Η σημασία της Εταιρικής Υπευθυνότητας για να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και της κοινωνίας σε καιρούς ύφεσης

Μπορεί όμως μια επιχείρηση να αξιοποιήσει την περίοδο ύφεσης ως ευκαιρία μέσω της ΕΚΕ; Η επένδυση στις σωστές δράσεις ΕΚΕ, σε όλους τους πυλώνες της (κοινωνία, περιβάλλον, αγορά, εργασιακό περιβάλλον) και εφόσον προκύπτουν από μια ολοκληρωμένη στρατηγική, δίνει στην επιχείρηση βασικά πλεονεκτήματα. Διαφοροποιεί την εταιρία από τον ανταγωνισμό και άρα ενισχύει την εταιρική της φήμη και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Παράλληλα, δημιουργεί σωστά κανάλια επικοινωνίας με τους πελάτες, καταναλωτές, προμηθευτές αλλά και στους εργαζόμενους στους οποίους και κρατά το ηθικό ψηλά.
Pete Saloutos via Getty Images

Εν μέσω κρίσης και ύφεσης, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) αποτελεί αναγκαίο εργαλείο των εταιρειών, προκειμένου να επιτύχουν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους στους καταναλωτές και στην κοινωνία γενικότερα. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, ακολουθούν πρακτικές ΕΚΕ, αναπροσαρμόζοντας τις στρατηγικές και τους στόχους τους, ενώ αρκετές διοικήσεις μεγάλων αλλά και μικρότερων εταιρειών δείχνουν με τις ενέργειες τους να έχουν αντιληφθεί ότι η επιβίωση τους είναι συνυφασμένη με την εμπιστοσύνη που δημιουργεί η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη σε διαχρονικό επίπεδο.

Μπορεί όμως μια επιχείρηση να αξιοποιήσει την περίοδο ύφεσης ως ευκαιρία μέσω της ΕΚΕ; Η επένδυση στις σωστές δράσεις ΕΚΕ, σε όλους τους πυλώνες της (κοινωνία, περιβάλλον, αγορά, εργασιακό περιβάλλον) και εφόσον προκύπτουν από μια ολοκληρωμένη στρατηγική, δίνει στην επιχείρηση βασικά πλεονεκτήματα. Διαφοροποιεί την εταιρία από τον ανταγωνισμό και άρα ενισχύει την εταιρική της φήμη και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Παράλληλα, δημιουργεί σωστά κανάλια επικοινωνίας με τους πελάτες, καταναλωτές, προμηθευτές αλλά και στους εργαζόμενους στους οποίους και κρατά το ηθικό ψηλά. Όλα τα παραπάνω έχουν αποδειχθεί από διαχρονικές έρευνες που γίνονται στην Ελλάδα και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια της ύφεσης.

Παρά τη σημαντική αυτή αύξηση, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει σχετικά χαμηλό ποσοστό εταιρειών που εκδίδουν εκθέσεις στην Ευρώπη.

Η νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία για την υποχρεωτική έκδοση εκθέσεων ΕΚΕ, που πρόσφατα ψηφίστηκε και στην Ελλάδα από εταιρίες εισηγμένες και εταιρίες με εργατικό δυναμικό πάνω των 500 ατόμων, είναι το κερασάκι στην τούρτα, δεδομένου ότι αναγκάζει όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις που δεν είχαν αντιληφθεί την ανάγκη της συνεισφοράς στην κοινωνία και περιβάλλον να δουν τα πράγματα διαφορετικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από έρευνα που υλοποίησε το Κέντρο Αειφορίας (CSE) πέρυσι παρατηρήθηκε αύξηση 23% των εταιρειών που εκδίδουν Εκθέσεις για την Εταιρική Υπευθυνότητα. Στα θετικά συμπεράσματα, ξεχωρίζει ότι παρά τις δύσκολες οικονομικές και επιχειρηματικές συνθήκες που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, υπήρξε αύξηση στον αριθμό των εταιρειών που εκδίδουν Εκθέσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας, ενώ 22% των εταιρειών που οι εκθέσεις τους εξετάστηκαν στο πλαίσιο της έρευνας εξέδωσαν για πρώτη φορά Έκθεση. Η πλειοψηφία αυτών των εκθέσεων (76%) έχουν συνταχθεί με βάση τις εκδόσεις του διεθνώς αναγνωρισμένου προτύπου του Global Reporting Initiative. Παρά τη σημαντική αυτή αύξηση, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει σχετικά χαμηλό ποσοστό εταιρειών που εκδίδουν εκθέσεις στην Ευρώπη.

Συνοψίζοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι η υλοποίηση προγραμμάτων και ενεργειών για την ΕΚΕ είναι βασικό σημείο στρατηγικής μιας επιχείρησης στο περιβάλλον της ύφεσης. Το μήνυμα είναι ότι «όποιος δεν συνεισφέρει σήμερα δεν ανταμοίβεται και δεν του αξίζει η εμπιστοσύνη». Δυστυχώς λόγω άγνοιας ή έλλειψης ωριμότητας αρκετές επιχειρήσεις επενδύουν στην επικοινωνία των προγραμμάτων ΕΚΕ, αντί στα ίδια τα προγράμματα, έχοντας ως στόχο τις καλές εντυπώσεις παρά την ουσία. Οι εντυπώσεις μπορεί να κερδίζονται, όχι όμως και η εμπιστοσύνη που θέλει καιρό να χτιστεί και ιδιαίτερα σήμερα χτίζεται με ουσία, δηλαδή με προγράμματα που να κάνουν τη διαφορά στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία και τομείς όπως η υγεία, εκπαίδευση, διατροφή κτλ.

Η ΕΚΕ είναι στρατηγική υπόθεση, για να εφαρμοστεί όμως με επιτυχία και να προσδώσει τα αναμενόμενα οφέλη πρέπει να έχει στρατηγικό προσανατολισμό για το κρίσιμο της πολυπόθητης εμπιστοσύνης. Η δημιουργία ισχυρής στρατηγικής και επένδυσης σε σωστές δράσεις ΕΚΕ φαίνεται να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής και του σκοπού μιας επιχείρησης σήμερα, αντίστοιχα σημαντικό με τις πωλήσεις της.

Δημοφιλή