Γιατί πρέπει να επιτρέπεται στους πιλότους να κοιμούνται (για λίγο) μέσα στο πιλοτήριο

Και πώς αυτό θα συνέβαλε στην ασφάλεια των επιβατών και της πτήσης.
globalmoments via Getty Images

Οι πιλότοι που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των ταξιδιωτών και την ομαλή ολοκλήρωση μιας πτήσης συχνά αισθάνονται κουρασμένοι -πόσο μάλλον μετά το πέρας ταξιδιών που διήρκεσαν για ώρες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση δύο πιλότων που το 2008 έχασαν τη θέση τους, αφότου αποκοιμήθηκαν στο κόκπιτ και δεν πραγματοποίησαν την προγραμματισμένη προσγείωση στη Χαβάη.

Ανάλογα περιστατικά δεν έχουν συμβεί μόνο μία φορά. Οι πιλότοι που εργάζονται σε μεγάλες και γνωστές αεροπορικές εταιρείες συνήθως είναι αναγκασμένοι να κάνουν διαλείμματα μονάχα μιας ώρας ανάμεσα σε υπερατλαντικές πτήσεις οι οποίες συνοδεύονται από την αλλαγή της ώρας.

Η κούραση όμως που μπορεί να αισθάνονται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σαφώς επηρεάζει και την ασφάλεια όλων όσων ταξιδεύουν. Με δεδομένα αυτά, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας στις ΗΠΑ αποφάσισε να λάβει μέτρα για τη μείωση της κόπωσης.

Σύμφωνα έτσι με την πρόταση που διατύπωσε, οι πιλότοι θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα να παίρνουν έναν υπνάκο εντός του κόκπιτ. Οι Αμερικανοί πολίτες βέβαια αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τη συγκεκριμένη ιδέα, όπως αποδεικνύει έρευνα που εκπονήθηκε.

Το 2014, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας επέβαλε νέους κανόνες για τους πιλότους που εργάζονται τουλάχιστον εξήντα χρόνια, περιορίζοντας τον συνολικό χρόνο υπηρεσίας και τις ώρες πτήσης ανά ημέρα ανάλογα με τα χρόνια που κάποιος έχει στη δουλειά.

Με βάση τους κανονισμούς μάλιστα, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μπορούν σε περίπτωση που αισθάνονται κόπωση να το αναφέρουν και να ζητήσουν να ξεκουραστούν.

Σε γενικές γραμμές είναι γνωστό πως ένας σύντομος ύπνος μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την εγρήγορση του πιλότου. Ορισμένα αεροσκάφη, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στις μεγαλύτερες πτήσεις, έχουν κρεβάτια τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι πιλότοι και το υπόλοιπο πλήρωμα. Τα μικρότερα ωστόσο αεροσκάφη δεν έχουν αυτή την πολυτέλεια.

Οι αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στον Καναδά και την Αυστραλία για παράδειγμα επιτρέπουν στους πιλότους να χαλαρώσουν στο πιλοτήριο, δεν ισχύει όμως το ίδιο για εκείνες που βρίσκονται στην Κίνα. Στη συγκεκριμένη χώρα όταν ένας πιλότος αποσύρθηκε για να ξεκουραστεί αντιμετώπισε πειθαρχικές διώξεις.

Οι κανόνες φυσικά είναι αυστηροί. Λόγου χάρη, στον Καναδά ένας πιλότος που θέλει να ξεκουραστεί πρέπει οπωσδήποτε να ειδοποιήσει τον συγκυβερνήτη και ένα ακόμα μέλος του πληρώματος.

Μπορεί να κοιμηθεί όχι για περισσότερο από 40 λεπτά και είναι υποχρεωμένος να ξυπνήσει τουλάχιστον μισή ώρα πριν την προγραμματισμένη προσγείωση.

Οι πιλότοι που ρωτήθηκαν για το ενδεχόμενο να ξεκουράζονται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ήταν πολύ θετικοί απέναντι του και τόνισαν πως μια τέτοια ρύθμιση όντως θα βοηθούσε πολύ.

Κατά μέσο όρο, όλοι οι συμμετέχοντες στην έρευνα υπογράμμισαν πως θα έπρεπε να εγκριθεί η χορήγηση 45 λεπτών για χαλάρωση.

(Mε πληροφορίες από CNN)

Δημοφιλή