«Μηνύματα» για τα χειρότερα που έρχονται

Το οκτάμηνο Ιανουάριος-Αύγουστος είχαμε σημαντική μείωση του τουριστικού συναλλάγματος της τάξης του 6%-7%. Δεν μπορέσαμε να αξιοποιήσουμε την τουριστική κρίση στην Τουρκία και άλλες χώρες, εφόσον οι τουρίστες με τα περισσότερα οικονομικά μέσα προτίμησαν ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως είναι η Κύπρος και η Ισπανία, οι οποίες κατέγραψαν μεγάλη αύξηση των τουριστικών εσόδων τους. Στην Ελλάδα είχαμε ρεκόρ στις τουριστικές αφίξεις με ταυτόχρονη πτώση της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης, εξέλιξη που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν βρίσκεται σε διαδικασία υποβάθμισης.
NurPhoto via Getty Images

Η πολιτική πόλωση που προκαλείται με πρωτοβουλία της κυβέρνησης σε ζητήματα όπως είναι η διαμόρφωση νέου τηλεοπτικού τοπίου και η ενίσχυση της επιρροής της εκτελεστικής εξουσίας επί της δικαστικής βοηθούν ώστε να περνούν περίπου απαρατήρητες και να αντιμετωπίζονται σαν «λεπτομέρειες» εξελίξεις που μπορεί να προσδιορίσουν το μέλλον μας.

Το 2015 και το 2016 καταγράφεται μείωση των εξαγωγών, γεγονός που κάνει εξαιρετικά δύσκολη την έξοδο της οικονομίας από την ύφεση και την αποτελεσματική διαχείριση του χρέους του ελληνικού Δημοσίου. Δεν υπάρχει προηγούμενο χώρας που να μπόρεσε να βγει από το μνημόνιο και την κρίση αξιοπιστίας χωρίς να επιτύχει μεγάλη αύξηση των εξαγωγών της. Ο μόνος τρόπος να χρηματοδοτήσουμε τις υποχρεώσεις μας είναι μέσω της διεθνούς αγοράς.

Το οκτάμηνο Ιανουάριος-Αύγουστος είχαμε σημαντική μείωση του τουριστικού συναλλάγματος της τάξης του 6%-7%. Δεν μπορέσαμε να αξιοποιήσουμε την τουριστική κρίση στην Τουρκία και άλλες χώρες, εφόσον οι τουρίστες με τα περισσότερα οικονομικά μέσα προτίμησαν ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως είναι η Κύπρος και η Ισπανία, οι οποίες κατέγραψαν μεγάλη αύξηση των τουριστικών εσόδων τους. Στην Ελλάδα είχαμε ρεκόρ στις τουριστικές αφίξεις με ταυτόχρονη πτώση της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης, εξέλιξη που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν βρίσκεται σε διαδικασία υποβάθμισης.

Δεν υπάρχει προηγούμενο χώρας που να μπόρεσε να βγει από το μνημόνιο και την κρίση αξιοπιστίας χωρίς να επιτύχει μεγάλη αύξηση των εξαγωγών της.

Στα αρνητικά οικονομικά μηνύματα προστίθενται αρνητικά κοινωνικά μηνύματα. Περισσότερες από τις μισές νέες θέσεις απασχόλησης είναι θέσεις μερικής απασχόλησης, με αποτέλεσμα να μειώνεται δραστικά το εισόδημα των εργαζομένων, όπως και τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων.

Εντύπωση προκαλεί επίσης η μείωση του κύκλου εργασιών των σούπερ μάρκετ κατά 7,8% τους πρώτους 8 μήνες του 2016 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2015, όπως και η μείωση της κατανάλωσης τροφίμων, σε όγκο, στα σούπερ μάρκετ κατά 13%. Η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 24% για τρόφιμα και βασικά καταναλωτικά αγαθά, δεν απορροφήθηκε οικονομικά από τα νοικοκυριά, τα οποία υποχρεώθηκαν να μειώσουν δραστικά την κατανάλωση σε τρόφιμα και βασικά είδη.

Η οικονομία και η κοινωνία μάς στέλνουν τα μηνύματα για τα χειρότερα που έρχονται.

Δημοφιλή