ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
12/05/2019 08:18 EEST | Updated 12/05/2019 08:20 EEST

Γιατί τα λουλούδια κοστίζουν τόσο ακριβά

Το μακρύ «ταξίδι» από το φυτώριο μέχρι το ανθοπωλείο και τα «εμπόδια» που εκτινάσσουν την τιμή τους.

Caiaimage/Jarusha Brown via Getty Images

Εχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί τα λουλούδια που αγοράζετε από το ανθοπωλείο κοστίζουν τόσο πολύ; Πώς γίνεται κάτι που βγαίνει από το έδαφος να είναι τόσο ακριβό;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να συμβαίνει αυτό: τα λουλούδια είναι ευαίσθητα, με υψηλό κόστος συντήρησης, φθείρονται εύκολα, μεγαλώνουν δύσκολα , συχνά εισάγονται και μπορεί να διασχίζουν ηπείρους καθώς κάνουν το ταξίδι τους από τον αγρότη στον ανθοπωλείο.

Μιας και πλησιάζει η 12η Μαΐου - η Ημέρα της Μητέρας για περίπου 100 χώρες - μπορεί να βρεθείτε να γκρινιάζετε για το πόσο κοστίζει ένα μπουκέτο.  Αλλά αυτή η τιμή μπορεί να εξηγηθεί από τη φύση του προϊόντος: το χρόνο και τα χρήματα που δαπανούν οι αγρότες για να προλάβουν τις προθεσμίες των εορτών και την πίεση για τους ανθοκόμους να ταιριάξουν την προσφορά με τη ζήτηση.

 

Liliboas via Getty Images

 

Τα τέλεια άνθη είναι εξαιρετικά εύθραυστα - τόσο από φυσική όσο και από επιχειρηματική σκοπιά.

Και όταν πρόκειται για τα λουλούδια που καλλιεργούνται για να τις περιζήτητες εορτές - όπως του Αγίου Βαλεντίνου -  τόσο οι αγρότες όσο και οι ανθοπώλες αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος εργασίας και οικονομικούς κινδύνους. Μόνο τυχαίο δεν είναι, άλλωστε, πως τόσες πολλές χώρες εισάγουν τα λουλούδια τους από το εξωτερικό.

Σύμφωνα με έρευνα της Comtrade, της παγκόσμιας βάσης δεδομένων των Ηνωμένων Εθνών, οι παγκόσμιες εξαγωγές κομμένων λουλουδιών ανήλθαν σε 8,48 δισ. δολάρια το 2017, με την αύξηση να φτάνει το +46% σε σχέση με το 1995. (Τα «κομμένα» λουλούδια αναφέρονται σε ανθοδέσμες όπως τριαντάφυλλα, τουλίπες και πανσέδες).

Η Ολλανδία ήταν ο κορυφαίος εξαγωγέας, ακολουθούμενη από αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Κολομβία, ο Ισημερινός, η Κένυα και η Αιθιοπία. Το Εκουαδόρ και η Κολομβία εξήγαγαν τα περισσότερα τριαντάφυλλα και γαρίφαλα το 2018, η Ταϊλάνδη έπιασε κορυφή στο εμπόριο ορχιδέας ενώ η Κολομβία κυριάρχησε με κρίνα και χρυσάνθεμα.

Οι κορυφαίοι εισαγωγείς είναι σχεδόν αποκλειστικά αναπτυγμένες χώρες: οι ΗΠΑ, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Κάτω Χώρες και η Ρωσία. Η Εϊμι Στιούαρτ, συγγραφέας του «Flower Confidential» (μτφ. «Λουλούδι Εμπιστευτικό»), προσφέρει μια ματιά πίσω από την κουρτίνα της βιομηχανίας. Οπως λέει σχεδόν όλα τα άνθη, που αγοράζονται στον ανεπτυγμένο κόσμο, εισάγονται.

«Κινούνται διαμέσου των ηπείρων και επειδή είναι αλλοιώσιμα, πρέπει να ψύχονται καθώς ταξιδεύουν, κάτι που είναι κοστίζει. Για τους ανθοκόμους, μπορεί να είναι επικίνδυνο, επειδή μπορεί να παραγγείλουν 10.000 τουλίπες με την ελπίδα να τις πουλήσουν για ένα μοναδικό γεγονός στο ημερολόγιο, όπως η Ημέρα της Μητέρας. Αλλά αν δεν τα πουλήσουν όλα, όσα περισσεύουν «πεθαίνουν» γρήγορα και χάνουν εντελώς την αξία τους.. Ενα μέρος του τι πληρώνουν οι καταναλωτές είναι αυτός ο κίνδυνος» εξηγεί.

the_burtons via Getty Images

Η ανάπτυξη αλλά και το κόψιμό τους απαιτεί ακρίβεια και δεξιότητα. Τα λουλούδια πρέπει να καλλιεργούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αναπτύσσουν ασθένειες ή μύκητες, οι οποίες θα μπορούσαν ενδεχομένως να εξαπλωθούν σε ολόκληρες καλλιέργειες.

Η Τζίνι ΜακΚίουαν, η οποία καλλιεργεί λουλούδια για 13 χρόνια στις πολιτείες  Ιλινόις και  Ουισκόνσιν των ΗΠΑ, επισημαίνει τη ζημιά από τα έντομα ως μεγάλη πρόκληση, λέγοντας ότι υπάρχει μια πολιτική «μηδενικής ανοχής: «Μέσω της συνεχούς επαγρύπνησης κρατάμε τους μικρούς εισβολείς μακριά από τις καλλιέργειές μας» λέει.

Στη συνέχεια, τα λουλούδια πρέπει να ανθίσουν με βάση το χρονοδιάγραμμα. Στην περίπτωση των τουλιπών για την Ημέρα της Μητέρας, που φυτεύτηκαν τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο, θα πρέπει να ανθίσουν από τις αρχές Μαΐου για να συλλεχθούν εγκαίρως και να αποσταλούν.

 

Anna Klimenko via Getty Images

 

Το κόστος εργασίας είναι ήδη υψηλό - σύμφωνα με την γεωργική απογραφή των ΗΠΑ το 2012, η ​​σύμβαση και η μισθωτή εργασία αντιπροσώπευαν το 10% των συνολικών γεωργικών λειτουργικών εξόδων, αλλά ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 40% για την παραγωγή θερμοκηπίων, φυτωρίων και ανθοκομίας  και λόγω των αυξανόμενων μισθών.

Η Τζίνι ΜακΚίουαν προσλαμβάνει επιπλέον χέρια κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής αλλά λέει ότι η κοπή λουλουδιών «απαιτεί εμπειρία και δεν μπορεί να γίνει από οπο 

Στη συνέχεια έρχεται η ώρα της αποστολής.Ενώ τα λουλούδια περιμένουν στο διάδρομο ή στο πίσω μέρος ενός φορτηγού, οι θερμοκρασίες δεν μπορούν να είναι πολύ κρύες (για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου) ή πολύ ζεστές (για την Ημέρα της Μητέρας). Οταν φθάνουν στο χονδρέμπορο, πρέπει να φαίνονται τέλεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν δαγκώματα από έντομα, δεν λείπουν πέταλα, δεν υπάρχουν νεκρά φύλλα.  Διαφορετικά, θα πεταχτούν.

Πολλοί αγρότες καλλιεργούν λουλούδια όλο το χρόνο για να εξασφαλίσουν αρκετά άνθη για τις ελάχιστες ημέρες των εορτών. Κατά τη διάρκεια των άλλων μηνών στο αγρόκτημα, τα λουλούδια πωλούνται με κόστος, ή κάτω από το κόστος αλλιώς απορρίπτονται και σαπίζουν.

«Ετσι, φυσικά, οι τιμές των αγροτικών προϊόντων αυξάνονται όσο αυξάνεται η ζήτηση» αναφέρουν οι άνθρωποι του κλάδου. «Οι καταναλωτές πληρώνουν ένα ασφάλιστρο για να είναι σίγουρο ότι ο παραγωγός αποζημιώνεται για τα έξοδα  να διατηρήσει τα φυτά όλο το χρόνο, εξασφαλίζοντας έτσι τη μεγάλη ποικιλία των λουλουδιών που είναι διαθέσιμα σε κάθε γιορτή».

 

julief514 via Getty Images

Οι συμμετέχοντες στη βιομηχανία πρέπει να νοικιάσουν προσωρινό χώρο, να πληρώσουν πρόσθετα καύσιμα, να βρουν χώρο στις αεροπορικές εταιρείες, να προσλάβουν ανεξάρτητους οδηγούς, να βρουν περισσότερα φορτηγά - ψυγεία, να πληρώσουν υπερωρίες στο προσωπικό και άλλα. 

 

Luca Briganti via Getty Images

Τέλος, ήρθε η ώρα να παραγγείλετε αυτό το μπουκέτο - αλλά και πάλι αυτό μπορεί να αυξήσει την τιμή, γιατί οι ανθοπωλείς, που συχνά είναι πολύ εκπαιδευμένοι, θα δουλέψουν για να παραδώσουν ένα επαγγελματικό εξατομικευμένο αποτέλεσμα, ώστε να κάνουν τον πελάτη να επιστρέψει.

Οι ειδικοί συμβουλεύουν: Μην ξεκαθαρίσετε τι θέλετε στο μπουκέτο, αλλά δώστε χώρο σρο ανθοπωλείο να πάρει πρωτοβουλία και θα καταλήξετε με καλύτερη τιμή σε σχέση με την αξία του προϊόντος.

«Είναι πολύ καλύτερο να πούμε: ”Ξέρεις, θέλω να πάρω μερικά λουλούδια για τη μαμά μου. Αγαπά την Ιταλία, πηγαίνει στην Τοσκάνη όλη την ώρα - θέλω κάτι που να μοιάζει σαν να βγήκε από την ιταλική ύπαιθρο”» τονίζουν.

Πηγή: BBC