακατάλληλος να πετάξει, απέκρυψε τη διάγνωση του ιατρού με αποτέλεσμα να προκαλέσει μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες,

Με βάση τα παραπάνω, οι ερευνητές προτείνουν την τοποθέτηση καμερών θερμικής απεικόνισης στα πιλοτήρια αεροσκαφών για να ελέγχεται η πίεση που βιώνουν οι πιλότοι.

Όσον αφορά στη χρήση καμερών θερμικής απεικόνισης προκειμένου που θα παρακολουθούν τους εργαζόμενους και θα υπολογίζουν τον φόρτο εργασίας τους ειδικός τονίζει: «Στόχος μας είναι να υπολογίσουμε τον φόρτο εργασίας χρησιμοποιώντας μη επεμβατική και μη παρεμβατική φυσιολογική παρακολούθηση. Από όλες τις προσεγγίσεις, η θερμογραφία του προσώπου είναι η λιγότερο ενοχλητική και έχει αποδειχθεί εξαιρετική μέθοδος. Είναι βολική, δίνει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Οι κάμερες έχουν γίνει όλο και μικρότερες, ελαφρύτερες και οικονομικότερες».

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Human Factors.

(Με πληροφορίες από National Post)